ضرورت افزایش امکانات برای ماندگاری بیشتر زائر در مشهد
کد خبر: 4027034
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

ضرورت افزایش امکانات برای ماندگاری بیشتر زائر در مشهد

رئیس شورای اسلامی مشهد با اشاره به اینکه اقتصاد مشهد زائرمحور است بر فراهم‌سازی امکانات لازم برای ماندگاری بیشتر زائر در مشهد تاکید کرد.

حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی مشهد حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: زمانی که خداوند به خاطر خلقت انسان، از سوی فرشتگان مورد تندی قرار گرفت گفت؛ «من در خلقت انسان چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید» و آن چیز اختیاری است که خداوند به ما داده است.

وی ادامه داد: افتخار خداوند این است که ما اختیار داریم و علی علیین و اسفل السافلین در اختیار ماست و امید است که خداوند این اختیاری که به ما داده در مسیراعلی علیین پیش ببریم.

رئیس شورای اسلامی مشهد افزود: آدمی سیاسی هستم، اما نه به آن معنا و مدعی هستم اگر قدرتی داریم باید رعایت حقوق اولیه را بکنیم، بالاخره مردم ما را انتخاب کردند و من به شخصه روی رعایت حقوق اولیه شهروندان حساس هستم.

موحدیان ادامه داد: مشهد یک شهر مذهبی با سابقه بیش از هزار ساله است و شهر نیشابور 6000 سال قدمت دارد و با مقایسه جمعیت نیشابور که حدود 240 هزار نفر است ولی مشهدی که در حال حاضر در آن هستیم و غیر اتباع، خود شهر حدود سه میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد این موضوع نشان‌دهنده آن است که وجود بارگاه منور رضوی باعث شده این شهر که طی هزار و خرده‌ای سال در مقایسه با نیشابور 6000 ساله، رشد زیادی داشته است.

رئیس شورای اسلامی مشهد ادامه داد: اقتصاد مشهد منبعث از همین مسئله یعنی بارگاه منور رضوی است و سند توسعه مشهد بر اساس خدمات تنظیم شده است و کرونا هم نشان داد که اقتصاد مشهد بسیار ضربه‌پذیر است.

موحدیان تصریح کرد: اگر اقتصاد کشور را تک‌بعدی و نفت در نظر بگیریم، اقتصاد مشهد اقتصاد زائرمحور است و از طرفی مسئله دیگری که کرونا به ما نشان داد این بود که با وجود اینکه تمام افراد به قصد زیارت می‌آیند، اما اگر خدمات بیشتر ارائه دهیم ماندگاری آنان بیشتر خواهد شد.

وی ابراز کرد: زائران بچه هم دارند و لذا باید بچه‌ها هم راضی باشند و برای این رده سنی هم باید برنامه داشته باشیم، باید به فکر باشیم تا امکانات تفریحی را فراهم کنیم و فرزندان زائران راضی باشند تا ماندگاری بیشتر شود. علت سفر بیشتر برای ایجاد تنوع در خانواده است و لذا هر چه زائر را بیشتر در مشهد نگه داریم اقتصاد مشهد فعال‌تر خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر ماندگاری زائر  2.2 روز است و باید بتوانیم این ماندگاری را به پنج روز برسانیم، اما اگر این ماندگاری را به 10 روز برسانیم خیلی بهتر است.

وی اضافه کرد: البته رساندن ماندگاری زائر برای 10 روز نیازمند سرمایه‌گذای و تغییر نگرش برخی از افراد است و در مجموع زیرساخت لازم در این خصوص فراهم نیست.

موحدیان اظهار کرد: افزایش ماندگاری زائر در مشهد باعث ترویج فرهنگ رضوی در کشور خواهد شد و تصور من این است که اگر ما بتوانیم فردی را یک قدم به لحاظ معنوی جلو بیاوریم همان یک قدم را بیاوریم و اگر کسی در حال سقوط است کمک کنیم یک قدم بیاید و از سقوط آن جلوگیری شود.

