معماری شهر؛ تجلی‌گر ارزش‌های اخلاقی شهروندان
کد خبر: 3190760
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
نقی‌زاده عنوان کرد:

معماری شهر؛ تجلی‌گر ارزش‌های اخلاقی شهروندان

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به اینکه خانه در شهر اسلامی وطن انسان محسوب می‌شود، گفت: معماری یک شهر تجلی‌گر ارزش‌های اخلاقی، هویتی و ایمانی شهروندان آن شهر را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمد نقی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران شامگاه اول اردیبهشت‌ماه در دومین جلسه از سلسله نشست‌های واکاوی مسائل روز مدیریت شهری با موضوع «تأثیر مدرنیته بر ساخت و کالبد شهر مشهد مقدس» عنوان کرد: برای این که تأثیر مدرنیته را بر شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار دهیم، باید تعریف مدرنیته، مدرنیسم و معمار اسلامی داسته باشیم.

هر شهر؛ آینه رفتار، اندیشه‌ و عقاید یک جامعه
نقی‌زاده اظهار کرد: هر شهر، آینه رفتار، اندیشه‌ و عقاید یک جامعه و مردم را آن نشان می‌دهد که انسان‌های یک جامعه چگونه با اطراف و محیط خود برخورد کرده‌اند و آیا از نعمت‌ها به خوبی استفاده کرده‌ یا اسراف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از نظر من مدرنیته یک نوع اندیشه و مدرنیسیم، شیوه زندگی است، یعنی مدرنیته فرآیندی است که طی شده و در اندیشه افراد متجلی می‌شود که در هر جامعه‌ای آثاری از خود به جا می‌گذارد، گفت: شهر اسلامی شهری است که مناسب زیستن مسلمانان باشد زیرا چگونگی رفتار یک فرد مسلمان با محیط اطرافش پیامدهایی را به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند معماری و شهرسازی مثل فیزیک و شیمی خنثی است، افزود: در صورتی که این‌گونه نیست، معماری یک شهر تجلی‌گر ارزش‌های اخلاقی، هویتی و ایمانی شهروندان آن شهر را نشان می‌دهد.

وی معماری اسلامی را بر اساس آیات قرآن دارای دو ویژگی دانست و ادامه داد: اول اینکه فعل الهی، یعنی با هر چیزی که در طبیعت و اطرافتان مشاهده می‌کنید درست رفتار کرده و آن‌ها را حیف و میل و اسراف نکنیم.

نقی‌زاده با اشاره به ویژگی دوم معماری اسلامی عنوان کرد: جانشین خداوند در روی زمین چیزهای که می‌سازد، باید اصولی بر آن حاکم باشد که با مراجعه به متون دینی و شناخت طبیعت می‌توان این آثار را به وجود آورد.

خانه در شهر اسلامی وطن انسان محسوب می‌شود
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه یک جامعه با حیا معماری با حیا نیز دارد و در واقع امربه معروف و نهی از منکر در شهرداری این است که 90 درصد بنای ساختمان‌ها از شیشه نباشد، گفت: خانه در شهر اسلامی وطن انسان محسوب می‌شود اما امروز شاهد هستیم که مسکن از وطن به یک کالای تجاری تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث بحران هویت شهری در جامعه می‌شود و استحاله فرهنگی، اخلاقی و رفتاری را به دنبال خواهد داشت همان طور که شهید مطهری به این موضوع در کتاب‌های خود اشاره دارد.

نقی‌زاده با بیان اینکه در شهرهای مذهبی ما شاهد سیطره عنصر معنوی و مذهبی بر کل جامعه هستیم، ابراز کرد: حتی این موضوع در مورد کاخ سفید هم که یک مکان مقدس و دینی نیست، وجود دارد به گونه‌ای که این کاخ بر کل شهر سیطره دارد و ساختمانی بلندتر از آن نیست و اگر هم وجود دارد خیلی دورتر از کاخ سفید است.

captcha