پیش‌بینی حجت‌الاسلام نواب از زمان باز شدن مرزها + صوت
کد خبر: 4084423
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
در گفت‌وگو با ایکنا بررسی شد؛

پیش‌بینی حجت‌الاسلام نواب از زمان باز شدن مرزها + صوت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از زائران ایرانی خواست منتظر دریافت خدمات ارزان یا رایگان در اربعین نمانند و با صرف هزینه بیشتر خود را به مسیر پیاده‌روی برسانند و افزود: مسئولان بررسی کنند، ان‌شاء‌الله به زودی مرز باز شود.

پیش بینی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از زمان باز شدن مرزها

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که در آستانه اربعین حسینی برای نظارت بر روند خدمات رسانی به زائران ایرانی به عراق سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به پیاده‌روی اربعین در خصوص استقبال گسترده مردم ایران از زیارت اربعین، گفت: بعد از چند سالی که مسئله کرونا مانع حضور زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین شد و زائران ایرانی توفیق نداشتند که به صورت انبوه در زیارت اربعین حضور پیدا کنند، با کاهش کرونا به لطف خدا زائران امسال به صورت گسترده در این مراسم حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: البته شرایط مرز، جاده‌های مواصلاتی و وسائل نقلیه به گونه‌ای نبوده که زائران بتوانند به راحتی به زیارت مشرف شوند اما در این حدی نیز که زائران ایرانی در مراسم اربعین حضور دارند، بسیار مطلوب است.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به بسته شدن مرزها، گفت: به خاطر سلامتی زائران و پیشگیری از گرمازدگی و از سوی دیگر برای فراهم کردن فرصتی برای برادران عراقی تا بتوانند زائرانی که وارد این کشور شده‌اند را به شهرهای مذهبی منتقل کنند، در داخل کشور این تمهید اندیشیده شد که وقفه‌ای ایجاد شود و زائرانی که در مرز هستند منتقل شوند و پس از‌ آن راه باز شود تا ان‌شاء‌الله زائرانی که در داخل کشور هستند هم بتوانند تا حد ممکن به عتبات مشرف شوند.

وی تصریح کرد: برای اربعین ظرفیت کشور عراق و همینطور ظرفیت ترابری و حمل و نقل این کشور مشخص است و باید پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد. موکب‌ها نیز باید زمان ارائه خدمات خود را به جای 10 روز مانده به اربعین به 15 تا 20 روز مانده به اربعین افزایش دهند تا زائران با مشکل مواجه نشوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از زائرانی که به مراسم اربعین مشرف می‌شوند توصیه کرد حتماً به مقدار لازم پول همراه داشته باشند و گفت: زائران اگر منتظر بمانند تا ماشین ارزان‌تر یا خدمات مجانی پیدا کنند ممکن است گرمازده شوند، به همین دلیل خصوصاً برای این سفر تا جایی که امکان‌پذیر است هزینه کنند تا به راحتی مشرف شوند و به جای اینکه در مرز خسته شوند، توان و قدرت خود را برای پیاده‌روی اربعین مصرف کنند.  

وی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما در خصوص زمان باز شدن مرزهای زمینی چه زمانی است؟ گفت: خادمان زائران که نمی‌خواهند برای زائران مشکل درست شود و همه مسئولان شبانه روز در تلاش هستند که زائران علاقه‌مند به زیارت مشرف شوند و در این اجتماع بزرگ بشری حضور پیدا کنند اما آنچه برای مسئولان اهمیت دارد سلامتی زائران است.

نواب اضافه کرد: هر کدام از این زائران، عزیز خانواده خودشان و یک مهره‌ خدمت‌گذار برای کشور هستند؛ هر کدام از این زائران آسیب ببینند، برای کشور یک خسران و مشکل است. این افرادی که به اربعین مشرف می‌شوند زبده‌ها، عاشقان و دلدادگان هستند. هر کسی حاضر نمی‌شود این همه سختی را برای زیارت تحمل کند پس باید از این زائران صیانت شود تا سلامتی خود را حفظ کنند. مسئولان بررسی کنند ان‌شاء الله به زودی مرز باز شود.

وی در خصوص تعداد زائران مشرف شده به اربعین نیز گفت: بیش از سه میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. البته همه این افراد به عراق مشرف نشده‌اند. در حال حاضر بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر زائر ایرانی به عراق وارد شده‌اند و 400 هزار نفر به کشور بازگشته‌اند. یعنی در عراق حدود یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 400 هزار زائر ایرانی در این مراسم حضور دارند.

انتهای پیام
captcha