کشته شدن مهسا امینی به منزله کشتن همه جامعه است
کد خبر: 4086014
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
مصطفی دلشاد تهرانی:

کشته شدن مهسا امینی به منزله کشتن همه جامعه است

یک پژوهشگر نهج‌البلاغه کشته شدن مهسا امینی را به منزله کشتن همه جامعه دانست و در خصوص مسئولیت کارگزاران حکومتی در این خصوص هشدار داد.

کشته شدن مهسا امینی به منزله کشتن همه جامعه است

به گزارش ایکنا، مصطفی دلشاد تهرانی، پژوهشگر حوزه نهج‌البلاغه در کانال تلگرامی خود ضمن تسلیت کشته شدن مهسا امینی با استناد به مطالب نهج‌البلاغه سه مسئله مهم در این خصوص را متذکر شد.

در این مطلب آمده است:

إنّا لله و إنّا إلیه راجعون

فاجعه کشته شدن مهسا امینی که به منزله کشتن همه جامعه است، همچون فاجعه‌های پیش از این، برآمده از نوع حکمرانی است و بدون اصلاحات اساسی و ساختاری، بهبود واقعی رخ نخواهد داد. تغییر بینش‌ها، سیاست‌ها، راهبردها، روش‌ها و رفتارها در همه امور حکمرانی امری ضروری است. آن چه بر این مردم روا  شده است و می‌شود حتی نزد اعراب جاهلی نیز سخت نکوهیده بوده است، چنان که امام علی(ع) درباره ممنوعیت آسیب زدن به زنان حتی آنان که به جنگ آمده بودند به نیروهای نظامی خود فرمود: 

«در روزگار جاهلیت اگر مردی با سنگ یا چوبدستی بر زنی حمله می‌برد، او و فرزندان و نسل‌های بعد از او مایه ننگ و سرزنش مردمان می‌شدند».

(نهج البلاغه،نامه ۱۴)

 گام نخست مسئولیت پذیری همه جانبه است. امیرمؤمنان علی (ع) در سخنی مشفقانه به خلیفه سوم، عثمان بن عفّان گفت:

«به خدا سوگند، اگر كارگزارى از كارگزاران تو آنجا كه خورشيد غروب مى‌كند ستمى به مردم نمايد، گناهش ميان او و تو مشترک خواهد بود».

(شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحدید، ج۹، ص۱۵)

آن حضرت درباره مسئولیت پذیری خود و کارگزارانش در نامه‌ای به عبدالله بن عباس، استاندار بصره چنین نوشت:

«ابوالعباس! خدايت بيامرزد در آن‌چه بر زبان و دست تو جارى گردد، خوب باشد، يا بد، كار به نرمش و مدارا و به دور از تندی كن كه من و تو در آن شريک خواهيم بود».

(نهج البلاغه، نامه ۱۸)

انتهای پیام
captcha