زنگ خطر کاهش جمعیت در استان بوشهر به صدا درآمده است
کد خبر: 3972464
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر:

زنگ خطر کاهش جمعیت در استان بوشهر به صدا درآمده است

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به کاهش نرخ رشد گفت: کاهش نرخ رشد به کمتر از یک درصد پس از پنجاه سال، زنگ خطر را برای استان و کشور به صدا درآورده است.

به گزارش ایکنا از بوشهر، اسکندر پاسالار، مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، امروز 29 اردیبهشت‌ماه در وبینار «تبیین طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با اشاره به روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور، گفت: در سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند و کاهش سن ازدواج اشاره شده است.

پاسالار افزود: نرخ رشد طبیعی جمعیت یکی از شاخص‌هایی است که همواره از سوی کارشناسان و برنامه‌ریزان و سیاستگذاران قرار گرفته است و کاهش این نرخ به کمتر از یک درصد پس از پنجاه سال، زنگ خطر را برای استان و کشور به صدا درآورده است.
 
وی تصریح کرد: میزان عمومی ولادت از دیگر شاخص‌های مورد توجه کارشناسان جمعیت است که سیری نزولی را طی می‌کند و ضروری است توقف این روند کاهشی در برنامه‌ریزی‌های آینده مدنظر قرار داده شود.
 
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به مهمترین شاخص‌های مرتبط با تحرکات جمعیتی بوشهر، گفت: میزان باروری زناشویی یکی از شاخص‌های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی جمعیت است که سال ۹۹ در بوشهر ۸۲.۱ در هزار بوده است و میانگین کشوری این شاخص ۸۱.۱ است.
 
پاسالار با اشاره به رتبه ۱۵ استان بوشهر در این شاخص کشوری، تصریح کرد: لازم است الگوی استان‌هایی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان که بیشترین میزان باروری را در کشور داشته‌اند مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
 
وی بااشاره به اهمیت میزان عمومی ازدواج و طلاق، این دو را از شاخص‌های مهمی که باید در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، برشمرد و اظهار کرد: شاخص عمومی ازدواج استان بوشهر ۵.۸ در هر هزار نفر جمعیت است که هر چند نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته است، اما پایین‌تر از مینگین کشوری است.
 
پاسالار اظهار کرد: میزان عمومی طلاق در سال ۹۹ در استان ۱.۸ در هزار نفر بود که بوشهر از این نظر در میان استان‌های کم طلاق به شمار می‌رود و این شاخصی امیدوار کننده است.
 
وی بااشاره به میزان جمعیت استان بوشهر، افزود: جمعیت این استان تا پایان سال ۹۹ یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۷۲۵ نفر است که ۷۲ درصد در مناطق شهری و ۲۸ درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و ۵۳ درصد از این جمعیت را مردان و ۴۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha