استفاده از معماری ایرانی ـ اسلامی در مدیریت شهری ضروری است
کد خبر: 3455716
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵

استفاده از معماری ایرانی ـ اسلامی در مدیریت شهری ضروری است

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی، شهرسازی و توجه به زیبایی شهر را حلقه مفقوده مدیریت شهری دانست و خواستار استفاده از معماری ایرانی و اسلامی با اتکا به هنر دینی در مدیریت شهری شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدمجتبی علوی‌مقدم، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی، اول آذرماه در جلسه شورای اداری شهرستان خلیل‌آباد که در محل فرمانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه شهرداری موظف به رعایت اقتصاد مقاومتی و توجه به جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری است، گفت: قطعأ رعایت اقتصاد مقاومتی سلامت مالی و اقتصادی شهرداری‌ها را تضمین خواهد کرد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی در ادامه استفاده از کالاهای ایرانی را جزء دیگر موضوعات مدنظر رهبر انقلاب دانست و از شهرداری‌ها به عنوان نهادهای مردمی خواست در اجرای این دستور جز پیشگامان باشند.

وی خواستار استفاده از معماری ایرانی و اسلامی با اتکا به هنر دینی در مدیریت شهری شد و شهرسازی و توجه به زیبایی شهر را حلقه مفقوده مدیریت شهری دانست و بیان کرد: امروز شاهد استفاده از نماها و نمادهای غربی و بی هویت در بعضی از شهرها هستیم.

علوی‌مقدم با بیان اینکه شهرداری‌ها به هر قیمتی جایز به کسب درآمد نیستند، گفت: کسب درآمدها باید حول محور قانون باشد و دریافت‌ها و پرداخت‌ها حول محور انضباط مالی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شورا و شهرداری با اتکا به این نهاد مردمی می‌تواند در ارائه خدمت به مردم موفقیت بیشتری داشته باشد، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تامین آرامش روحی و امنیت روانی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی، عمران و آبادانی برای رفاه مردم و حفظ طبیعت و آفریده‌های پروردگار را از جمله شاخصه‌های شهر اسلامی دانست و گفت: مأموریت‌هایی که مدیریت شهری در شهر اسلامی دارد به طور دقیق مشخص شده و باید به آن توجه شود.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی با تأکید بر پایداری اجتماعی و اقتصادی و توزیع متوازن و عادلانه ثروت و قدرت و امکانات افزود: خدمت‌رسانی به مردم اولین وظیفه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در مدیریت شهری مشخص کرده‌اند.

اعتمادسازی در مراجعات مردمی وظیفه شهرداری‌هاست

وی همچنین با بیان اینکه اعتمادسازی در مراجعات مردمی و تلاش صادقانه برای خدمت بی منت از جمله وظایف شورا و شهرداری است، افزود: شهرداران باید از انجام کارهای صوری و بی محتوا و تبلیغاتی خودداری کرده و به مردم اطلاع‌رسانی شفاف و صادقانه‌ای داشته باشند.

علوی‌مقدم در ادامه توجه به مسائل فرهنگی را از دیگر تاکیدات رهبر معظم انقلاب دانست و بر رواج روح دیانت و اخلاق اسلامی در فضای شهر و حمایت از نیروهای جوان و خودجوش ایجاد فضای دینی و معنوی در محیط های وابسته به شهرداری و توجه به فرهنگ ایثار و شهادت تأکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها به نفع مردم تعبیر شود و از آن‌ها به نفع مردم استفاده شود، اظهار کرد: مراقبت از سلامت مالی و اقتصادی در شهرداری‌ها ضروری است.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه انتخاب مدیران سالم و متخصص در مجموعه شهرداری ضروری است، گفت: اگر نیروی متخصص و سالم در مجموعه شهردای نباشد ارائه خدمات و رسیدگی به مشکلات مردم با هزینه های بیشتری انجام خواهد شد.

وی با تاکید براینکه در امور شهری باید از شهرداران اهل علم و عمل و متخصص استفاده شود، از شهرداران خواست حذف هزینه‌های غیر ضروری را با توجه به تحریم‌های پیش رو دقت نظر داشته باشند.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی در پایان با گرامیداشت هفته بسیج، رمز موفقیت بسیج را اتکا به ولایت فقیه دانست و گفت: ایمان، تقوا، صبر و استقامت، شجاعت و دلاوری، ولایت‌مداری، دین‌مداری و بصیرت جزو شاخصه‌های مهمی بسیجیان است.

captcha