کم پیدا می‌شود یک قاری از اداره مجلس سنگین مردمی برآید
کد خبر: 3535598
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
شاکرنژاد ابراز کرد:

کم پیدا می‌شود یک قاری از اداره مجلس سنگین مردمی برآید

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه به نظر من قراء نتوانستند با تلاوتشان، آنگونه که باید شنونده را راضی کنند، گفت: قاریان باید در تلاوت مجلسی و بسیط‌خوانی بیشتر کار کنند؛ این نکته را هم نباید کتمان کرد که کم پیدا می‌شود یک قاری از اداره مجلس سنگین مردمی برآید.

حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه مسابقات قرآن می‌تواند انگیزه‌ای برای آشنایی بیشتر قرآنیان با اصول قرآن و رسیدن به آمادگی لازم باشد، ابراز کرد: مسابقات، باید محلی شود برای شناسایی استعدادهای خاص که می‌توانند در آینده این توانایی و نبوغ خود را به منصه ظهور برسانند.
وی با عنوان این مطلب که اگر متسابقان و به طور کلی فعالان قرآنی با برگزاری صرف مسابقات، دچار این توهم شوند که با کسب رتبه ممتاز به انتهای کار قرائت، حفظ، بحث علوم و فنون تلاوت و ... رسیده‌اند، واقعاً اشتباه کرده‌اند، ابراز کرد: در واقع همه قراء، حتی کسانی که در مسابقات بین‌المللی هم رتبه آوردند، شاید فقط الفبای تلاوت را فهمیده‌اند و هنوز اول راه هستند.
قراء با مفاهیم و تفسیر قرآن مانوس شوند
شاکرنژاد با بیان اینکه علوم قرائت، مسیر بسیار بی‌نهایت و طولانی است اما ما در فضای مسابقات با آن‌ هیچ انس و ارتباطی نگرفته‌ایم، افزود: مثلا در فضای مسابقات که زمان محدود و پراضطراب است، ارتباط با معنای آیات وجود ندارد و هیچ وقت قاری نمی‌تواند، تطبیق لحن و موسیقی را با معنا ایجاد کند، لذا می‌طلبد که قراء، با ادبیات عرب آشنا شوند و پس از آن به دنبال ترجمه قرآن و تفسیر باشند.
ایجاد موج قرآنی، هدف برگزاری مسابقات
این داور قرآن کریم با تأکید بر اینکه نباید قراء به شرکت در مسابقات و کسب رتبه اکتفا کنند، اعلام کرد: قرآنیان باید بعد از شرکت در مسابقات، به دنبال یادگیری و تمرین باپشتکار و حفظ شرایط آمادگی‌ خود بروند، لذا می‌توان گفت که هدف مسئولان از برگزاری مسابقات قرآن، ایجاد یک موج قرآنی است.
وی بیان کرد: برگزاری مسابقات در سطح ادارات و نهادهای مختلف نیز برای ایجاد انس مردم با کتاب خداست زیرا مسئولان می‌خواهند این انس و الفت را به فرهنگ میان مردم تبدیل کنند، در واقع هدف اصلی، فرهنگ‌سازی است.
شاکرنژاد، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور قاریان در جلسات و مجالس تلاوت مردمی، تأکید کرد: قراء ممتاز باید طوری تلاوت کنند که مورد پسند و رضایت مخاطب باشد، یعنی در کنار رعایت اصول، به نحوی تلاوت صورت گیرد که مجلسی بوده و در مردم انس بیشتری نسبت به قرآن ایجاد کرده و مستمع را برای گوش سپردن به تلاوت، جذب کند.
قرآن به مجالس ختم و عقد منحصر نشود
این قاری بین‌المللی قرآن کریم، در خصوص ارتباط بیشتر مردم با مجالس اهل‌بیت(ع) نسبت به جلسات تلاوت‌های مجلسی، بیان کرد: حضور در هیئات مذهبی از قدیم‌الایام، به طور سنتی بین مردم رایج بوده است، از طرفی چون مدح اهل‌بیت(ع) در این جلسات به زبان فارسی صورت می‌گیرد، این خود عاملی برای ارتباط بیشتر مردم با این مداحی‌ها به شمار می‌رود و لذا تأثیرگذاری هیئات مذهبی و مداحان در مردم بهتر و بیشتر است.
