حفظ کرامت ساکنان حاشیه شهر مشهد؛ اولویت کار شورای ششم
کد خبر: 4020219
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد:

حفظ کرامت ساکنان حاشیه شهر مشهد؛ اولویت کار شورای ششم

رئیس شورای اسلامی مشهد با اشاره به اینکه حفظ کرامت ساکنان حاشیه شهر در اولویت کار است بیان کرد: افزایش تعلق اجتماعی مهمترین کار ما است و تصمیم‌گیری با مشارکت مردم این منطقه باید انجام شود، لذا ضرورت دارد مردم این منطقه را در تصمیم‌سازی دخالت دهیم.

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی مشهد حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص معضلات حاشیه شهر و برنامه شورای اسلامی شهر مشهد برای حل آن، اظهار کرد: در جاهایی ماموریت اصلی داریم که باید انجام دهیم، اما در جاهایی مانند معضلات حاشیه شهر کار بین بخشی است؛ برای نمونه در خصوص معضل طلاق سازمان و یا سازمان‌های اصلی که برای کاهش آن باید برنامه داشته باشد و از شهرداری در این خصوص کمک‌خواهی کند، لذا در خصوص حل معضلات حاشیه شهر سازمان‌هایی که ماموریت اصلی را دارند باید کار را شروع کنند تا شهرداری هم کمک کار باشد.

رئیس شورای اسلامی مشهد افزود: در خصوص حل معضلات اجتماعی، سازمانی که ماموریت اصلی را دارد باید پای کار بیاید، چرا که ماموریت ما در شهرداری کاهش طلاق، اعتیاد و سایر معضلات نیست، بلکه برای حل این معضلات به کمک سازمان‌هایی می‌آییم که ماموریت اصلی آنها است.

وی با اشاره به اینکه انگشت اتهام برای هر معضلی به سمت شهرداری است ابراز کرد: ما در شهرداری ماموریت‌هایی داریم که باید پاسخگو باشیم؛ در حوزه فضای سبز، جمع‌آوری زباله، ساخت و سازهای غیرمجاز و غیره اگر کم کاری شود باید پاسخگو باشیم و لذا در خصوص سایر موضوعات بین بخشی، شهرداری فقط یک دستگاه کمک‌رسان است.

موحدیان ادامه داد: برای اینکه شهری آرام و روح‌بخش داشته باشیم تلاش می‌کنیم. برای نمونه در رابطه با کرونا علوم پزشکی ماموریت اصلی را داشت، اما شهرداری برای واکسیناسیون مراکزی را در اختیار علوم پزشکی قرار داد.

رئیس شورای اسلامی مشهد تصریح کرد: شهرداری ماموریت ندارد که معتادان را از سطح شهر جمع کند، اما در خصوص تکدی‌گری شهرداری موظف است با هماهنگی دستگاه قضا اقدام کند و لذا مانع اصلی ما این است که ماموریت سازمان‌ها تعریف نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در خصوص کودکان کار، شهرداری ماموریت ندارد، اما در هر مسئله اجتماعی کمک می‌کند. در خصوص مسائل فرهنگی، سازمان‌های زیادی کار فرهنگی را انجام می‌دهند، لذا ما صرفا کمک‌کننده هستیم، اما ماموریت اصلی در دست ما نیست.

موحدیان بیان کرد: در خصوص حاشیه شهر سه راهکار اصلی را مدعی هستم و در این خصوص سه هدف اساسی باید دنبال شود. بستر سازی برای ارتقای شرایط محیطی باید به صورت پایدار و فراگیر باشد.

تصمیم‌سازی حق ساکنان حاشیه شهر است

وی حل مشکلات حاشیه شهر با حفظ کرامت انسانی را اولویت اصلی شورای شهر برشمرد و عنوان کرد: افزایش تعلق اجتماعی مهمترین کار ما است و تصمیم‌گیری باید با مشارکت مردم این منطقه انجام شود، لذا ضرورت دارد مردم این منطقه را در تصمیم‌سازی دخالت دهیم.

رئیس شورای اسلامی مشهد افزود: خدمات زیربنایی را باید برای این مناطق ارائه دهیم. افزایش فضای سبز در حد لازم، احداث مسکن مناسب متناسب با استطاعت افراد و همه خدمات ارائه شده در سایر مناطق شهر نیز باید در این منطقه ارائه شود و با تصمیم خود ساکنان نیز این اقدامات مورد نظر صورت گیرد.

موحدیان تصریح کرد: دخالت در تصمیم‌سازی ساکنان این مناطق باعث می‌شود امیدوار شوند و این باعث می‌شود همکاری بیشتری صورت گیرد، لذا باید اعتماد ساکنان این مناطق با دخالت در تصمیم‌گیری برای منطقه زندگی خود افزایش یابد.

وی اضافه کرد: تعمیق فرهنگ شهروندی باعث می‌شود به شهرداری اعتماد کنند و در حال حاضر اعتماد ندارند و وقتی ماشین شهرداری را می‌بینند سنگ نمی‌زنند، اما حس خوبی هم ندارند.

رئیس شورای اسلامی مشهد ادامه داد: در خصوص حمایت از طرح‌های هنرمندان باید بگویم ما نمی‌توانیم به طور مستقیم در ماموریت سازمان‌ها دخالت کنیم و این نیز مستقیم زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با توجه به اینکه باعث ایجاد دوگانگی می‌شود وارد نخواهیم شد، از طرفی نمی‌توانیم بودجه خود را معطل کنیم، بلکه باید آن را هزینه کنیم و لذا شایسته نیست سازمانی را تخریب کنیم و اگر اداره ارشاد طرح خوبی بیاورد می‌توانیم به آنها کمک کنیم.

به دنبال موازی‌کاری در شورا نیستیم

وی گفت: ما مستقیم به ماموریت سازمان‌ها ورود نکرده و دودستگی ایجاد نمی‌کنیم. اداره کل ورزش برنامه بیاورد ما اجرا می‌کنیم. اگر کمیسیون ورزش داریم برای موازی‌کاری نیست، بلکه برای این است که اداره ورزش بداند ما به ورزش اهمیت می‌دهیم، اما  تصمیم در این حوزه نمی‌گیریم و فقط در اجرای طرح‌ها کمک می‌کنیم.

موحدیان ادامه داد: در خصوص هر سازمانی ما موازی‌کاری نداریم و از طرفی منابع را هم تقسیم نمی‌کنیم، بلکه اگر طرحی برای اجرا از سوی سازمانی ارائه نشود بودجه را سریع جابجا می‌کنیم و از محاسن شورای محلی این است که بسیار سریع تصمیم می‌گیرند، لذا هر سازمانی طرحی بیاورد ما آن را کمک می‌کنیم.

حضور رییس شورا ی شهر مشهد در تحریریه

انتهای پیام
captcha