کمیسر حقوق بشر: در مورد گزارش مسلمانان اویغور به شدت تحت فشار هستم
کد خبر: 4080867
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳

کمیسر حقوق بشر: در مورد گزارش مسلمانان اویغور به شدت تحت فشار هستم

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل اذعان کرد: برای انتشار گزارش مسلمانان چین و یا عدم انتشار این گزارش، به شدت تحت فشار بوده است.

به گزارش ايكنا؛ به نقل از شفقنا، میشل باشله رییس شیلیایی نهاد حقوق بشری سازمان ملل که به زودی از این سمت کنار خواهد رفت، به «فشار فوق‌العاده» در مورد انتشار یا عدم انتشار گزارش نهایی در مورد وضعیت مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ چین اشاره کرد.

خانم باشله بارها اعلام کرده قبل از 31 اوت -زمانی که از این سمت کنار خواهد رفت- گزارش نهایی در مورد مسلمانان چین را منتشر خواهد کرد.

باشله در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: ما بسیار تلاش می کنیم تا آنچه را که قول داده بودم انجام دهیم.

با این حال، او اضافه کرددفتر او تحت فشار شدید برای انتشار یا عدم انتشار این گزارش قرار دارد و دقیقاً مشخص نیست آن را چه زمانی منتشر خواهد کرد.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل گفت: «[ما] اطلاعات قابل توجهی از دولت [چین] دریافت کردیم که باید به دقت بررسی کنیم، همانطور که هر بار با هر گزارشی با هر کشوری انجام می‌دهیم».

او گفته نامه‌هایی به امضای کشورهایی از جمله کره شمالی، ونزوئلا و کوبا دریافت کرده که در آن «خواهان عدم انتشار» این گزارش شده بود که بارها به تعویق افتاده است.

باشله، که هنوز جانشین او توسط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل مشخص نشده است، گفت که تحقیقات در مورد این گزارش بدون وقفه بوده است.

او افزود:شما نمی توانید تعداد نامه ها، جلساتی را که برای انتشار درخواست می کنند تصور کنید.

چین به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و بیگاری کشیدن و شکنجه آنها متهم است. چین همچنین به فشار بی‌امان به جمعیت 10 میلیون نفری مسلمانان در استان سین کیانگ و تلاش برای کاهش جمعیت آنها متهم است. چین همه این اتهامات را رد می‌کند. باشله که دو ماه پیش به سین کیانگ رفته بود، از سوی کشورهای غربی به خصوص آمریکا به مماشات با چین متهم شده است.

انتهای پیام
captcha