رعایت عفاف و حجاب، سند قرآنی و روایی دارد
کد خبر: 3983394
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵

رعایت عفاف و حجاب، سند قرآنی و روایی دارد

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه روح‌الله استان مرکزی اظهار کرد: حجاب و عفاف یک مسئله قرآنی و دینی است که هم سند قرآنی و روایی دارد و هم عقل و اجماع حکم می‌کند که انسان به حیا و عفاف مقید باشد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی سپاه روح‌الله استان مرکزی، حجت‌الاسلام ماشاءالله عبدی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه روح‌الله در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه شهدای عفاف و حجاب، مدافعان واقعی حیا و عفاف هستند، اظهار کرد: هفته عفاف و حجاب فرصتی است تا اهمیت این مسئله برای مردم تببین شود.

وی با اشاره به اینکه حجاب و عفاف یک مسئله قرآنی و دینی است که هم سند قرآنی و روایی دارد و هم عقل و اجماع حکم می‌کند که انسان به حیا و عفاف مقید باشد، افزود: جمهوری اسلامی برگرفته از قرآن و قانون اساسی است که دین و شرع در کشور محوریت دارد و یکی از ارکان مهم دین حجاب و عفاف است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه روح‌الله بیان کرد: برخی خیال می‌کنند داشتن عفاف و حجاب یک حق دلخواه است درحالی‌که این‌گونه نیست. چراکه حجاب و عفاف یک وظیفه و تکلیف دینی است و انسان نمی‌تواند در وظیفه و تکلیف تصرف کند و باید به وظیفه خود به‌خوبی عمل کند. در سوره‌های مبارکه «قصص، نور و احزاب» بارها به مسئله حجاب و عفاف تأکید شده است و این مسئولیت شرعی است و شامل همه مؤمنین می‌شود.

وی اضافه کرد: در رژیم فاسد پهلوی پدر و پسر مسئله حجاب و عفاف بسیار مورد حمله و هجمه قرار گرفت. در سال ۱۳۰۶ استارت بی‌حجابی در کشور زده شد و در سال ۱۳۰۷ در جشن تحویل سال در حرم حضرت معصومه(س) همسر رضاخان کشف حجاب کرد که مورد اعتراض علما و تولیت حرم مطهر واقع شد و آن را از حرم بیرون کردند که فردای آن روز رضاخان با چکمه وارد حرم شد و این ننگ را در تاریخ برای خود رقم زد.

عبدی گفت: همچنین در سال ۱۳۱۳ رضاخان در یک سفر به ترکیه با آتاتورک دیداری کرد و آنجا پیمان کشف حجاب در ایران بسته شد که بعد از آن برای اجرایی شدن پبمان از آتاتورک دعوت می‌شود و در سال ۱۳۱۴ کشف حجاب به‌طور رسمی در ایران رقم می‌خورد و به موجب آن روسری‌ها ، روبندها و چادرها از زن‌ها برداشته می‌شود و کسی حق نداشته باحجاب تردد کند. سبک غربی و اروپایی برهنگی که برگرفته از سبک لاییک ترکیه نیز بود توسط رضاخان وارد ایران شد و سپس به آن دامن زدند که این مسئله مورد اعتراض شدید علما در مسجد گوهرشاد  قرار گرفت.

حجاب و عفاف؛ مسئله اساسی و بنیادی کشور

وی با تأکید بر اینکه مسئله حجاب و عفاف امروز به‌عنوان یک مسئله اساسی و بنیادی در کشور مطرح است بیان کرد: دشمنان در طی این سال‌ها همواره با شبیخون‌های فرهنگی به دنبال ضربه زدن به مسئله حجاب و عفاف بوده‌اند. دشمنان پیوسته با ترویج فرهنگ برهنگی و اختلاط دختر و پسر همواره به دنبال فتنه‌انگیزی و توطئه آفرینی هستند. لذا هوشیارانه عمل کردن در برابر توطئه‌های دشمنان یک ضرورت مهم است.

عبدی بیان کرد: نظریه‌پردازهای اروپایی و غربی امروز اذعان دارند که کافی است برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ولنگاری فرهنگی و برهنگی را در کشور ترویج کنید. چراکه این مسئله موجب بی‌اعتقادی مردم به ارزش‌های اسلامی خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون با هوشیاری مردم و خنثی‌سازی توطئه‌ها، دشمنان به اهداف خود دست پیدا نکرده‌اند. اما دستگاه‌های فرهنگی در قبال حجاب و عفاف وظیفه سنگینی بر عهده‌دارند و باید برای فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در نسل جوان شبانه‌روز فعالیت کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه روح‌الله بابیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) یک الگوی کامل برای بانوان و دختران ایرانی است، افزود: امروز دستگاه‌های فرهنگی باید سیره و رفتار بانوی بزرگ اسلام را به‌خوبی ترویج دهند. آسیب‌شناسی و برخورد با هنجارشکنان عفاف و حجاب یک ضرورت است و در ابتدا باید به شکل ظریف و نرم‌افزاری باشد. چراکه مسئله حجاب از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: محیط خانواده، معیشت و آموزش از عوامل مهم و تأثیرگذار در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است. لذا فعالیت در این حوزه باید همه‌جانبه باشد و اثرگذاری بر همه عوامل را پوشش دهد. مراکز آموزشی اعم از دانشگاه‌ها، مدارس و آموزش عالی در تقویت فرهنگ حجاب و عفاف نقش به سزایی دارند باید به‌درستی به وظایف خود عمل کنند و تربیت باید در کنار آموزش رقم بخورد و منظور از تربیت، تربیت اسلامی است.

عبدی اظهار کرد: اصالت و فطرت پاک یکی از دلایل مهم سلامت در خانواده‌های ایرانی است اما در نسل جدید نیازمند فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب هستیم. رسانه‌ها و خصوصاً صداوسیما در طول سال باید در خصوص تقویت فرهنگ حجاب و عفاف برنامه‌های تولیدی و محتوایی فاخر داشته باشد و لذا نقش بسیار مهمی در مسئله حجاب و عفاف دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه روح‌الله بابیان اینکه برنامه‌های هفته حجاب و عفاف باید به شکل مبنایی و زیرساختی برگزار شوند افزود: نتیجه فعالیت‌ها باید غالب شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باشد و لذا همه باید تلاش کنیم در خانواده‌های ایرانی فرهنگ عفاف و حجاب طنین‌انداز شود. دشمنان به دنبال ترویج ولنگاری و برهنگی در جامعه اسلامی هستند و در این مسیر از هیچ توطئه‌ای فروگذار نمی‌کنند و لازم است هوشیارانه در مقابل توطئه‌های آنها عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha