متقاضیان تحصیل در حوزه علمیه افزایش یافته‌اند
کد خبر: 3995736
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
معاون آموزش حوزه خبر داد:

متقاضیان تحصیل در حوزه علمیه افزایش یافته‌اند

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ضمن اعلام افزایش متقاضیان ورود به حوزه از تصویب 406 رشته و گرایش برای حوزه علمیه خبر داد و گفت: هم اکنون 85 رشته و گرایش در حال اجراست و تا رسیدن به اجرای تمام این رشته‌ها راه درازی پیش رو داریم.

متقاضیان ورود به حوزه افزایش یافته است/ تصویب 406 رشته و گرایش برای حوزه

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه امروز 16 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه، گفت: نزدیک به 47 درصد از کلاس‌های حوزه در دوران کرونا به صورت حضوری برگزار شد و بقیه کلاس‌ها هم از طریق فضای مجازی دایر بود.

استاد جامعة المصطفی العالمیه، افزود: 240 هزار ساعت درس با چند گویش در سامانه نجاح بارگزاری شده است و امسال هم به حکم ضرورت باید دروس را به صورت مجازی دنبال کنیم ولی با سرعتی که در تزریق واکسن ایجاد شده است امیدواریم خیلی سریع کلاس‌های حضوری را هم آغاز کنیم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه 82 درصد امتحانات حوزه در سال گذشته در سراسر کشور حضوری ولی در قم عمدتا مجازی بوده است، افزود: در سال 95، 38 رشته و گرایش داشتیم که فقط سرفصل‌های 5 رشته مصوب شده بود ولی تا بهار سال گذشته 406 رشته و گرایش و رویکرد به تصویب شورای گسترش حوزه‌ها رسیده است. در مورد سرفصل دروس، سرفصل 63 رشته و گرایش مصوب شده است و 900 جلسه باید تشکیل دهیم تا سرفصل تمامی دروس مصوب شود.

رستم‌نژاد بیان کرد: از اجرای 38 رشته و گرایش در سال 92 امروز به اجرای 85 رشته و گرایش رسیده‌ایم یعنی 79 درصد رشته‌ها و گرایشات هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و صرفا 21 درصد رشته‌ها در حال اجراست.

رستم‌نژاد تصریح کرد: نقشه اجرایی 5 سال آینده نهایی شده است و اتفاقات زیادی باید رقم بخورد تا بتوانیم 406 رشته و گرایش که براساس نیازهای نظام و مردم و سطح بین‌المللی طراحی شده به مرحله اجرا برسد.

وی افزود: همچنین شورای گسترش حوزه‌های علمیه مصوبه‌ای را گذرانده‌اند که ما برای سطح یک مدرسه، برای سطح دو مدرسه عالی مرکز آموزشی، مرکز تخصصی و مؤسسه آموزش عالی و بالاتر از همه مجتمع آموزش عالی داشته باشیم؛ براساس این طبقه‌بندی هم اکنون، 54 درصد مدرسه، 27 درصد مدرسه عالی، 7 درصد مراکز تخصصی و یک و نیم درصد هم مجتمع و مؤسسه داریم.

معاون آموزش حوزه با بیان اینکه تقریبا 30 درصد مراکز ما باید توسعه پیدا کند تا تمامی رشته‌ها و گرایشات به مرحله اجرا برسند، گفت: در بحث پذیرش ما در سال 91 تا سال 98، سیر نزولی داریم ولی از سال 98 به بعد سیر جذب طلبه صعودی شده است؛ در سال 98 ده هزار متقاضی داشتیم ولی در سال تحصیلی جدید حدود 17 هزار نفر متقاضی داریم. البته چون چند تصمیم کلیدی راهگشا در ستاد سیاستگذاری پذیرش حوزه‌ها به خصوص در فضای مجازی گرفته شد باعث افزایش متقاضیان تحصیل در حوزه شده است.

رستم‌نژاد در پایان با اشاره به ارتقای کیفی ورودی‌های حوزه، بیان کرد: سال 91 معدل ورودی‌های ما 15 و نیم بوده است و امروز این عدد به بالای 17 رسیده است.

انتهای پیام
captcha