چرایی ناکامی قاریان مشهدی در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4029360
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

چرایی ناکامی قاریان مشهدی در مسابقات سراسری قرآن

مختار دهقان، قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه امسال هیچ نماینده‌ای از خراسان رضوی در بین برترین‌های قرائت ترتیل و تحقیق مسابقات سراسری نبود، گفت: از برآیند فضای قرآنی در شهر مشهد و همچنین فضای مجازی می‌توان گفت مجموعه عواملی دست به دست هم داده تا چنین شرایطی برای نمایندگان قرآنی خراسان رضوی به وجود آید.

مختار دهقان، نفر دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی مختار دهقان، نفر دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: در دو سال گذشته جامعه جهانی دچار معضل بزرگی به نام ویروس کرونا شد که تمام امور و مشاغل را تحت تأثیر خود قرار داد، فعالیت‌ها و مسابقات قرآن هم از این قاعده مستثنی نبود و برگزاری محافل و جلسات قرآن هم تحت تأثیر این مسئله قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از محافل و جلسات قرآنی هم برگزار نمی‌شود یا مانند شرایط قبل از کرونا به اجرا نمی‌رسد، گفت: شهر مشهد که به نسبت جمعیت خود بیشترین جلسه قرآن را در سطح کشور دارد، در حال حاضر بسیاری از جلسات قرآن آن تعطیل است، حتی جلسات اساتید بزرگ و قاریان بین‌المللی هم مدت بسیاری تعطیل بود که این موارد برای افت وضعیت تلاوت در سطح کشور و به‌خصوص در شهر مشهد مؤثر بوده است..

حفظ آمادگی قاریان در محافل قرآنی

دهقان گفت: حفظ آمادگی قاریان به برگزاری این جلسات قرآنی و گردهمایی‌ها بستگی دارد، اما اینکه چرا نمایندگان مشهد و استان خراسان رضوی در طول دو سال اخیر در سطح مسابقات قرائت ترتیل و تحقیق رتبه چندانی کسب نکردند، تنها وابسته به شرایط کرونا نیست و نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای باشد.

وی ادامه داد: از طرفی همه نقاط ضعف و تقصیرات را هم نمی‌توان به گردن نمایندگان و متسابقان خراسانی انداخت، چرا که این هم یک نظر منطقی و کامل نیست. از ابتدایی‌ترین سال‌های برگزاری مسابقات قرآن پس از انقلاب در سطح کشور، نمایندگان قرائت مشهد در بین پنج رتبه برتر کشور دیده می‌شدند، اما از سال گذشته این روند تغییر کرده است.

دهقان با بیان اینکه یک زنگ خطر برای متسابقان قرآنی خراسان رضوی به صدا درآمده است، عنوان کرد: سال گذشته تنها یک نماینده از خراسان رضوی در میان قاریان برتر سطح کشور دیده شد و امسال هیچ نماینده‌ای از خراسان رضوی در بین برترین‌های قرائت ترتیل و تحقیق مسابقات سراسری نبود که از برآیند فضای قرآنی در شهر و همچنین فضای مجازی می‌توان گفت مجموعه عواملی دست به دست هم داده تا چنین شرایطی برای نمایندگان قرآنی خراسان رضوی به وجود آید.

اهمیت سلیقه داوران در ارزیابی قاریان

این قاری ممتاز و بین‌المللی بیان کرد: قاریان مشهد و خراسان رضوی تلاوت‌های خوبی دارند، اما شاید این نتایج به داوری‌ها در سطح مسابقات کشوری هم بی‌ربط نباشد، قاریان ما باید ارتباط بیشتری با داوران مسابقات داشته باشند و سلیقه آنها را بدانند، چرا که سلیقه و ذوق فردی را نمی‌توان در داوری مسابقات قرآن نادیده گرفت.

