ریشه تمام گناهان چیست؟
کد خبر: 3340107
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
در برنامه «نفس صبح» بیان شد؛

ریشه تمام گناهان چیست؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: در برنامه «نفس صبح» مطرح شد که تهمت زدن از گناهان کبیره است که ریشه‌ آن‌ به کینه‌ورزی می‌رسد و کسی که در این راه گام برمی‌دارد در دایره لعنت الهی قدم می‌زند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا اوحدی، کارشناس مذهبی در برنامه زنده «نفس صبح» شبکه قرآن سیما طی گفت‌وگویی صمیمانه در خصوص انس با قرآن گفت: در جلسه گذشته، از کارکردهای قرآن کریم درباره حفظ امنیت برای انسان و شفاعت این کتاب معنوی صحبت‌هایی مطرح شد که در این برنامه به ادامه موضوعات باقی‌مانده خواهیم پرداخت.

اوحدی گفت: در مسئله انس با قرآن کریم، برخی از افراد تصور دارند که تنها قرآن را باید خواند درحالی که قرآن کریم به اندازه‌ای وسعت معنایی دارد که در آن می‌توان غرق شد و انس با آن ما را به عمق معنا بکشاند.

وی درباره گره گشایی در زندگی انسان‌ها به قرآن اشاره کرد و افزود: موضوعات روزانه‌ای که انسان در جامعه با آن درگیر است، در قرآن بدان توجه شده است که می‌تواند به عنوان عاملی زنده و گره‌گشا بسیار مؤثر واقع شود، اما در اینجا چگونگی ورود به این کتاب مقدس مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای رسوخ در قرآن کریم باید با یک زاویه جدا از روخوانی وارد عمل شد، بیان کرد: برای درک و غرق شدن در معنا و محتوایی این کتاب ملکوتی، نمی‌توان از راه روخوانی وارد شد و تنها باید غواص بود و مانند یک غواص به عمق دریا و به اصطلاح جان این کتاب رسوخ کرد.

اوحدی با تاکید بر اینکه موضوعات روزانه ما در قرآن وجود دارد به مثالی از زمان پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: در جریان جنگ احد، زمانی که قصد دفن شهدای احد را داشتند، رسول الله(ص) فرمودند: «شهدای باسواد مقدم بر شهدای بی‌سواد دفن شوند»؛ که این فرمایش پیامبر را می‌توان این طور مفهوم‌سازی کرد که علم از جایگاه بالایی برخورداراست حتی اگر آن فرد در رتبه شهدا قرار داشته باشد و این دیگاه درباره قرآن نیز مشهود است .

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: قرآن کریم، کتاب جامع علمی است و کسی که حامل این علم باشد یقینا در جایگاه شهدا در رکاب رسول الله(ص) قرار دارند و در اینجا باید مطرح کرد که قرآن، علمی است که علم‌های دیگر به واسطه این کتاب مقدس می‌تواند به درجاتی برسد که یکی از این علم‌ها، علم اخلاق است که به موضوعات روزانه انسان‌ها پرداخته است.

اوحدی با اشاره به اینکه قرآن کریم در ارتباط با اخلاقیات انسان نیز آیاتی ارائه کرده است، افزود: قرآن در ارتباط با کینه در سوره مبارکه حشر آیه 10 می‌فرماید: «وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ خدایا ما را نسبت به اهل ایمان اهل کینه قرار نده»

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: از آیات قرآن می‌توان درس‌ اخلاق گرفت و انس با قرآن را در رفتارهای روزمره با همسر، همسایگان و همکاران تعمیم داد.

وی خصلت کینه را بیشتر مورد توجه قرارداد و افزود: امروز شاهد هستیم که در دادگاه‌ها، عنصر کینه باعث بوجود آوردن بسیاری از نزاع‌ها شده است و زمانی که انسان با قرآن انس داشته باشد و از داستان‌های آن آگاه شود، به یک نتیجه اخلاقی خواهد رسید که کینه‌ورزی شایسته مسلمان نیست.

وی افزود: زمانی که داستان‌های قرآن را مرور می‌کنیم، باید توجه داشت که موضوعات زندگی ما در این کتاب معنوی لحاظ شده است، دزدی، تهمت زدن از گناهان کبیره است که ریشه‌های آن همگی به کینه‌ورزی می‌رسد و کسی که در این راه گام بر می‌دارد در دایره لعنت الهی قدم می‌زند.

این کارشناس مذهبی در طرح این سوال که چه کار کنیم، کینه‌ای نشویم، بیان کرد: این مسئله به عنوان یک موضوع روز زندگی ما در قرآن مطرح شده است؛ در اینجا باید گفت تمام زمینه گناهان از کینه ریشه می‌گیرد، که اگر محبت در قلب‌ها جای بگیرد، صد البته کینه و گناهان رخت می‌بندد و انسان از جایگاه خود به راحتی می‌رسد.

اوحدی در پایان با اشاره به اینکه عنصر کینه جای خود را  به محبت بدهد تمام مشکلات و گناهان ریشه‌دار از بین خواهد رفت، گفت: تمام مسائل روز زندگی در لابه‌لای آیات قرآن مطرح شده است و انس با این کتاب پرمغز بدون شک، ما را در بسیاری از گره‌ها یاری می دهد و این خود یکی از کارکردهای قرآن کریم محسوب می‌شود.

captcha