مؤسسه «جامعه قاریان مشهد»؛ الگوی مناسبی برای قرآنیان کشور
کد خبر: 4085123
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

مؤسسه «جامعه قاریان مشهد»؛ الگوی مناسبی برای قرآنیان کشور

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: مؤسسه «جامعه قاریان مشهد» به عنوان یک تشکیلات منسجم با خدمت ماندگار می‌تواند به عنوان یک نمونه موفق کار قرآنی در سطح کشور معرفی شود.

حجت الاسلام و المسلمین حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه موسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضویحجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: جامعه قاریان مشهد در سال‌های گذشته به عنوان یک مؤسسه قرآنی توانسته در حوزه قرائت قرآن کارهای شایسته و بایسته‌ای انجام دهد که اثرات آن تا سال‌ها در عرصه‌های کشوری و بین‌المللی دیده شده است.

وی گفت: هیئت مدیره جدید جامعه قاریان مشهد نیز در حدود یک سال اخیر توانسته‌ است بسیاری از امور قرآنی را پیش ببرد و بعضی از میراث‌ها و سنت‌های قرآنی در شهر مشهد را احیا کند.

مجیدی اضافه کرد: جامعه قاریان قرآن مشهد جزو اولین تشکیلات قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مشهد بوده است و وجود قاریان و اساتید قرآنی جوان در مشهد هسته اولیه این مؤسسه را ایجاد کرد و سال‌ها با مشارکت، ممارست و تلاش‌های خالصانه، توفیقات زیادی را در راستای تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان و پرورش قاریان ممتاز، پیدا کرد.

مجیدی با اشاره به شاخصه‌های موفقیت این مؤسسه قرآنی بیان کرد: جامعه قاریان پس از یک وقفه نسبتاً طولانی، شروعی متفاوت داشته است، شروعی امیدوارکننده و قابل الگوبرداری در سطح کشور و احیای مجدد کرسی‌های تلاوت در مساجد شهر مشهد و توجه ویژه به نوجوانان و جوانان مستعد قرآنی، از جمله اموری است که در مؤسسه قرآنی جامعه قاریان مشهد دیده می‌شود. محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت مسجد کرامت مشهد نیز نمونه‌ای از بسترهای رشد و ارتقای تعالیم و معارف قرآنی است.

مجیدی گفت: دیگر شاخصه ماندگاری این مؤسسه، «تخصص‌محوری» و تمرکز و اهتمام ویژه در رشته قرائت، پرورش و تربیت قاریان است. بسیاری از قاریان بین‌المللی مشهد مقدس برخواسته از این مؤسسه هستند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی تصریح کرد: سومین رمز ماندگاری کار جامعه قاریان مشهد، اخلاص و خودباوری است که در مدیران و اساتید این مؤسسه به چشم می‌خورد. استفاده از اساتید با تجربه و اخلاق‌مدار و آگاه به فنون و آداب معارف قرآنی باعث استمرار و کیفیت ماندگار آن خواهد بود.

مجیدی بیان کرد: به مدیران ارشد آن مؤسسه پیشنهاد شده است که میدان فعالیت‌های خود را یا کشوری ترسیم کنند یا بستر الگوبرداری را برای استان‌ها فراهم کنند تا همه جوانان و نوجوانان کشور، فرصت رشد و کشف استعدادها را پیدا کنند. ما در سطح کشور به کار تخصصی نیاز داریم. فعالیت‌های قرآنی به قدری گسترده است که می‌توان بدون موازی‌کاری، فعالیت‌هایی در شأن انقلاب و ایران اسلامی تولید کرده و به نتیجه رساند.

این مدیر قرآنی بیان کرد: اگر مدیران ارشد این مؤسسه، قاریان مطرح شهرستان‌ها را شناسایی، ساماندهی و توانمند کنند، به راحتی می‌توان شهرستان‌ها و حتی روستاها را پوشش داد. مؤسسات قرآنی به‌عنوان پاشنه آشیل فعالیت‌های قرآن و عترت، بستر مناسبی برای آموزش‌های عمومی قرآن و نیز رصد، پایش و کشف استعدادهای نوجوانان هستند.

مجیدی با اشاره به نیاز تخصصی حوزه قرائت در مؤسسات قرآنی مشهد افزود: در مشهد به مؤسسات تخصصی زیادی در رشته قرائت نیاز است و حداقل باید ۱۰ مؤسسه تخصصی در این بخش مشغول فعالیت باشند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی اظهار کرد: مؤسسات و فعالان قرآنی به سهم خود باید توان‌شان را معطوف به رصد و کشف نوجوانان مستعد و جذب و آموزش آن‌ها کنند تا آینده روشنی را پیش روی خود داشته باشند.

وی افزود: جای خالی مؤسساتی مثل جامعه قاریان مشهد در بین جامعه دانشگاهیان به شدت احساس می‌شود، دانشجویانی که مسئولیت سخت اداره امور صنعتی و مدیریتی امور جاری کشور را در آینده نزدیک عهده‌دار خواهند بود، اگر آموزش‌های لازم و ضروری را در مؤسساتی از این قبیل ببینند اثرات مفیدی برای مسائل جاری کشور در پی خواهد داشت. به عنوان یک استاد دانشگاه، دانشجویان زیادی را می‌شناسم که در کنار مباحث درسی و علمی و آکادمیک، استعدادهای بالقوه قرآنی خوبی دارند.

مجیدی در پایان گفت: علاقه‌مندان به همکاری و ارتباط با مؤسسه جامعه قاریان مشهد می‌توانند به نشانی مشهد، خیابان سناباد ۴۱ نبش کوچه شهید محبوب 1 پلاک ۴۴ مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۳۸۴۲۲۴۵۴ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام
captcha