«مسجد پایگاه جهاد تبیین»؛ شعار دهه تکریم مساجد
کد خبر: 4044923
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
حجت‌الاسلام محمدابراهیم اعلام کرد:

«مسجد پایگاه جهاد تبیین»؛ شعار دهه تکریم مساجد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در جمع نمازگزاران جمعه تهرانی، «مسجد پایگاه جهاد تبیین» را شعار اصلی دهه تکریم مساجد در سال جاری بیان کرد.

حجت الاسلام حسین محمدابراهیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، امروز پنجم فروردین، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: یکی از سنت‌های بسیار خوبی که در این سال‌ها جاری شده، سنت تکریم مساجد در دهه تکریم است. در دهه آخر ماه شعبان مساجد برای مهمانان خدا و حضور در ضیافت الهی آماده می‌شوند و این آمادگی مساجد مختلف است. فقط در قرآن کریم نیست و در کتب گذشته هم نسبت به تکریم اماکن مقدس تأکید شده و مسجد هم خانه خداست. خوش به حال آن انسانی که در خانه خودش طهارت حاصل می‌کند و با پاکی ظاهری و باطنی هم جسمش را طهارت می‌بخشد و هم قلبش را و بعد برای زیارت خدا وارد مسجد می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی وارد مسجد می‌شوید به نیت زیارت الهی باشد، افزود: مسجد مهمانسراست و محل زیارت و مهمانی خداست؛ مسجد جای پاکان است. با آلودگی نباید وارد مسجد شد. انسان باید خود و قلبش را از هرگونه آلودگی پاک کند و بعد وارد مسجد شود؛ انسان فقط باید برای زیارت خدا وارد مسجد شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به جایگاه نمازگزاران نزد خداوند عنوان کرد: هر میزبانی باید مهمان خود را تکریم کند و خداوند هم کسانی را که به‌ویژه نمازگزاران صبح، پاک وارد خانه‌اش می‌شود را تکریم می‌کند. در روایات بیان شده بشارت بر کسی که در تاریکی‌ها به سوی مسجد حرکت می‌کند. منظور از این روایت این است کسانی‌که نماز صبح را در مسجد اقامه می‌کنند در روز قیامت با چهره نورانی ظاهر خواهند شد.

محمدابراهیمف تکریم و تعظیم مساجد را تنها محدود به غبارروبی ندانست و ادامه داد: تکریم مساجد، حضور در مسجد است؛ مسجد وقتی عظمتش حفظ می‌شود که مردم در آن حضور پیدا کنند، نماز جماعت را در مسجد اقامه کنند و با خدا در مسجد انس پیدا کنند. مردم را باید با کارکرد‌های اجتماعی مسجد آشنا کرد؛ مسجد نقش مهمی در مشکل‌گشایی‌های اجتماعی دارد و در مسجد مردم با ابعاد مختلف دین آشنا می‌شوند. مؤمن در مسجد مانند ماهی در آب است، لذا مؤمن نباید از مسجد جدا شود و حیات معنوی مؤمن منوط به مسجد است.

وی بیان کرد: هرکس با طهارت وارد مسجد شود، خداوند او را از گناهان پاک می‌کند و خداوند او را جزئی از زائران خود قلمداد خواهد کرد. تا می‌توانید در مسجد نماز بخوانید و دعا کنید و در مسجد با قرآن انس داشته باشید. مسجد وقتی تکریم می‌شود که مملو از جمعیت، نمازگزار و دعاخوان باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با بیان اینکه هرکس با پای پیاده به سمت مسجد حرکت کند و قصدش هم حضور در نماز جماعت باشد، براساس روایات هرقدمی که برمی‌دارد ۷۰ هزار حسنه به نام او ثبت می‌شود، گفت: این موضوع نشانه آن است که عمل شرکت در نماز جماعت چقدر نزد خداوند ارزش دارد. حتی براساس روایات اگر مؤمن در راه مسجد جان خود را از دست دهد، خدا ۷۰ هزار ملک را مأمور می‌کند که به عیادت فرد در قبر بروند تا در قبر خود تنها نماند و با او انس برقرار کنند، حتی این ۷۰ هزار ملک برای او استغفار می‌کنند و خداوند استغفار آن‌ها را می‌پذیرد.

محمدابراهیم بیان کرد: در این دهه باید خود را برای حضور در مسجد آماده کنیم. در این دهه برنامه‌هایی را پیشنهاد کرده‌ایم که از بسیجیان، ائمه جمعه، امامان مساجد و هیئات امنا به خاطر همکاری با ما تشکر می‌کنیم. از دیروز برنامه‌های ما برای دهه تکریم مساجد شروع شده که تبیین شعار سال در مساجد یکی از این برنامه‌هاست. همچنین امروز مراسم دعای ندبه با شعار مسجد میعادگاه منتظران ظهور برگزار شد. از سوی دیگر مسجد محل اتحاد و همدلی است و در این دهه باید بر تقویت وحدت تأکید شود. در دهه تکریم مساجد برنامه‌هایی برای تکریم نخبگان علمی، خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان و ... در نظر گرفته شده است. به طوری کلی «مسجد پایگاه جهاد تبیین» شعار اصلی امسال برای دهه تکریم مساجد است.

انتهای پیام
captcha