بازدید دیپلمات‌های 14 کشور از منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین
کد خبر: 4137110
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

بازدید دیپلمات‌های 14 کشور از منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین

هیئت‌هایی از دیپلمات‌های 14 کشور جهان از جمله ایران، اندونزی، پاکستان، برزیل، سنگال و اکوادور از منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین دیدن کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از چاینا دیلی، هیئت‌های 14 کشور از جمله برزیل، ایران، اندونزی، پاکستان، اکوادور و سنگال به دعوت وزارت امور خارجه چین از 24 تا 28 آوریل از منطقه خودمختار مسلمان‌نشین سین‌کیانگ در شمال غربی چین بازدید کردند.

سرکنسول‌های 14 کشور مستقر در شهرهای مختلف چین از شهر ارومچی پایتخت منطقه و همچنین کاشغر، تورپان و سایر نقاط در سین کیانگ بازدید کردند تا از نزدیک با اوضاع منطقه آشنا شوند. 

در این دیدار آنها اعلام کردند که دستاوردهای سین‌کیانگ قابل توجه است و مردم از همه اقوام در همزیستی و شادی زندگی می‌کنند. آقا حنین عباس خان، سرکنسول موقت پاکستان در چنگدو، پس از بازدید از نمایشگاهی درباره فعالیت‌های ضد تروریسم سین کیانگ گفت: برای ریشه کن کردن تروریسم، داشتن یک برنامه جامع برای توسعه یک منطقه و کمک به مردم برای بهبود زندگی خود بسیار مهم است؛ چین گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته است.

این هیئت‌ها همچنین از بافت قدیمی شهر کاشغر دیدن کردند. زاو لین او، سرکنسول میانمار در چونگ کینگ، از کاشغر به عنوان سرزمین امید یاد کرد که برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب است. وی گفت: یک کشور به ثبات اجتماعی و توسعه اقتصادی نیاز دارد و هر دو در کاشغر به خوبی بازتاب دارند.

مهمت مرت توکمان، سرکنسول ترکیه در چنگدو در این بازدید گفت که این سرزمین دارای میراث غنی است و شاهد توسعه و تحول عظیمی شده که به‌ویژه در زمینه زیرساخت‌های منطقه قابل مشاهده است.

بن پرکاسا درجات، سرکنسول اندونزی در گوانگژو با ستایش از تلاش‌های دولت محلی برای تضمین آزادی اعتقادات مذهبی مردم گفت که مسلمانان در سین کیانگدر کاشغر آزادند که برای اقامه نماز به مسجد بروند. وی گفت که اندونزی به عنوان کشوری با بیشترین جمعیت مسلمان جهان، قاطعانه با نیروهای خارجی که در موضوع سین‌کیانگ دخالت و تلاش می‌کنند چین را تجزیه کنند، مخالف است.

او گفت که واقعیت سین‌کیانگ با گزارش‌های مغرضانه رسانه‌های غربی کاملاً متفاوت است. وی ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند به ارتقای همکاری‌ها و تشویق افراد مرتبط از اندونزی برای بازدید از سین‌کیانگ ادامه دهند.

جودیت موتونی نسابابرا، سرکنسول اوگاندا در گوانگژو، در گفت‌وگو با شین هوا، گفت که او کورکورانه دروغ‌هایی را که رسانه‌های غربی در مورد سین‌کیانگ ساخته‌اند، باور نمی‌کند. او گفت که مهم است که بیایم و منطقه را ببینیم و شخصاً حقایق را احساس کنیم و چین حق دارد مسیر خود را انتخاب کند.

دولت چین از سوی نهادهای حقوق بشری به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و بیگاری کشیدن و شکنجه آنها متهم است. این کشور همچنین به فشار شدید به جمعیت ۱۰ میلیون نفری مسلمانان در استان سین‌کیانگ و تلاش برای کاهش جمعیت آنها متهم است. دولت چین همه این اتهامات را رد می‌کند.

انتهای پیام
captcha