یکی از درس‌های حکومت علوی «جهاد» بود
کد خبر: 4196046
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
حجت‌الاسلام محمدرضا عاشوری:

یکی از درس‌های حکومت علوی «جهاد» بود

استاد تفسیر مکتب قرآنی فاطمیه بوشهر گفت: حضرت علی بن ابیطالب(ع) اقیانوس حکمت و دانایی و مظهر جهاد، صبرلله، معرفت و معنویت، بصیرت همه‌جانبه و حرکت در راه الهی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عاشوری

به گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عاشوری، مفسر مکتب قرآنی فاطمیه محله بوستان منطقه یک شهر بوشهر، شامگاه ۶ بهمن‌ماه، به‌مناسبت ایام رجب در جمع معتکفین این مکتب قرآنی، با بیان اینکه توکل به پروردگار، شکرگزاری، راستگویی و پرهیز از دروغ، خدمت بی‌منت به هم‌نوعان، حفظ تقوای الهی، داشتن نیت خیر در امورات کار و زندگی و بیان ذکر‌الله به‌عنوان بهترین سبک زندگی و معروف فرهنگی و اجتماعی و رمز جاودانگی در دو دنیا است، تصریح کرد: نباید در مراحل پیشرفت و اوج شادمانی مغرور شد و نباید در مرحله سکون و ناشادمانی مأیوس و ناامید شد که این نوع رفتار یک منکر اجتماعی از نگاه رهبران جامعه‌شناس و عالمان مذهبی است.

وی با بیان این نکته که شیعیان به‌عنوان پیروان مذهب توحیدی باید همواره در راه اولیای الهی گام بردارند به آن علت که سفیران الهی اهل نجات و مجمع فیوضات و حامل دانش بی‌نهایت هستند، افزود: عدالت در روح امیرالمؤمنین علی(ع) جریان داشت، یعنی استفاده از آراء و نظرات عامه مردم، زیرا خود امیرالمؤمنین(ع) گفته بود، با دوست و دشمن، مدارا کنید و یکسان برخورد کنید. یعنی به شیوه رسول‌الله(ص) مردم‌داری و دفاع از مظلوم کنید.

حجت‌الاسلام عاشوری با اشاره به اینکه در واقع حضرت علی بن ابیطالب(ع) اقیانوس حکمت و دانایی و مظهر جهاد، صبرلله، معرفت و معنویت، بصیرت همه‌جانبه و حرکت در راه الهی بود، ادامه داد: او شهید راه حق و صدای عدالت انسانی و شخصیت یگانه‌ای است که در دوران حکومت‌داری ایشان، معیارهای الهی و آموزه‌های دینی و اسلام‌خواهی و استکبارستیزی به خوبی گفتمان و به حقانیت تبیین شد. که رفتار ایشان به‌عنوان بهترین درس جاودانگی برای زندگی تاریخ بشریت است.

مفسر مکتب قرآنی فاطمیه بوشهر با تاکید بر اینکه خوارج مارقینی بودند که جنگ را آغاز کردند و در اندک مدتی از هم پاشیدند، افزود: خوراج گروه سلطنتی طاغوت‌زده که نه تنها با افکار سخیف خود شکاف خطرناک فکری و اعتقادی در جامعه پدید می‌آوردند، بلکه به راهزنی و تفتیش عقاید دست زدند و خون مردم بی‌گناه را ریختند. آنان هرج و مرج طلبانی بودند که نه نظام را بر می‌تابیدند و نه ناظم را، و این افکار باطل و تکفیری خود را امری دینی تلقی و ترویج می‌کردند. اگر این تفکر بر جامعه غالب می‌شد، امت اسلامی از میان می‌رفت؛ پس امام علی(ع) در نبردی قاطعانه همه آنها به‌جز تعدادی انگشت‌شمار را به درک واصل کرد و خوراج را در حد تفکری که باید از صحنه جامعه دور شود، تنزل داد.

وی در ادامه تصریح کرد: دفاع از اسلام و مرزهای اسلامی و مبارزه با ظالمین یکی از وظایف آگاهانه و بصیرانه مسلمانان موحد و از خصوصیات عملی مردان الهی در جبهه حق و حقانیت خواند.

یادآور می‌شود، آیین معنوی اعتکاف امسال با حضور بیش از 14 هزار نفر معتکف در بیش از 187 باب از مساجد ده مناطق شهری و روستایی استان بوشهر در حال برگزاری است.

سیده‌ فردوس رضوی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha