محبت؛ خصیصه انس با قرآن و عامل دوری از کینه
کد خبر: 3342999
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶
در برنامه نفس صبح مطرح شد؛

محبت؛ خصیصه انس با قرآن و عامل دوری از کینه

گروه فعالیت‌های قرآنی: انس با قرآن کریم خصایصی دارد که محبت و ریشه‌کن شدن کینه یکی از این خصایص است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا اوحدی، کارشناس مذهبی در برنامه زنده «نفس صبح» شبکه قرآن سیما طی گفت‌وگویی صمیمانه با مخاطبان خود در خصوص انس با قرآن گفت: در جلسه گذشته، از کارکردهای قرآن کریم درباره حفظ امنیت برای انسان و شفاعت این کتاب معنوی، روخوانی به طور غواصانه و علم اخلاق صحبت‌هایی مطرح شد که در این برنامه به ادامه موضوعات باقی‌مانده خواهیم پرداخت.

اوحدی با اشاره به اینکه قرآن به عنوان یک آیینه نورانی می‌تواند تمام موضوعات و مشکلات زندگی را به ما نشان دهد بیان کرد: همانطور که در جلسات قبل بیان شد، فرعون به عنوان یک فرد، دارای شخصیت کینه‌ای مطرح شده است که همسر خود را به میخ کشید و این اخلاق او برگرفته از کینه‌ای بود که دردل او رسوخ کرده بود.

وی ادامه داد: قرآن، دارای وسعت اثر در زندگی روزمره انسان‌ها است که با انس گرفتن، می‌توانیم روح خود را پیدا کرده و با آن خصایص در آرامش زندگی کنیم.

وی با بیان اینکه انس با قرآن کریم و بیان آیاتی که بسیار قابل توجه است، می‌تواند علم اخلاق را ایجاد کند، اظهار کرد:  در سوره حشر آیه 10 خداوند فرمود: «وَ الَّذِینَ جَاءُو مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِاخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْایمَانِ وَ لَا تجَْعَلْ فىِ قُلُوبِنَا غِلاًّ لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ؛ پروردگارا ما را و برادران ایمانیمان را که در ایمان از ما سبقت گرفتند بیامرز و کینه کسانى را که ایمان آوردند در دل‏‌هاى ما می‌فکن که تو رئوف و رحیمى».

اوحدی تصریح کرد: برخی از گناهان که به عنوان گناهان کبیره مطرح است، رگه‌های کینه در آن به واضح دیده می‌شود مانند قطع رحم، آدم‌کشی، مردم‌آزاری و ... که همگی به دنبال کینه‌ورزی بین انسان‌ها پدیدار می‌شوند، در اینجا مطرح می شود که اصولا رفتار انسان یا براساس عقل است یا براساس جهل (منبع برای مخاطبان در این مورد؛ فصل  اول- کتاب اول کافی است) و در همین راستا به فرمایش امام صادق(ع) اشاره می‌شود که این بزرگوار، 75 صفت را به عنوان لشگریان عقل و  75 صفت را به عنوان جهاد نام می‌برد که یکی از این لشگریان، کینه است.

وی ادامه داد: شیطان برای به کینه انداختن انسان بسیار تلاش می‌کند و فرکانس‌هایی ارسال می‌کند که به طریقی مرور خاطرات از یک فرد را در ذهن به تصویر کشیده شود که دراین زمان کینه خود را به ظهور می‌رساند و محبت سفارش شده انبیاء با برادر خود به فراموشی سپرده می‌شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه محبت دارای مظاهری است، بیان کرد: محبت شامل مظاهری است که یکی از آنها صدقه است که با انجام این کار کینه دور می‌شود و جای آن را محبت می‌گیرد که در این راستا، فداکاری و بخشش امام علی(ع) مثال‌زدنی است که این رفتار سیره‌شناسی امام درسی برای ما است که باید به دیگران عشق ورزید و مراقب خنده‌ها و گریه‌های آنان بود .

وی افزود: کینه باعث از بین رفتن صله رحم می شود و که اجازه این عمل نیکو را به فرد کینه‌ای نمی‌دهد و از دیگر مواردی که می‌تواند کینه را از بین برد، هدیه دادن است که بواسطه این عمل نیکو، هر چه در قلب‌ها به تاریکی است، روشنایی می‌یابد.

اوحدی درباره انس با قرآن کریم بیان کرد: آن چیزی که در ارتباط با مأنوس بودن با قرآن کریم بسیار مهم است، شناخت خود فرد از خودش است؛ در این باره می‌توانیم به شیخ محمد شاه‌آبادی مدرس حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد که به هنگام رفتارهایش با اطرافیان، قرآن‌گونه رفتار می‌کرد و از آموزه‌های قرآن در راه یافتن زندگی روزمره بهره‌مند بود و باید گفت که در کلاس درس و انس با قرآن، می توانیم موضوعات روزانه زندگی را پیدا کرده و مشکلات خود را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مأنوس بودن با قرآن کریم سیره اهل بیت را به عنوان اسوه و نمونه برایمان الگوسازی می‌کند، گفت: قرآن به عنوان اسوه  برای انسان‌ها راهنما است در جایی آمده است که حضرت موسی(ع) از خداوند سوال کرد: چرا امت پیامبر از سایر امت‌ها برترند. خداوند فرمود: «به 10 دلیل، یکی از این موارد قرآن است که وجود قرآن باعث سربلندی امت مسلمان می‌شود و این سربلندی را امام علی(ع) در حدیثی بیان کرده است که می‌فرمایند: «پیروان ما در بهشت مثل ستاره‌هایی هستند که اهل زمین به آنها نگاه می‌کنند و سایر امت‌ها در زمین بوده و به دلیل انس با قرآن کریم، امت پیامبر(ص) در بالاترین مرتبه قرار خواهند گرفت».

اوحدی در ادامه این مبحث با اشاره به حدیثی از کتاب معراج الاصول زندی حنفی از علمای قرن هشتم گفت: «وقتی پیامبر(ص) به معراج رفتند در بالای سر درهای بهشت و جهنم چیزهایی نوشته شده بود که بالای همه سردرها نوشته «لا الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله»؛ اما بر روی هر دری صفتی نوشته شده است که کسانی که دارای این صفت هستند می‌توانند از آن داخل شوند، درب اول بهشت برای کسانی است که اهل کینه نیستند و در هشتم مال افرادی است که صدقه، بخشش، سخاوت و حسن خلق دارند و می‌توانند از هر دری وارد بهشت شوند».

وی با توجه به لزوم انس با قرآن کریم در زندگی روزمره، مطرح کرد: انس با قرآن کریم، گره‌های کور زندگی را باز می‌کند و برای تمام  مشکلات و بن‌بست‌های زندگی راهی را مشخص کرده که با شناخت دستورات این کتاب مقدس در تمام زمینه‌ها می‌توان مسیریابی کرد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: قرآن در بیان صدقه دادن می‌فرماید: «به چهار شکل صدقه بدهید، در شب، روز، علنی و پنهان؛ که این عمل نیکو آرامش را به دنبال دارد و کینه را در دل شفا خواهد داد که در این زمینه می‌توان به آیه آخر سوره منافقون اشاره کرد که می‌فرماید «منافقون به هنگام جان دادن از خداوند درخواست می‌کنند که فرصتی داده شود تا آنان صدقه بدهند» که این امر باعث آرامش می‌شود.

اوحدی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر تیپ‌شناسی و شخصیت‌شناسی ما می‌توانیم به الگوهایی که در قرآن آمده اقتدا کنیم و گره‌های زندگی را باز کنیم و در دنیای پرتلاطم زندگی اکنون، آرامش را در قرآن بجوییم.

برنامه «نفس صبح»، یک برنامه گفت‌وگومحور و صبحگاهی است و از شبکه قرآن سیما با محوریت رصد فعالیت‌های قرآنی کشور و ترویج کسب روزی حلال با بخش‌های مختلف مانند: معرفی خادمین قرآنی کشور، پخش گزارش از کسب رزق و روزی حلال از کسبه و مردم، تلاوت و تفسیر قرآن کریم، تقویم تاریخ در طول هفته از ساعت 7 تا 8:30 پخش می‌شود.

این برنامه در طول هفته به موضوعاتی از قبیل، دوست و دوست‌یابی در قرآن با حضور حجت الاسلام محمدعلی اخوان(شنبه‌ها)، نیت صحیح و احسن با کارشناسی حجت الاسلام سیدهادی عظیمی(یکشنبه‌ها)،خدمت به خلق توسط دکتربشارتی(دوشنبه‌ها)، ایمان به توحید با حضورحجت الاسلام محمد پویا(سه‌شنبه‌ها)، تربیت اسلامی با حضور حجت الاسلام مسعود اکبریان(چهارشنبه‌ها) و انس با قرآن با کارشناسی حجت الاسلام اوحدی در روزهای پنجشنبه می‌پردازد که به بخشی‌هایی از برنامه روز پنجشنبه22 مردادماه، انعکاس داده شده است.

این بحث در جلسه آینده توسط محمدرضا اوحدی کارشناس مذهبی ادامه خواهد داشت.

captcha