رئیس شورای اسلامی مشهد عنوان کرد: باید تغییر نگرش بین مسئولان به وجود آید؛ برای نمونه در خصوص فراهم‌سازی امکانات رفاهی برخی می‌گویند این به زیارت آسیب می‌زند، در حالی که از نظر من ماندگاری زائر بیشتر می‌شود که این به لحاظ معنوی نیز روی زائر تاثیرگذار است.

وی افزود: زائری که دو روز به مشهد می‌آید فرزندش به دنبال تفریح است، اگر این امکان فراهم نشود زائر برای راضی کردن فرزند خود ماندگاری را در مشهد کم و بقیه سفر را به شمال و دیگر استان‌ها خواهد رفت.

موحدیان بیان کرد: آرامگاه فردوسی مورد تاکید رهبری هم هست، اما حتی یک رستوران در این مکان نیست و یک تیم برای شاهنامه‌خوانی نداریم، اقامتگاهی هم ندارد و لذا زائر نهایت دو ساعت در این مکان دوری می‌زند و در نتیجه ماندگاری هم ندارد.

رئیس شورای اسلامی مشهد گفت: تغییر نگرش باید باشد، امکانات فراهم شود تا ماندگاری زائر زیاد شود. قدیم می‌گفتند موج‌های آبی اما الان در کشور این مراکز زیاد شده، امکانات کوهستان پارک تعطیل شده، باغ پرنده‌ها، باغ گل‌ها و امثال این مراکز نداریم تا زائر جایی برای طبیعت‌گردی داشته باشد که ما می‌توانیم با انجام یکسری اقدامات، ماندگاری زائر را در مشهد بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: کوهشار و برخی دیگر از این مراکز خوب بوده، اما امکاناتی که زائر بخواهد بماند ندارد و از طرفی باید شرکت‌های گردشگری یک روزه راه بیفتد تا خیال زائر راحت باشد که بدون استرس، خدمات را دریافت می‌کند، لذا امکاناتی که زائر بتواند بماند نیست و باید اقداماتی در این جهت صورت گیرد.

موحدیان تصریح کرد: زائران خارجی که می‌آیند اکثراً مسلمان و بیشتر هم شیعه هستند. این زائران بیشتر از کویت، عمان، بحرین و عراق هستند که ارزآوری خوبی دارند و هتل‌ها هم از مسافران  دلار می‌گیرند. زائران خارجی بیشتر مقصدشان مشهد است، هر چند توریست از اروپا هم داریم، اما زائران مسلمان خارجی بیشتر به قصد زیارت به مشهد سفر می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی مشهد اظهار کرد: این فرهنگ‌سازی باید در مشهد ایجاد شود، ما در مشهد فرهنگ زائرپذیری نداریم و متاسفانه زائر را طعمه می‌دانیم. گران‌فروشی، برخورد نامناسب، دریافت بیش از حد کرایه حمل و نقل و غیره باعث نارضایتی زائران است و از طرفی زندگی در مشهد وصل به زائر است و ما وظیفه داریم به زائر ارائه خدمت کنیم و در مقابل هم منصفانه هزینه دریافت کنیم.

وی اظهار کرد: در خصوص کوهستان پارک اختلاف ملکی نیست و تلاش برای حل مسئله داریم، اما باید از آن سمت هم پذیرش باشد تا این مسئله حل شود.

موحدیان ابراز کرد: مایل هستیم شهربازی مدرنی احداث کنیم و به دنبال این هستیم سرمایه‌گذاری در این خصوص پیدا شود، البته همه پارک‌ها هم در مقیاس خودشان حائز اهمیت هستند؛ کوهستان پارک، پارک ملت، پارک‌های محلی و پارکی هم که شهردار قبلی پیگیر احداث آن بوده در مقیاس ملی و منطقه‌ای اهمیت دارد و هیچ پارکی رقیب پارک دیگری نیست.

انتهای پیام
captcha