محیط فرهنگی مشهد، موقعیت آن را در افکار عمومی برجسته کرده است
کد خبر: 4071009
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

محیط فرهنگی مشهد، موقعیت آن را در افکار عمومی برجسته کرده است

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محیط فرهنگی مشهد از باب حضور فردوسی و خاستگاه زبان فارسی و محیط معنوی آن از باب حضور حرم امام رضا(ع) موقعیت آن را در افکار عمومی بسیار برجسته کرده است.

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌های خراسان رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌های خراسان رضوی اظهار کرد: مشهد از بنگاه رسانه‌ای برخوردار است، درحالی‌که دو یا سه نقطه بیشتر در کشور وجود ندارد که توانایی بنگاه‌داری در حوزه رسانه را داشته باشند. رسانه در مشهد یک رسانه کوچک محلی نیست، بلکه فعالیت رسانه‌ای در این شهر آثار بین‌المللی و خارجی را در پی دارد و بنگاه‌های بزرگ رسانه‌ای در این شهر می‌توانند در مقیاس بین‌المللی عمل کنند.

وی با اشاره به جایگاه مشهد و سبقه ۱۰۰ ساله آن در روزنامه‌نگاری و مطبوعات افزود: خراسان محل تابش خورشید امامت، ولایت و پایگاه و مبدا نسل بزرگی از اساتید و فعالان حوزه رسانه در کشور است. جایگاه بین‌المللی مشهد به واسطه وجود مضجع شریف ثامن الحجج، علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) و حضور پرشور زائران، به رسانه‌های آن، جنبه فرامرزی نیز داده است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: موقعیت بین‌المللی مشهد باعث می‌شود که بروز هر اتفاقی در آن، توجه جهانیان را به سوی خود جلب کند. محیط فرهنگی مشهد از باب حضور فردوسی و خاستگاه زبان فارسی و محیط معنوی آن از باب حضور حرم امام رضا(ع) موقعیت آن را در افکار عمومی بسیار برجسته کرده است. لذا مدیریت افکار عمومی در مشهد توسط رسانه‌ها، مدیریت عواطف عمومی و بخش معنوی و فرهنگی جامعه را نیز شامل می‌شود.

پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد یک شهر رسانه‌ای در مشهد است

مهدی‌پور تصریح کرد: بنیه بزرگ منطقه خراسان، به‌ویژه مشهد آن است که با عواطف عمومی سر و کار دارد و هر رخدادی در این منطقه از بازتاب گسترده جهانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در هر تهدیدی، فرصتی نهفته است، ادامه داد: بازنمایی رسانه‌ها از این رخدادها در مشهد بسیار اهمیت دارد. رخداد «سلام فرمانده» که عمده ایرانی‌ها نسبت به آن واکنش مثبتی داشتند، یک پدیده رسانه‌ای بود که در روزهای سختی در مشهد شکل گرفت و یک امر رسانه‌ای توانست رنگ درخشانی به آن دهد. در این شرایط اگر با کاهش مرجعیت رسانه‌ای یا کاهش مخاطب روبه‌رو شویم، باید در اقدامات خود بازنگری داشته باشیم.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی در مشهد را پیشرو دانست و افزود: تکلیف دیگر ما حمایت از رسانه‌های فرامرزی است. رسانه‌های مشهد می‌توانند به اعتبار این شهر و با اتکا به توانایی‌های خود در این مسیر حرکت کنند. پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد یک شهر رسانه‌ای یا هاب رسانه‌ای در مشهد است که با بهره‌گیری از یک تجربه عملیاتی تقاطع‌های بزرگ در حوزه رسانه را در کنار هم قرار دهیم و هم‌افزایی رسانه‌ای در این شهر به وجود آوریم.

بازنمایی رسانه‌ای مشهد نیاز به هم‌گرایی و مدیریت دارد

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، ضمن تبریک دهه پرخیر و برکت ولایت و امامت اظهار کرد: در پایتخت اجماع سیاسی و اقتصادی وجود دارد و علاوه بر حوزه رسانه، تمرکز نهادها، اعتبارات و موسسات در بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد که باعث سهولت کارها می‌شود، اما در استان حتی برای ساخت یک فیلم سینمایی مشکلات زیادی وجود دارد.

وی افزود: خراسان رضوی از نظر رسانه‌ای در میان استان‌های دیگر سرآمد است و دارای رسانه‌های کشوری اثرگذار هستیم و به صورت خاص، در مشهد به دلیل رفت و آمد زائران، به برکت امام رضا(ع) توانمندی‌های خاص در میان اهالی رسانه این استان وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: بازنمایی رسانه‌ای مشهد نیاز به همگرایی و مدیریت دارد، نه از جنس حاکمیت بلکه از جنس دغدغه مشهدی بودن و هم‌استانی بودن باید به یک مدل برای معرفی مشهد برسیم.

حسین‌زاده ادامه داد: توانمندی‌هایی در تعداد رسانه‌ها  اثرگذاری و برد آن‌ها در استان وجود دارد که موجب می‌شود بتوانیم در سطح منطقه‌ای و کشورهای همسایه نیز تاثیرگذار باشیم.

سرعت تحولات سکوهای هدایت‌گر رسانه بسیار بالا است

وی با اشاره به بعضی از مباحث صنفی و حمایت‌های قانونی از رسانه‌ها بیان کرد: انتظار رسانه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که به عنوان مدافع حقوق رسانه‌ها، گره‌های مسائل صنفی و حقوقی رسانه و اهالی رسانه باز شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه سرعت تحولات سکوهایی که رسانه را هدایت می‌کنند بسیار بالا است و این سرعت در آینده هم بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این مسیر به دلیل اینکه قوانین مشخص نیست و یا نتوانسته خود را بروزرسانی کند، هم برای مدیر و هم برای رسانه‌ها ابهام ایجاد می‌شود.

حسین‌زاده اضافه کرد: رسانه رسمی برای اینکه فعالیت‌های رسمی و مجوزدار خود را انجام دهد تعهداتی دارد و پای تعهدات خود می‌ایستد، اما در رسانه‌های غیررسمی به این شکل نیست و آن‌ها پاسخگو نیستند.

در ادامه این نشست، برخی از مدیران رسانه‌های استان به بیان مشکلات، مسائل و دیدگاه‌های خود پرداختند. مشکلات مربوط به مجوزهای مطبوعات، کاغذ، قوانین و مقررات مربوط به آگهی‌های مطبوعاتی، شیوه تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی برای رسانه، عدم ثبت خانه مطبوعات به عنوان موسسه فرهنگی، مشکلات توزیع رسانه‌ها، تعرفه‌های پست، نحوه حمایت از رسانه‌های خصوصی، مسائل بیمه‌ای، مجوز اخذ آگهی در پایگاه‌های خبری و روند تمدید پروانه سرپرستی روزنامه‌ها از جمله موارد مطرح شده بود.

انتهای پیام
captcha