قرائت قرآن، باید چکشی بر پیکره انسان برای عمل دائمی به فرامین الهی باشد
کد خبر: 3337468
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
در برنامه «نفس صبح» مطرح شد:

قرائت قرآن، باید چکشی بر پیکره انسان برای عمل دائمی به فرامین الهی باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: در برنامه «نفس صبح» مطرح شد: خواندن نقش مهمی در انس با قرآن دارد اما این کتاب از نظر مطالعه با دیگر کتب متفاوت است، زیرا در هر انسان به صورتی نمایان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا اوحدی، کارشناس مذهبی در برنامه زنده «نفس صبح» شبکه قرآن سیما طی گفت‌وگویی صمیمانه با مخاطبان خود در خصوص انس با قرآن گفت: در جلسه گذشته، از کارکردهای قرآن کریم درباره حفظ امنیت برای انسان و شفاعت این کتاب معنوی صحبت‌هایی مطرح شد که در این برنامه به ادامه موضوعات باقی‌مانده خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه صرفا تلاوت قرآن کریم یک بار در ماه به عنوان انس با این کتاب محسوب نمی‌شود، بیان کرد: امیرالمومنین علی(ع) در باب قرائت قرآن کریم فرمودند: «یکی از آفت‌های آخرزمان، این است که قرآن تنها در ماه رمضان خوانده شود» و این یکی از موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

اوحدی افزود: به منظور انس با قرآن کریم، قرائت باید مانند چکش زدن برروی یک سنگ باشد تا پیکره دینی در رفتار نمایه‌سازی شده و در رفتار عملی انسان ظاهر شود که البته دارای راه‌های عملی است که در جلسات آینده، مطرح می‌شود.

وی با ارائه پاسخی به این سوال که آیا تنها راه انس با قرآن کریم، تنها قرائت این کتاب معنوی است، اظهار کرد: می‌توان گفت در مرحله نخست انس با قرآن کریم، خواندن نقش مهمی دارد اما این کتاب از نظر مطالعه با دیگر کتب متفاوت است، زیرا در هر انسان به صورتی نمایان می‌شود و وجه یکسانی ندارد که همین باعث تمایز قرآن کریم با سایر کتاب‌ها است.

ایجاد رغبت و شوق، درون انسان

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه به چه طریقی انس با قرآن کریم انجام می‌شود، یادآور شد: مرحوم شاه‌آبادی، استاد عرفان امام خمینی(ره)، 19 دستورالعمل را به منظور انس با قرآن بیان کرده است که در کتاب «طواف خورشید» به ویژگی‌ها و صفات درونی انسان اشاره شده است که ایجاد صفت و ظرفیت‌های معنوی توسط فرد باید با ممارست صورت گیرد که این بحث نیاز به یک سری تمرین داشته تا به صورت عادی وارد زندگی انسان شود و ایجاد رغبت، شوق و برانگیختگی در درون فرد شکل گیرد.

وی در ادامه با اشاره به مراتب معنوی انسان، گفت: در طبقه‌بندی و چینش افراد در ابتدا، می‌توان یک فرد را به عنوان مومن، سپس محب و بعد شیعه لقب داد که بالاترین مرحله؛ برادری امام علی(ع) است که در خطبه 182 نهج البلاغه، امیرالمومنین چهره برادران را بیان می‌کند و می فرمایند: «برادران من کسانی هستند که تلاوت قرآن دارند» و این  جایگاه به عنوان یک جایگاه استثنایی است؛ و با تلاوت قرآن و انس به این کتاب، در دایره محبت امام علی(ع) وارد می‌شود که به دنبال آن به دایره محبت اهل بیت وصل می‌شود که این خود بسیار ثروت عظیمی است.

اوحدی با بیان اینکه دست یافتن به تاج برادری امیرالمومنین(ع) بسیار ارزشمند است، بیان کرد: به دایره محبت اهل بیت وارد شدن بسیار با ارزش است اما در اینجا مسئله دیگری مهم جلوه می‌کند که آن عاقبت بخیری انسان است که در تمام عصر، دغدغه آخرت در ذهن است که چطور به عالم برزخ منتقل خواهد شد و انس با کتاب خداوند این موضوع را تبیین می‌کند که در زمان مرگ، قیامت و برزخ قرآن به دادمان خواهد رسید.