شاکرنژاد، با بیان اینکه مسئولان ما نتوانستند آن طور که باید در بحث فعالیت‌های قرآنی عمل کنند تا تلاوت جایگاه خود را بین مردم پیدا کند، ادامه داد: هنوز هم از قرآن برای عده‌ای، تنها قسم به آن مانده و عملا وجود ندارد و حضور کلام‌الله وحی در زندگی برخی از افراد، به سفره عقد و مجلس ختم منحصر می‌شود و صرفا به خاطر اینکه کشور اسلامی است، مراسم با قرائت قرآن آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: آیا به اندازه‌ای که برای شخصیت‌های سینمایی و ورزشکار اهمیت قائل شدیم، برای شخصیت قرآنی هم اهمیت قائل شده‌ایم؟ این بی‌توجهی‌ها متوجه قراء بوده و چون کشور مسابقه‌محور شده، قراء هم طوری بار آمده‌اند که خیلی خلاصه‌خوان هستند و تلاوت چکیده‌ای دارند چون جو مسابقات این‌طور است و جامعه از آن‌ها این طور می‌خواهد.
نیازمند جذب مردم به تلاوت‌های مجلسی هستیم
این قاری بین‌المللی قرآن کریم، ادامه داد: به نظر من قراء نتوانستند با تلاوتشان، آنطور که باید شنونده را راضی کنند و این می‌طلبد که هوشیارانه‌تر عمل کنند و در تلاوت مجلسی و بسیط‌خوانی بیشتر کار کنند؛ این نکته را هم نباید کتمان کرد که کم پیدا می‌شود یک قاری از اداره مجلس سنگین مردمی برآید، طولانی بخواند و توجه و رضایت مردم را نیز جلب کند.
وی در خصوص نقش جامعه قرآنی در جبهه فرهنگی و مبارزه با ولنگاری فرهنگی، با بیان اینکه با قرآن خیلی کارها می‌شود انجام داد، ابراز کرد: با توجه به اسلامی‌بودن کشورمان و وجود تقید به قرآن در مردم، قاریان می‌توانند با  تلاوت کلام‌الله مجید که هیچ نقل‌قولی در آن نیست و عین سخنان خداست، آیات قرآن را که مبین دستورات زندگی و برنامه سعادت انسان از ابتدا تا انتهاست، تلاوت کنند و از این جهت تأثیرگذار باشند.
این قاری قرآن کریم با تاکید بر اینکه باید هر کسی با توجه به جایگاه خود، نقشی در تقویت فرهنگ اسلامی و قرآنی ایفا کند، ادامه داد: اگر خطبای ما نوع صحبت‌هایشان را همان طور که تکنولوژی به‌روز می‌شود، به روز کنند، همه مردم متوجه وسوسه‌های شیطان در روزگار فعلی شده و درمی‌یابند چگونه با بحران‌های موجود مقابله کنند.
برای جوانان کاری نکرده‌ایم
شاکرنژاد با بیان اینکه باید مسائل اخلاقی که در قرآن کریم مطرح شده است را بررسی کنیم، اظهار کرد: امروزه جوانان، به راحتی اقناع نمی‌شوند، باید از حالت سنتی خارج شویم و با مسائل روز پیش رویم؛ اگر تهاجم فرهنگی از سوی دشمن متوجه ما شده‌ است، ایراد از ضعف ما هم بوده که دشمن توانسته غلبه کند.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم در پایان، با بیان اینکه ما برای جوانان کاری نکردیم، عنوان کرد: چطور دشمن توانست فرهنگ‌سازی کند و اسلام غربی را رواج دهد؟چرا با وجود آنکه اسلام کامل‌ترین دین است، برخی جوانان دین‌گریزند؟ وقتی می‌گوییم سیاست ما عین دیانت ما است، واقعا این اعتقاد باید باشد، قطعا کم‌کاری از جانب ما بوده است؛ گفتن مرگ بر آمریکا کار به جایی نمی‌برد بلکه باید در عمل نشان دهیم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بي نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۱۴:۳۴
0
1
بيسواد !
تيتر با دو تا فعل؟
الفباي ابتدايي خبر رو هنوز ياد نگرفتي آقا يا خانوم !
captcha