معیارهای انتخاب اصلح از نگاه قرآن و نهج‌البلاغه
کد خبر: 3974457
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد تشریح کرد:

معیارهای انتخاب اصلح از نگاه قرآن و نهج‌البلاغه

استاد جامعة المصطفی و معاون آموزش حوزه، با اشاره به آیات و روایات به ویژگی‌ افراد شایسته برای تصدی مسئولیت اشاره کرد و گفت: نباید به کسانی که زیاده‌خواه هستند، دلسوز مردم نیستند و سخنان دشمن‌پسند می‌زنند رای بدهیم.

رستمبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه، شامگاه شنبه، 8 خردادماه، در جلسه «انتخابات و رأی مردم از نگاه قرآن و احادیث»، گفت: قرآن کریم در این زمینه چند موضع مشخص دارد؛ ابتدا دسیسه و مکاید دشمنان را در نومیدکردن مردم بیان کرده است؛ مثلاً ببینیم دشمنان در مبارزات موسی(ع) و  ابراهیم(ع) و پیامبر(ص) برای دورکردن مردم از دور آنها چه اقداماتی که نکردند، امروز هم دقیقاً ترساندن و نومیدکردن مردم با همان روش دشمنان در دوران انبیاء دنبال می‌شود و فقط افراد دو طرف تغییر کرده‌اند.

رستم‌نژاد با اشاره به آیه 173 سوره آل عمران؛ «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»، اضافه کرد: حرکت دادن پیاده نظام از قدیم مطرح بوده و الان هم هست؛ ابوسفیان قصد ترساندن مؤمنان را به وسیله به رخ کشیدن نیروهای پیاده نظام و سواره‌ها داشت ولی مؤمنان گفتند که خدا برای ما کافی است و او بهترین وکیل است. امروز هم دشمنان مردم را به واسطه شعارهایی چون دیوارکشی در جامعه، جنگ و تحریم، به هراس وامی‌دارند.

استاد جامعة المصطفی(ص) با اشاره به آیه 47 سوره توبه؛ «لَوْ خَرَجُوا فِيكُمْ مَا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ»، اضافه کرد:  براساس این آیه، کسانی گوششان به دشمن است در حالی که بین ما هستند و سخنان دشمنان را مطرح و ترویج می‌کنند؛ پس بخش عظیمی از قرآن بیان مکاید دشمن و در برابر راهکار مقابله را هم به مردم داده است؛ مهم‌ترین راهکار قرآن این است که فرموده توکل کنید و بگویید حسبنا الله و نعم الوکیل.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 62 سوره نور؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»، اظهار کرد: امر جامع یعنی یک امر بزرگ اجتماعی؛ ویژگی مؤمنان این است که در این امور جا خالی نکرده و پایدار هستند وگرنه ایمان در حد ادعا باقی می‌ماند.

وی اظهار کرد: قرآن در این آیات کدهایی داده است که در انقلاب ما هم همیشه وجود دارد و آن انجام اعمالی است که باعث غیط کفار می‌شود؛ یعنی قرآن شرکت در نماز جمعه و انفاق و زکات را گرچه اعمال صالحی هستند ولی با این تعبیر به کار نبرده است بلکه اعمالی را که باعث غیظ کفار می‌شود به عنوان عمل صالح بر می‌شمارد و بر آن تصریح کرده است.

درآوردن غیظ کفار؛ مصداق بارز عمل صالح

معاون آموزش حوزه‎‌های علمیه با اشاره به آیه 120 سوره توبه؛ «وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»، تصریح کرد: براساس این آیه شریفه، مؤمنان هیچ گامی بر نمی‌دارند جز اینکه این عمل منتهی به غیظ کفار می‌شود و خداوند هم برای هر گام آنها عمل صالح می‌نویسد. بنابراین هر کسی ولایت دشمن را بپذیرد و راضی به اعمال آنها باشد از جنس خود آنهاست و کسی که باعث غیظ کفار است ولایت الهی را دارد.

رستم‌نژاد با طرح این سؤال که به چه کسانی رای بدهیم، اظهار کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه و در نامه به مالک اشتر  فرمودند: وقتی خواستی رئیسی را انتخاب کنی باید خیرخواه و دلسوز مردم باشد و درد آنها را حس کند؛ البته شیطان هم مدعی نصح و خیرخواهی می‌شود همانطور که در ماجرای آدم و حوا با همین ابزار آنها را فریب داد، بنابراین باید هوشیار باشیم. ویژگی دیگری که امام فرمودند این است که فرد باید دست پاک و دل پاک باشد؛ مسئولان باید بدانند روی میزهایی نشسته‌اند که برای هر پایه آن خون ده‌ها هزار شهید ریخته شده است. همچنین اصلح، اعلم و افضل بودن از دیگر ویژگی‌های ذکر شده توسط امام علی(ع)برای صاحبان قدرت است.

داشتن زبان عذرخواهی؛ ویژگی مسئول انقلابی

رستم‌نژاد بیان کرد: در قرآن کریم در ماجرای طالوت هم، علت انتخاب او را فضیلت در علم و جسم برشمرده است؛ امام علی(ع) هم فرمود کسی را انتخاب کن که علماً و سیاستاً توانمند باشد؛ امام همچنین سرعت در عذرخواهی را از شرایط پذیرش مسئولیت برشمردند ولی برخی از مسئولان ما عذرخواهی بلد نیستند؛ امام خمینی(ره) بارها از خانواده شهدا و مردم عذرخواهی کردند زیرا آثار تربیتی دارد ولی مسئولان با اینکه مدعی پیروی از امام هستند ولی از مردم عذرخواهی نمی‌کنند.

استاد جامعة المصطفی بیان کرد: امام علی(ع) خطاب به مالک فرموده است که در برابر برخورداران و کسانی که راهی به دست‌اندازی و نفوذ و رانتخواری دارند سخت و قوی و متصلب باش ولی در برابر مستضعفان و ضعفا نرمخو و مهربان باش؛ امروز عملکرد ما چقدر با این فرمایشات امام همخوانی دارد؛ باید آقازاده بودن و توصیه و فشار تأثیری در مسئول اسلامی نگذارد زیرا ضعفا هیچ‌کدام از این ابزارها را ندارند، ولی متأسفانه در این زمینه عملکرد خوبی نداریم. 

رستم‌نژاد با بیان اینکه برخورد تند و شدید با کفار از دیگر ویژگی‌های برشمرده شده برای مسئول در نظام اسلامی است، تصریح کرد: امام خطاب به مالک تأکید کردند که برای هر کسی صندلی ریاست ایجاد نکن مگر اینکه حجت شرعی و دینی و اخلاقی بر تو تمام شود. امام بیش از ده شرط برای رای دادن به افراد بیان فرمودند.

به چه کسی رای ندهیم

استاد حوزه علمیه با طرح این سؤال که به چه کسی رای ندهیم، تصریح کرد: در تحف‌العقول و نهج‌البلاغه آمده به کسانی که صاحب این اوصاف باشند رای ندهید؛ کسی که راغب به دنیا باشد، یعنی ریخت و پاش دارد بدون اینکه توانایی چندانی در انجام وظایف خود دارد، هیچ‌گاه قانع و سیر نمی‌شود و هرقدر از بیت‌المال ببرد باز آن را کم می‌داند؛ امروز هم می‌بینیم که برخی به خاطر حضور در جبهه و انقلاب برای خود حق‌های غیرقانونی فراهم می‌کنند.

استاد جامعة المصطفی(ص)، اظهار کرد: افرادی هستند که رأی آوردند و در پایان کار گفتند ما اختیاری نداشتیم؛ این همه اختیار داشتند ولی برای فرار از مسئولیت این سخنان را می‌گویند؛ امام از رأی دادن به چنین افرادی پرهیز داده‌اند. جالب اینکه برخی که خودشان بی اخلاقی می‌کنند معلم اخلاق برای دیگران هم می‌شوند و  بر پرهیز از بداخلاقی در انتخابات سخن می‌گویند.

به سخنان دشمن‌پسند رای ندهیم

رستم‌نژاد اضافه کرد: یکی از کدهایی که هم در قرآن و هم احادیث وجود دارد و امام خمینی(ره) و رهبری بارها بر آن تأکید فرمودند این است که ببینید دشمن چقدر از یک فرد تعریف می‌کند؛ دشمن از احدی تعریف نمی‌کند مگر برای سواری گرفتن و ما به وضوح در برخی انتخابات‌ها تجربه کردیم؛ دشمن پیاده نظام خود را در این راه بسیج کرد و همه امکانات خود را گذاشت تا طیف مدنظر آنها روی کار بیاید.

وی تاکید کرد: این از کدهای بسیار مهم است که باید دقت کنیمِ؛ آقا در فتنه 88 فرمودند شما که می‌بینید دشمن از شما تعریف می‌کند چرا دقت نمی‌کنید ولی برخی راه خود را رفتند و سخنان دشمن‌پسند بر زبان آوردند.

انتهای پیام
captcha