بزرگداشت یکصد و هفتمین سالگرد شهادت شهید رئیسعلی دلواری برگزار شد + عکس
کد خبر: 4065273
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

بزرگداشت یکصد و هفتمین سالگرد شهادت شهید رئیسعلی دلواری برگزار شد + عکس

نشست بزرگداشت یکصد و هفتمین سالگرد شهادت شهید رئیسعلی دلواری به ریاست حجت‌الاسلام حبیب پهلو‌زاده، رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تنگستان در بخشداری بندر دلوار برگزار شد.

به گزارش ایکنا از بوشهر، نشست بزرگداشت یکصد و هفتمین سالگرد شهادت شهید رئیسعلی دلواری، ۲۹ خرداد‌ماه، به منظور هماهنگی و برنامه‌ریزی ویژه سالروز روز ملی مبازره مردم جنوب کشور با استعمار انگلیس به میزبانی بخشداری دلوار برگزار شد.

مبارزه علیه مستعمره پرتغال و انگلیس با شعار «لبیک یا ثارالله»

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب پهلو‌زاده، امام جمعه اَهرَم و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تنگستان در این نشست اظهار کرد: دو قرن مقاومت و حماسه‌آفرینی‌ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی مردان استعمارستیز بوشهر و دلوار علیه متجاوزان و مزدوران چهار مستعمره انگلیسی در تاریخ ایران اسلامی و جهان ثبت است.

وی ادامه داد: به پاس همین مبارزات آرمانی و رشادت‌های دینی مردم استان بوشهر در حفظ کیان و مرزبانی از آبراهای دریای خلیج‌فارس، ۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری به نام روز مبارزه با استعمار انگلیس ثبت شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تنگستان با اشاره به اینکه نقش مردم مجاهد دلوار و دیگر مناطق استان بوشهر در مبارزات ضد استعماری علیه کشورهای پرتغال و انگلیس در منطقه جغرافیایی آبی و خاکی جنوب ایران زبانزد عام و خاص است، تصریح کرد: مردم دلوار و منطقه دلیران تنگستان همواره با حفظ روحیه ولایتمداری، شهادت‌طلبی و استعمارستیزی در راه حفظ مرزهای آبی و خاکی کشور با شعار «لبیک یا ثارالله» آماده جانفشانی و ایثار هستند. 

عبدالرضا عالی‌پور، بخشدار دلوار نیز در این نشست با بیان این مطلب که رئیسعلی در سال ۱۲۶۱ شمسی در دهستانی از توابع بوشهر در منزل پدرش معروف به رئیس‌محمد دیده به جهان گشود، بیان کرد: رئیسعلی دلواری در دوران «مشروطیت» جوانی ۲۴ ساله بود که شجاعت، بلند‌همتی، متقی بودن، دشمن‌شناسی، دفاع از مظلوم، دارا بودن اخلاق قرآنی و گوش به فرمانی از علمای تشیع از ویژگی بارز این سردار مبارز جنوب کشور بود.

نفوذ فرهنگی به هویت ملی کشورهای اسلامی یکی از اهداف دشمنان است

عالی‌پور به تبیین نقش وصف ‏ناپذیر و استعمارستیزی سردار شهید رئیسعلی دلواری و همرزمانش در مقابله با متجاوزان و مزدوران لشکر نظامی انگلیس در منطقه خلیج‌فارس پرداخت و اظهار کرد: دشمنان نفوذی و دنیا‌طلبان ثروت‌خواه و لشکریان ظالم رژیم‌های استعماری همواره و در هر برهه از زمان به دنبال دست‌اندازی به حریم مرزهای سرزمینی و وارد کردن آسیب‌های گوناگون به هویت ملی کشورهای اسلامی منطقه هستند که الحمدلله تاکنون ناکام مانده‌اند و هرگونه تحرک دشمنان خنثی شده است. 

شهید ضداستعماری در آغوش قبرستان «وادی السلام»

بخشدار دلوار در پایان یادآور شد: سردار شهید رئیسعلی دلواری ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ هجری شمسی برابر با ۲۳ شوال ۱۳۳۳ هجری قمری در سن ۳۳ سالگی، در حین مبارزه با قوای اشغالگر انگلیس در بوشهر از پشت مورد هدف گلوله خائنان خودفروخته به مزدوران انگلیسی قرار گرفت و به شهادت رسید و پیکر پاک این شهید مبارز ضداستعماری در قبرستان «وادی السلام» شهر نجف‌اشرف آرام گرفت.

گفتنی است، طی حکمی از سوی احمد لطفی، فرماندار شهرستان تنگستان، عبدالرضا عالی‌پور، بخشدار بندر دلوار به عنوان دبیر برگزاری یکصد و هفتمین کنگره سردار شهید رئیسعلی دلواری معرفی و منصوب شد. 

حامد فکوری 

انتهای پیام
captcha