وی با نگاهی به دستگیری قرآن کریم از اهل خود در قیامت، تصریح کرد: قرآن کریم در روز قیامت به صورتی ظاهر می‌شود که تمام انبیاء، شهدا و خلایق جذب نورانیت و اعجاب این کتاب خواهند شد و  در صحرای قیامت به شکل استثنایی ظهور می‌کند و در اینجا است که از اهل خود که همان انس‌گیران هستند، دست‌گیری خواهد کرد.

عاقبت بخیری با قرآن

اوحدی کارشناس مذهبی برنامه «نفس صبح» اظهار کرد: زندگی مانند بازی فوتبالی است که بازیکن‌ها تا آخرین لحظه در میدان تلاش می کنند و دقیقه 90، لحظات سرنوشت ساز یک تیم محسوب می‌شود و این مثال وجه تشابهی با زندگی انسان است و در واقع می‌توان گفت قرآن با عنوان ناجی در لحظات پایانی عمر به کمک انسان می‌آید و شفاعت او را می‌کند .

این کارشناس قرآن درباره ضرورت پیوستن جوانان به قرآن و کارکردهای این کتاب مقدس در زندگی آنان، اظهار کرد: در اینجا می‌توان به آمار خودکشی‌ها بین جوانان اشاره داشت که 95 درصد به دلیل ناامیدی اتفاق می‌افتد که از نظر روانشناسی جای تحلیل و بررسی دارد، ولی نکته اینجا است که اگر جوان با قرآن انس بگیرد و روح شادابی پیدا کند، همواره خود را امیدوار به زندگی می‌بیند و صفات و عنصر انس با قرآن را در خود پرورش می‌دهد که بسیار راهکارهای مرتبط در زندگی برای جوان ارائه می‌دهد و گره‌گشایی می‌کند.

وی گره‌گشایی قرآن کریم را در زندگی جوان با بیان پنج داستان انبیاء کنار یکدیگر مطرح کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «اگر همانند حضرت نوح(ع) در دریا باشی، مانند حضرت نوح روی دریاباشی یا مثل حضرت موسی(ع) کنار دریا باشی، یا مثل حضرت ابراهیم(ع) در آتش و مثل حضرت عیسی(ع) در آسمان باشی، من نگهدارت هستم».

اوحدی با تاکید بر اینکه زندگی دارای مشکلات است، افزود: زندگی دارای گره‌های بسیاری است که با تکیه بر قرآن و انس این کتاب معنوی، طوفان‌های زندگی آرام می‌گیرد.

وی در پایان صحبت‌های خود درباره ضرورت تربیت قرآنی فرزندان خاطرنشان کرد: در آراء مقام معظم رهبری در باب تربیت فرزندان ایشان می‌فرمایند: «پدر ومادر، در زمینه تربیت فرزندان خود باید مجهز به آذوقه‌های فرهنگی باشند» که در اینجا این نکته مطرح می‌شود که این آذوقه‌های فرهنگی را چه چیزهایی شامل می‌شود که باید گفت، بیان داستان‌ها با حلاوت و شیرینی به کودکان است که در این ارتباط می‌توان از داستان‌های قرآن یاد کرد و به عنوان آموزه‌های قرآنی برای تربیت کودکان بهره‌مند شد.

برنامه «نفس صبح»، یک برنامه گفت‌وگومحور و صبحگاهی است و از شبکه قرآن سیما با محوریت رصد فعالیت‌های قرآنی کشور و ترویج کسب روزی حلال با بخش‌های مختلف مانند: معرفی خادمین قرآنی کشور، پخش گزارش از کسب رزق و روزی حلال از کسبه و مردم، تلاوت و تفسیر قرآن کریم، تقویم تاریخ در طول هفته از ساعت 7 تا 8:30 پخش می‌شود.

این برنامه در طول هفته به موضوعاتی از قبیل، دوست و دوست‌یابی در قرآن با حضور حجت الاسلام محمدعلی اخوان(شنبه‌ها)، نیت صحیح و احسن با کارشناسی حجت الاسلام سیدهادی عظیمی(یکشنبه‌ها)،خدمت به خلق توسط دکتربشارتی(دوشنبه‌ها)، ایمان به توحید با حضورحجت الاسلام محمد پویا(سه‌شنبه‌ها)، تربیت اسلامی با حضور حجت الاسلام مسعود اکبریان(چهارشنبه‌ها) و انس با قرآن با کارشناسی حجت الاسلام اوحدی در روزهای پنجشنبه می‌پردازد که به بخشی‌هایی از برنامه روز پنجشنبه 8 مردادماه، انعکاس داده شده است.

این بحث در جلسه آینده توسط محمدرضا اوحدی کارشناس مذهبی ادامه خواهد داشت.

captcha