معماری اسلامی؛ گمشده شهرهای مذهبی/ شهر اسلامی مناسب زیست یک مسلمان باشد
کد خبر: 3190753
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
در نشست تأثیر مدرنیته بر ساخت و کالبد شهر مشهد مقدس عنوان شد:

معماری اسلامی؛ گمشده شهرهای مذهبی/ شهر اسلامی مناسب زیست یک مسلمان باشد

گروه هنر: دومین جلسه از سلسله نشست‌های واکاوی مسائل روز مدیریت شهری با موضوع «تأثیر مدرنیته بر ساخت و کالبد شهر مشهد مقدس» در حالی برگزار شد که اعضا بر معماری اسلامی به عنوان گمشده شهرهای مذهبی تأکید داشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دومین جلسه از سلسله نشست‌های واکاوی مسائل روز مدیریت شهری، شب گذشته، اول اردیبهشت‌ماه با موضوع «تأثیر مدرنیته بر ساخت و کالبد شهر مشهد مقدس» برگزار ‌شد.

در این جلسه محمد نقی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه برای بررسی تأثیر مدرنیته بر شهرسازی و معماری باید تعریف مدرنیته، مدرنیسم و معمار اسلامی را داشته باشیم، ابراز کرد: از نظر من مدرنیته یک نوع اندیشه و مدرنیسیم، شیوه زندگی است، یعنی مدرنیته فرآیندی است که طی شده و در اندیشه افراد متجلی می‌شود که در هر جامعه‌ای آثاری از خود به جا می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند معماری و شهرسازی مثل فیزیک و شیمی خنثی است، افزود: در صورتی که این‌گونه نیست، معماری یک شهر تجلی‌گر ارزش‌های اخلاقی، هویتی و ایمانی شهروندان آن شهر را نشان می‌دهد.

وی، معماری اسلامی را بر اساس آیات قرآن دارای دو ویژگی دانست و ادامه داد: اول اینکه فعل الهی، یعنی با هر چیزی که در طبیعت و اطرافتان مشاهده می‌کنید درست رفتار کرده و آن‌ها را حیف و میل و اسراف نکنیم.

اگر کسی حریم زندگی اجتماعی ما را خدشه‌دار کند، این موضوع را دنبال نمی‌کنیم

در ادامه خلیل موحدی، عضو شورای شهر اسلامی مشهد، شهر اسلامی را شهری عنوان کرد که زیستن را برای مسلمان آسان و راحت کند و ادامه داد: اگر کسی دیوار خانه ما را خراب کند او را به اشد مجازات تنبیه می‌کنیم اما اگر کسی حریم زندگی اجتماعی ما را خدشه‌دار کند، این موضوع را دنبال نمی‌کنیم.

موحدی با بیان اینکه اگر جهان‌بینی توحیدی داشته باشیم اما رفتار و اخلاق ما مادی‌گرایانه باشد، جهان‌بینی ما نیز تغییر می‌کند و به بیراهه کشیده می‌شویم، افزود: نمی‌توان شعار توحیدی داد اما آثاری از توحید در زندگی ما نباشد و بستر برای پیشرفت، عمل و رفتار توحیدی مهیا نباشد.

وی با طرح این سؤال که چقدر از معماری ما به سمت قرب الهی رفته است، اضافه کرد: زندگی یک انسان موحد پر از بایدها و نبایدها است که انسان برای رسیدن به کمال راهی جز عبودیت ندارد.

در ادامه جلسه خسرو صحاف، عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه شهر اسلامی، بینش اسلامی لازم دارد، اظهار کرد: در یک شهر اسلامی باید بستری برای ارزش‌های منبعث شده از باورها و ارزش‌های دینی وجود داشته باشد.

سید علی حسین‌پور، مدیر نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی توسعه و عمران شهرداری مشهد نیز در این جلسه، در رابطه با توسعه حرم امام رضا(ع) عنوان کرد: مشهد را می‌توان کلان شهری دوقطبی دانست که هسته مرکزی آن حرم مطهر بوده و برای خود ساختار غرب‌زده‌ای را تعریف کرده است.

captcha