بنیادمندی زندگی بر محور اصل وفاداری در اندیشه امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 3896803
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
فیرحی بیان کرد:

بنیادمندی زندگی بر محور اصل وفاداری در اندیشه امیرالمؤمنین(ع)

فیرحی ضمن اشاره به اهمیت اصل وفا در زندگی، تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) وفا را همانند صدق از بزرگ‌ترین بنیادهای زندگی می‌داند که مایه اعتماد خانواده، جامعه و ملت‌ها به همدیگر خواهد بود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام داوود فیرحی در ماه رمضان اقدام به انتشار روزانه پیام‌های اخلاقی نهج‌البلاغه با عنوان «نیم‌رخ» کرده است. در ادامه متن یازدهمین نیم‌رخ با موضوع وفاداری از نظر می‌گذرد؛

در این کوته‌گفتارها به مختصات انسان ایده‌آل از منظر نهج‌البلاغه پرداختیم. گفتیم از جمله مختصات انسان ایده‌آل تعادل در زندگی است و سنگ بنای این تعادل، صدق و راستی است. صدق و راستی دوقلوی خاص دارد و آن وفاست. امروز به اصل وفا در زندگی اشاره می کنیم.

همچنان که وفا برادر صدق است، مکر همسان دروغ است. انسان وفادار هم به خویشتن وفا می‌کند و هم به دیگران. در ادبیات امام علی(ع) هست: انسان آزاد است تا زمانی که وارد یک وعده نشده است و اگر وارد وعده شد دیگر برده قرارداد دست‌ساز خودش است. امام علی(ع) در خطبه چهل و یک، نکته بسیار جالبی در این‌باره دارد. ایشان وفا را همانند صدق از بزرگترین بنیادهای زندگی می‌داند که مایه اعتماد خانواده، جامعه و ملت‌ها به همدیگر خواهد بود.

امام در خطبه 41 چنین می‌فرماید: «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ الْوَفَاءَ تَوْأَمُ الصِّدْقِ وَ لَا أَعْلَمُ جُنَّةً أَوْقَى مِنْهُ، وَ مَا يَغْدِرُ مَنْ عَلِمَ كَيْفَ الْمَرْجِعُ وَ لَقَدْ أَصْبَحْنَا فِي زَمَانٍ قَدِ اتَّخَذَ أَكْثَرُ أَهْلِهِ الْغَدْرَ كَيْساً وَ نَسَبَهُمْ أَهْلُ الْجَهْلِ فِيهِ إِلَى حُسْنِ الْحِيلَةِ؛ ای مردم بدانید، وفا دوقلوی راستی است همچنانکه مکر همزاد دروغ است. ای مردم وفا همراه صدق است و من هیچ سپری نگه‌دارنده‌تر از وفا در زندگی نمی‌بینیم و کسی که بداند سرنوشت نهایی او چیست مکر نمی‌کند و ما در زمانی به سر می‌بریم که اکثر مردمش مکر را هشیاری تلقی کردند و نادانان این مکرپردازی را به مهارت در زندگی نسبت می‌دهند.»

امام علی(ع) دو نوع انسان را ترسیم می‌کند: انسان ایده‌آلی که وفاداری اساس زندگی اوست و انسانی که مکر را مهارت زندگی می‌داند و چهاردیواره خانه‌اش را با مکر و دروغ می‌سازد. امام در قسمت دیگری اشاره می‌کند: ای انسان ایده آل علی(ع) در تعهدهایی که می‌سپارید به حقیقت به ارزشی که به خاطر آن تعهد کردید، مانند میخ محکمی که به زمین کوبیده‌اید چنگ بزنید تا باد مکر و کذب زندگی شما را از بین ببرد.

انتهای پیام
captcha