ارائه جذاب ارزش‌های دینی و اخلاقی باعث اعتلای فرهنگ می‌شود
کد خبر: 3337548
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴

ارائه جذاب ارزش‌های دینی و اخلاقی باعث اعتلای فرهنگ می‌شود

گروه هنر: سرپرست سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم در انتقال مفاهیم فرهنگی موفق باشیم باید اصول و ارزش‌های دینی و اخلاقی را متفاوت، زیبا و جذاب ارائه دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمود سلیمانی، سرپرست سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، 10 مردادماه در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه میلیون‌ها انسان تلاش کردند فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را به ما برساند لذا ما نیز وظیفه داریم این فرهنگ را به نسل آینده منتقل کنیم، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأثیرگذارترین و مهمترین عنصر قدرتمند در جامعه است که می‌تواند در جنگ نرم فرهنگی مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه مؤلفه‌های مختلفی باعث تقویت و رشد فرهنگ می‌شود، اظهار کرد: یکی از این مؤلفه‌های بااهمیت و باقدرت، برخورداری از فرهنگ پایدار، عقلانی و معنوی است که به هر میزان یک جامعه از آن بهره‌مند باشد آن ملت قدرتمند خواهد بود.

سلیمانی یکی دیگر از مؤلفه‌ها که باعث رشد و تقویت فرهنگ می‌شود را اشاعه و انتقال فرهنگ دانست که می‌تواند به صورت تعمدی یا غیر تعمدی باشد و گفت: فرهنگ زمانی که به صورت غیرتعمدی منتقل می‌شود تأثیرگذارتر است از همین رو برای اینکه یک فرهنگ به نسل‌ها به خوبی منتقل شود باید نکاتی رعایت شود.

سرپرست سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی یادآور شد: زمانی که سرمایه‌گذاری به اندازه باشد، فرهنگ برای ما ارزش دارد بنابراین اگر برنامه‌ریزی با آگاهی انجام شود، مخاطب را خوب بشناسیم و متناسب با نیاز مخاطب با مقتضیات زمان، برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به خوبی فرهنگ را انتقل دهیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در انتقال مفاهیم فرهنگی موفق باشیم باید اصول و ارزش‌های دینی و اخلاقی را متفاوت، زیبا و جذاب ارائه دهیم و به حاملان فرهنگ احترام بگذاریم، عنوان کرد: وقتی که حاملان فرهنگی در امنیت و آرامش باشند و بین آن‌ها هم‌گرایی و انسجام وجود داشته باشد، می‌توانیم در انتقال فرهنگ موفق باشیم.

محمدعلی شامانی، معاون فرهنگی کانون پرورشی فکری کودکان  و نوجوانان کشور نیز در این مراسم عنوان کرد:  متأسفانه در بحث فرهنگ کاسه ما خالی است و باید برای پر کردن این کاسه عزم و تلاش زیادی را داشت.

وی ادامه داد: بدون بچه‌ها هیچ کار فرهنگی انجام نمی‌شود بنابراین باید به احزاب سیاسی گفت که اگر از این موضوع غفلت شود هیچ‌گاه به مقصود نخواهیم رسید و قطار سیاست هرگز به رضوان ثامن الحجج(ع) نمی‌رسد.

شامانی یادآور شد: اگر می‌خواهید بر قله‌های بلند جهان نام و پرچم حضرت محمد(ص) تکرار شود، در نخستین گام باید در بخش کودکان و نوجوانان کار کنیم که بیشترین این فرهنگ‌سازی در کانون پرورشی کودکان اتفاق می‌افتد.

captcha