دهقان اظهار کرد: در سال‌های اخیر داوران مشهدی هم در سطح مسابقات حضور کم‌رنگ‌تری داشتند که امیدواریم با اتفاقات خوبی که در انتخاب داوران در سطح مسابقات کشوری رقم خورده و جوانان در کنار داوران پیشکسوت به ارزیابی تلاوت‌ها می‌پردازند، داوران مشهدی هم بتوانند در کنار سایر نخبگان قرآن به داوری مسابقات قرآن در سطح کشور وارد شوند و راه را ادامه دهند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که می‌شود به‌عنوان یک عامل در رابطه با عدم کسب نتیجه نمایندگان قرآنی خراسان به آن اشاره کرد، کم‌رنگ شدن هم‌افزایی قاریان و نمایندگان قرآنی خراسان رضوی و مشهد است، قاریان نیاز دارند همچون گذشته با همکاری اساتید و اداره اوقاف کنار هم بیشتر در جلسات نخبگانی شرکت کنند و در این جلسات و محافل تلاوت‌هایی در حضور یکدیگر داشته باشند.

این قاری بین‌المللی قرآن گفت: حضور در کنار هم و هم‌افزایی قاریان قرآن از جهتی بر تلاوت‌ها اثرگذار است و باعث رشد و تعالی افراد می‌شود و از طرفی هم صمیمیت را در بین قاریان قرآن بیشتر می‌کند. تا چندی قبل داوران مسابقات کشوری سطح استان دعوت می‌شدند و طی چند جلسه تلاوت‌های نمایندگان استان ما را تحلیل و نقد کرده و نکات لازم را گوشزد می‌کردند و متسابقان امکان گفت‌وگو و تبادل نظر با داوران را هم داشتند، شاید نیاز باشد که این جلسات بار دیگر از سر گرفته شود.

بی‌توجهی مسئولان قرآنی به ناکامی‌ قاریان مشهدی

دهقان اضافه کرد: این که نمایندگان مشهد و استان خراسان رضوی نتوانستند جایگاه خود را در سطح مسابقات قرائت قرآن نشان دهند و از طرفی هیچ اتفاق و حرکتی از سوی مسئولان قرآنی خراسان رضوی انجام نشده است، جای تعجب دارد. در موضوع عدم کسب نتیجه یک تیم فوتبال پس از پایان بازی بحث و بررسی‌های فراوان و برنامه‌های بسیاری برگزار می‌شود، اما در رابطه با مسابقات قرآن اینطور نیست.

وی تصریح کرد: در شأن یک شهر قرآنی مثل مشهد نیست که نماینده‌ای در بین بهترین‌های تلاوت قرآن سطح کشور نداشته باشد، هرکس باید به نوبه خود برای خروج از این وضعیت احساس تکلیف کند، هرکسی در هر جایگاهی چه قاری و مدرس قرآن، چه نهادهای قرآنی و سایر افراد و نهادهای مرتبط حتماً باید بر اساس یک دغدغه، به فکر این باشند که راه حل این مسئله چیست.

دهقان بیان کرد: من معتقد به این نیستم که سطح تلاوت در شهر مشهد افت کرده است، شهری که هر سه سال، یک قاری برجسته و خوشخوان به جامعه قرآنی کشور تحویل می‌دهد، سطح تلاوت خوبی دارد و این روند علی‌رغم عدم درخشش نمایندگان در مسابقات قرآن، متوقف نشده است، آنچه در سطح جلسات قرآن دیده می‌شود این است که قاریان خوش‌خوان فراوانی در مشهد وجود دارد.

این قاری قرآن بیان کرد: باید آن حلقه مفقوده را پیدا کرد که چرا این قاریان خوش‌خوان در سطح مسابقات کشوری و در کنار سایر نخبگان قرآنی کشور دیده نمی‌شوند؟ اینکه بگوییم قاریان مشهدی با مسابقات قرآن قهر کرده‌اند حرف درستی نیست، اما قطعاً آن شور و اشتیاق سال‌های پیش در رابطه با برگزاری مسابقات قرآن از رده شهرستانی تا کشوری دیده نمی‌شود.

دهقان اظهار کرد: در سال‌ها و دهه‌های گذشته همه برای حضور و مشاهده مرحله نهایی مسابقات قرآن شهر مشهد با اشتیاق در حسینیه خیاط‌ها حاضر می‌شدند و حتی ساعت‌ها قبل از مسابقه جا می‌گرفتند و از شدت حضور جمعیت درب‌های حسینیه بسته می‌شد، اما حالا شور و اشتیاق مردم هم به این موضوع کمتر شده و این کمی اشتیاق در متسابقان و نخبگان قرآنی هم دیده می‌شود.

انتهای پیام
captcha