«امیرالمومنین»؛ لقبی انحصاری برای امام علی(ع)
کد خبر: 4071660
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

«امیرالمومنین»؛ لقبی انحصاری برای امام علی(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان گفت: «امیرالمومنین» لقبی انحصاری فقط برای امام علی(ع) است و معاویه این لقب را برای خود غصب کرده بود.

«امیرالمومنین»؛ لقبی انحصاری برای امام علی(ع)مرتضی قائمی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: روایات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد لقب «امیرالمومنین» از سوی پیامبر اکرم(ص) به ایشان نسبت داده شده، حتی روایتی از پیامبر داریم که می‌فرمایند این لقب یک لقبی الهی بوده و از سوی خداوند به ایشان داده شده است.

وی با اشاره به اینکه این لقب انحصاری بوده و حتی به سایر ائمه هم اطلاق نمی‌شود، افزود: امیرالمؤمنین از لقب‌های اختصاصی امام علی(ع)، پیشوای متقین است.

قائمی با بیان اینکه لقب امیرالمؤمنین(ع) از اهمیت بسیاری برخوردار است و از بسیاری از لقب‌هایی که به امام علی(ع) داده شده جامع تر و شامل‌تر است افزود: اهمیت این لقب از آن جهت است که هم بعد سیاسی دارد و هم بعد ایمانی و اعتقادی، البته ابعاد اجتماعی و بعد اقتدار و قدرتمندی این لقب را نباید نادیده گرفت.

وی ادامه داد:  لقب امیر هیبت و اقتدار یک شخص را نشان می‌دهد، از این جهت در ابتدا به کسانی گفته می‌شد که فرمانده جنگ بودند اما سپس با انتصاب این لقب به امام علی علیه‌السلام معنای جامع تر و کامل‌تری را پیدا کرد. چراکه امیر‌المومنین یک بعد نظامی و یک بعد اجتماعی ویژه‌ای دارد بنابراین یک لقب جامع است.

قائمی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) نیز در روایات متعددی تاکید و توصیه می‌کند که این لقب فقط برای امام علی علیه‌السلام به کار رود و خود نیز مکرر برای امام علی(ع) به کار برده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) نیز این لقب تثبیت شد و توسط تمام فرق مسلمین و غیر مسلمین به امام علی اطلاق می‌شد.

قائمی با اشاره به اینکه استقاده از لقب امیرالمؤمنین برای معاویه غصبی است، افزود: به علت وسعت معنا و جامعیت و البته بعد سیاسی این لقب است که معاویه استفاده از آن را برای امام‌ علی علیه السلام منع کرد واین لقب را به خود نسبت داد.

وی یادآور شد: وقتی به کسی لقب امیرالمؤمنین داده می‌شود از منظر ولایت نیز عهده دار ولایت مؤمنین است. که در عید غدیر این ولایت به امام علی علیه السلام نسبت داده شدو مردم از سوی خداوند ملزم شدند که از آیت ولایت پیروی کنند و از آن لحظه بود که امام علی به عنوان امیر، ولی و حاکم مؤمنان شمرده شد‌و حساسیت بالایی دارد به همین جهت بود که معاویه استفاده از این لقب را منع کرد وبه خود نسبت داد.

قائمی تاکید کرد: این لقب هیچ گونه سنخیتی با معاویه و شخصیت ایشان نداشت و لقبی صددرصد نامناسب برای ایشان به کار میرود، مانند بسیاری از چیزهایی که ایشان غصب کردند و تلاش داشتند فقط برای خودش استفاده شود. اما همه دنیا اعم از مسیحی و غیر مسیحی، مسلمان و غیر مسلمان و تمام فرق دنیا می‌دانند که این لقب فقط شایسته پیشوای متقین امام علی علیه السلام است.

انتهای پیام
captcha