اعتکاف، آمیزه‌ای از بهترین عبادت‌هاست
کد خبر: 3214499
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳

اعتکاف، آمیزه‌ای از بهترین عبادت‌هاست

گروه اندیشه: مدرس حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی زاهدان گفت: اعتکاف آمیزه‌ای از بهترین عبادت‌هاست، روزه یکی از شرایط اعتکاف است و نماز یکی از آداب آن، حضور در مسجد و مبارزه با نفس نیز هر یک عبادتی دیگر است.

حجت‌الاسلام محمد طباطبایی، مدرس حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی زاهدان، در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان گفت: اعتکاف یعنی بریدن از خلق به قصد نزدیکی به حق و راهی است که به‌سوی پالایش جسم و جان از آلودگی‌ها ختم می‌شود.
کارشناس علوم قرآنی زاهدان بیان کرد: اعتکاف را نباید با رهبانیت اشتباه گرفت. در رهبانیت، افراد از جامعه و مسئولیت‌های اجتماعی کناره گرفته و گوشه‌نشین می‌شوند که این امر توسط اسلام مذمت شده است، اما اعتکاف که برای زدودن زنگارها و حضور بااخلاص‌تر در جامعه است، بسیار سفارش شده است.
طباطبایی افزود: بهترین زمان برای اعتکاف در ایام البیض، یعنی روزهای 13، 14 و 15 ماه مبارک رجب است و انسان با برگزاری این آیین معنوی، از لذت‌گرایی و برتری‌جویی می‌گریزد و حس خودمحوری را در خود مهار می‌کند.
وی با بیان این‌که اعتکاف یک عبادت نیست، بلکه آمیزه‌ای از بهترین عبادت‌هاست،عنوان کرد: روزه یکی از شرایط اعتکاف است و نماز یکی از آداب آن، حضور در مسجد، مناجات با خدا و مبارزه با نفس نیز هر یک عبادتی دیگر است.
این مدرس حوزه علمیه در ادامه افزود: عمل به این فریضه الهی در چندین دهه از انقلاب یک کار بزرگ فرهنگی بوده که از آن استقبال خوبی شده است. استقبال از این مراسم چه در میان روستائیان و چه در میان جوانان دانشجو، مثال‌زدنی است.
وی بیان کرد: اعتکاف یکی از سنت‌های دینی و اسلامی است که در ادیان و شرایع قبل ازاسلام هم بوده‌ و بسیاری از انبیای الهی به این سنت حسنه عمل می‌کردند. در روایات آمده است که رسول خدا(ص) همه ساله، دهه آخر ماه مبارک رمضان را اعتکاف می‌فرمودند.
کارشناس علوم قرآنی زاهدان انس با دعا، ذکر، قرآن و خواندن نماز اول وقت را از جمله امور مهم در مراسم اعتکاف دانست و افزود: این فریضه الهی یکی از معروف‌های مهم در تقویت باورهای دینی و اعتقادی و تهذیب نفس است.

captcha