بُعد معنوی باعث ماندگاری آثار معماری می‌شود
کد خبر: 3478234
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰

بُعد معنوی باعث ماندگاری آثار معماری می‌شود

گروه اجتماعی: مدیرگروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس تهران ضمانت ماندگاری آثار معماری را استفاده از حکمت، فلسفه و معنویت در معماری دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از ستاد خبری دومین کنگره بین‌المللی افق‌های جدید در معماری و شهرسازی، پروفسور محمدرضا پورجعفر، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در پنل تخصصی معماری معماری و توسعه به اهمیت فلسفه، فرهنگ و حکمت در ماندگاری آثار اشاره کرد و گفت: اگر طرح‌ها از حکمت، فلسفه و معنویت برخوردار باشند، آثار ضمانت ماندگاری پیدا می‌کنند زیرا ماندگاری یک درجه بالاتر از پایداری است و آثار از جنبه معنوی نیز برخوردار خواهند شد.  
وی معناکردن هنر به معنای آرت را اشتباه دانست و افزود: هنر در فرهنگ گذشته ما به معنای پیشه بوده است و هنرمند پیشه ور بوده است که اگر با این نگاه به هنر نگاه کنیم، بعد معنوی هنر را بالاتر از بعد مادی آن می‌دانیم.
پورجعفر بحث خلاقیت و نوآوری در هنر را حفظ حرمت‌ها و حریم‌های گذشته عنوان و تصریح کرد: خلاقیت در هنر به معنای دهن کجی به گذشته نیست لذا باید احترام به چیزی که بوده است را حفظ کنیم؛ ضمن اینکه نباید به اسم خلاقیت، کاری منحصر به فرد و خاص انجام دهیم و خودمان را با این کار خلاق بدانیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، مشکل خلاقیت را اسیر ابزار شدن برشمرد و اظهار کرد: تکنولوژی باید ابزاری برای ارتقای فرهنگ باشد و نه اینکه به ما نحوه چگونه زندگی کردن را تحمیل کند.
وی با بیان اینکه باید تکنولوژی را در اختیار و تحت سلطه خود بگیریم و فکر و اندیشه را بالاترین راس قرار دهیم، ابراز کرد: خلاقیت منحصر به خداوند بوده و خلاق فقط خداوند است بنابراین کار ما پیدا کردن و پیگیری خلاقیت‌های خداوندی است.
پروفسور پورجعفر خلاقیت را نیازمند مطالعه و شناخت کافی دانست و تصریح کرد: اگر ذهن خالی از معلومات، تجربه‌ها، مطالعه و شناخت کافی باشد، هیچ‌گاه به خلاقیت نمی‌رسیم و معلول باقی می‌مانیم.
captcha