همراه با زائران رضوی در برنامه‌های قرآنی هفته پایانی ماه صفر
کد خبر: 3548714
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

همراه با زائران رضوی در برنامه‌های قرآنی هفته پایانی ماه صفر

گروه فعالیت‌های قرآنی‌: اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی، همزمان با هفته پایانی ماه صفر و ایام رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع)، در بازه زمانی 6 الی 12 آذرماه سال جاری با برنامه‌های قرآنی متنوع، فضایی معنوی از همراهی قرآن و عترت را برای زائران و مجاوران انیس‌النفوس(ع) فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی، همزمان با هفته پایانی ماه صفر و ایام رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع)، در بازه زمانی 6 الی 12 آذرماه سال جاری با برنامه‌های قرآنی متنوع، فضایی معنوی از همراهی قرآن و عترت را برای زائران و مجاوران انیس‌النفوس(ع) فراهم کرده است.
بنابر این گزارش، در طول ایام این هفته هر روز نیم ساعت بعد از اقامه نماز صبح، برنامه‌های قرآنی با ترتیل‌خوانی کلام الله مجید در رواق امام خمینی(ره) آغاز می‌شود که حجت‌الاسلام مهدی شجاع، استاد تلاوت‌کننده در این برنامه است.
علاوه بر این، هر روز این هفته به جزء پنج‌شنبه و جمعه برنامه محفل انس با قرآن در جوار عترت از ساعت ۱۷:۱۵ الی ۱۹ در دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود که سیدمرتضی سادات‌فاطمی، حمید شاکرنژاد، جلیل اشرفی، سیدجواد حسینی، جواد پناهی و جواد کاشفی، قاریان برجسته و بین‌المللی و سیدخلیل‌الله نجات‌حسینی، علیرضا اسحاقی و سیدمحمدجواد علمی، قاریان نوجوان تلاوت‌کننده در این محافل به شمار می‌روند.
همچنین ویژه ایام سوگواری هفته پایانی ماه صفر و در شام رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) و شب شهادت امام رضا(ع) در تاریخ یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، هفتم، ‌هشتم و نهم آذرماه از ساعت 23 الی 30 دقیقه بامداد، محفل انس با قرآن با حضور حمید شاکرنژاد، سیدجواد حسینی، حجت‌الاسلام مهدی شجاع، جلیل اشرافی، قاریان بین‌المللی و برجسته و سیدخلیل‌الله نجات‌حسینی و علی ساجدی‌مقدم، قاریان نوجوان در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
همچنین در این محافل انس با کلام وحی رضا عابدین‌زاده، سیدعلی مؤمنیان، جعفر علیپور و سعید قره‌داشی، حافظان قرآن کریم هستند که به اجرای تلاوت می‌پردازند.
علاوه بر این، گروه‌های تواشیح مرسلات، بینات، عروة‌الوثقی و رضوی نیز در این محافل با اجرای خود مستمعان حریم قدسی امام رضا(ع) را به حظ معنوی می‌رسانند.
همچنین در این هفته جنگ قرآنی ویژه نوجوانان پنجشنبه، 11 آذر‌ماه و جلسه قرائت کودکان جمعه، 12 آذرماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در دارالقرآن‌ الکریم برگزار می‌شود.
علاوه بر این، در روز جمعه، 12 آذرماه مانند دیگر جمعه‌های سال، به ترتیب قرائت آموزشی، ترتیل‌خوانی، محفل انس با قرآن کریم، جلسه تفسیر ویژه بانوان از ساعت ۸ الی ۱۱:۱۵ و با حضور اساتید بانو همچون حسن‌زاده، حسنی، دهقان، ناطقی و میرحسینی در دارالقرآن‌ الکریم حرم امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.
براین اساس، تلاوت اذان‌گاهی و اذان افق‌های سه‌گانه در حرم ثامن‌الحجج(ع) نیز توسط جمعی از مؤذنان و اساتید برجسته قرآن در طول این هفته انجام می‌شود که به ترتیب اذان افق صبح روزهای این هفته از شنبه تا پنجشنبه را جلیل حسین‌زاده، حامد علیزاده، محمدرضا شفیعی‌مؤمن، رضا جاویدی، حسین پورکویر، ابوالفضل چمنی و مسعود پنجه انجام می‌دهند.
همچنین تلاوت و اذان افق ظهر این هفته شنبه تا پنجشنبه را به ترتیب مهدی یعقوبی، امید حسین‌نژاد، امیر لعل‌اول، محمدجواد رجایی، مصطفی احمدی و مهدی شجاع و اذان افق مغرب را نیز به ترتیب سیدمرتضی سادات‌فاطمی، سیدمحمدجواد حسینی، جواد کاشفی، هاشم روغنی، جواد پناهی، حمید شاکرنژاد و سیدجواد سادات‌فاطمی بر عهده دارند.
بر این اساس، برنامه‌های قرآن و نهج‌البلاغه نیز در شبستان قرآن و نهج‌البلاغه(نجف‌آبادی) مسجد جامع گوهرشاد حرم رضوی برای هر روز این هفته در نظر گرفته شده است که جلسه قرائت قرآن و طرح تلاوت نور ساعت ۷ الی ۸ و ۱۵ الی ۱۶، آموزش روخوانی و روانخوانی کارگاهی ساعت ۸ الی ۹، آموزش تجوید و قرائت نماز کارگاهی ساعت ۹ الی ۱۰، نشست‌های آموزشی تدبر در قرآن، درس‌هایی از نهج‌البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه، آشنایی با مبانی فطری تربیت در قرآن و معارف قرآن کریم از ساعت ۱۰ الی ۱۱ و ۱۶ الی ۱۷، حرف‌های خوب برای بچه‌های خوب ویژه کودکان ساعت ۹ الی ۱۱ و ۱۵ الی ۱۷ و گفت‌‌وگوی‌های قرآنی و پاسخ به سؤالات ساعت ۱۲ الی ۱۳ برگزار می‌شود.
همچنین سلسله نشست‌های قرآنی «مرثیه خورشید» به مناسبت دهه آخر ماه صفر شامل سیره قرآنی پیامبر(ص) شنبه، 6 آذرماه، سیره قرآنی امام حسن(ع) یکشنبه 7 آذرماه، عدم سازش پیامبر(ص) با کفار در آیات قرآن دوشنبه 8 آذرماه، قرآن در کلام امام رضا(ع) سه شنبه 9 آذرماه و اخلاق قرآنی امام رضا(ع) چهارشنبه دهم آذرماه، از ساعت ۱۰ الی ۱۱ در دارالقرآن‌ الکریم تشکیل می‌شود.
از طرفی تلاوت روزانه یک صفحه قرآن ساعت 17 هر روز در رواق کوثر با حضور استاد سعادتی از جمله برنامه‌های معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی برای زائران اردو زبان است.
همچنین برگزاری مسابقات متنوع قرآنی به صورت هفتگی و مناسبتی مانند «آفتاب طوس»، ویژه کارکنان اداره مرکزی آستان قدس رضوی، «فرشتگان آسمانی»، ویژه کودکان و نوجوانان، «مسابقه فرقان»، ویژه محافل قرآنی بانوان، «در محضر قرآن»، «ذریه طیبه» و «مصباح‌الهدی» ویژه عموم، «از قرآن بپرس» ویژه نوجوانان، «حریم نور» ویژه عموم در شبستان قرآن، «مرسل» و «روشنای هدایت» ویژه عموم در دارالقرآن و «شکوه هشتم» ویژه محفل قرآنی سپاه در دارالقرآن از جمله این برنامه‌هاست که به صورت هفتگی و ماهانه انجام می‌شود.
علاوه بر این، تشکیل کلاس‌های آموزشی قرائت و حفظ ویژه آقایان در رشته‌های قرائت، حفظ، تفسیر و حدیث در روزهای مختلف هفته و در مسجد ملاهاشم، مسجد گوهرشاد، ایوان ولی عصر و ضلع غربی صحن جامع رضوی از دیگر این برنامه‌ها به شمار می‌رود.
واحد هنرهای قرآنی دارالقرآن حرم رضوی نیز با کارگاه‌هایی همچون تذهیب، خوشنویسی، معرق و نقاشی و همچنین واحد آموزش با کلاس‌های متنوع آموزشی قرائت و حفظ شامل تجوید، صوت و لحن، ترتیل، روانخوانی و ... از شنبه تا پنج‌شنبه پذیرای زائران و مجاوران است و علاقه‌مندان جهت اطلاع از برنامه زمانبندی این دوره‌ها می‌توانند به دارالقرآن الکریم مراجعه کنند.
یادآور می‌شود، دارالقرآن‌ الکریم حرم مطهر رضوی همه روزه با برنامه‌ها، کارگاه‌ها و کلاس‌های متنوع آموزشی در موضوعات حفظ قرآن، نهج‌البلاغه، آیات‌الاحکام، تدبر در قرآن و سیره ائمه(ع)، تفسیر و حدیث، پاسخگویی به سؤالات قرآنی و حدیثی، ترجمه و مفاهیم، تجوید، روخوانی، صوت و لحن، تصحیح قرائت قرآن، اذکار نماز و ... میزبان زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رده‌های مختلف سنی است.
captcha