غایت دینداری در عمل به قرآن بر مبنای تفسیر است
کد خبر: 4086413
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۸
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن/ ۷

غایت دینداری در عمل به قرآن بر مبنای تفسیر است

دبیر جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه لازمه عمل به قرآن فهم تفسیر است، گفت: مهم‌ترین دستور دین عامل بودن به قرآن است که باید در زندگی جاری و ساری باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، دبیر جامعه روحانیت شیرازحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، دبیر جامعه روحانیت شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت استفاده از تفسیر قرآن در سخنرانی‌ها و منابر گفت: تفسیر و تبیین قرآن شغل و کار خود پیامبر(ص) است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه آیات بر پیامبر اکرم(ص) نازل می‌شد و برای مسلمانان ذکر می‌کردند، تفسیر این آیات را هم به عهده داشتند بنابراین اصل تفسیر از خود پیغمبر(ص) است و چه زیباست که سخنرانان ما معمولاً در جلساتشان از قرآن و تفسیر آن که متأسفانه مهجور مانده، استفاده کنند.

طاهری تصریح کرد: متأسفانه قرآن قبل از انقلاب در کشور ما مهجور بود اما با تأکیداتی که نظام جمهوری اسلامی خصوصاً رهبری چه در زمان امام راحل چه اکنون داشتند، بحث تلاوت و حفظ قرآن روز به روز افزایش پیدا می‌کند اما این، حلقه گمشده‌ای دارد و آن حلقه عمل به قرآن است.

رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز با یادآوری اینکه لازمه عمل این است که بتوانیم تفسیر قرآن را بفهمیم، ادامه داد: اگر تفسیر آیات قرآن را همان‌طور که می‌خوانیم یا حفظ می‌کنیم، بفهمیم به سمت عمل به آن می‌رویم؛ چون مهم‌‍ترین مطلب در دستورات دین این است که عامل به قرآن باشیم و در زندگی ما جاری و ساری باشد.

سخنرانان کمتر از تفسیر استفاده می‌کنند

وی اظهار کرد: علت اینکه معمولاً سخنرانان کمتر از تفسیر استفاده می‌کنند، این است که تفسیر مقداری علمیت لازم را نیز می‌خواهد و بخشی از سخنرانان ما در حدی نیستند که بتوانند از تفاسیر خصوصاً از تفاسیر محکم و متقنی که داریم، استفاده کنند؛ به همین دلیل کمتر از آیات قرآن استفاده می‌کنند در حالی که باز هم تفاسیری به زبان امروزی که افراد بتوانند استفاده کنند، داریم مثل تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی و جمعی از اساتید حوزه و تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی که عامه‌پسند هستند و عموم می‌توانند آن را بفهمند و به نظر می‌رسد اگر سخنرانان ما را به این معنا بیاورند، سخنرانی‌هایشان بسیار زیباتر می‌شود.

طاهری با یادآوری تجربه خود در استفاده از قرآن در سخنرانی‌ها گفت: هر وقت در سخنرانی‌ها از قرآن استفاده می‌کنم بسیار بیشتر به دل نشسته است چون هر دفعه انسان از آیات قرآن استفاده می‌کند بار دیگر می‌بیند، می‌شود از آن بهره‌های بیشتری  برد؛ خاصیت آیات قرآن این است که وقتی انسان از آن استفاده می‌کند دفعات بعدی معمولاً چیزهای بیشتری به دست می‌آورد لذا پیشنهاد می‌دهم سخنرانان و طلابی که شروع به منبر رفتن کردند، اگر از قرآن استفاده کنند پیشرفتشان بیشتر است.

پایه‌های علمی طلاب قوی شود

وی اضافه کرد: تفاسیر قوی و محکمی مانند تفسیر المیزان و مجمع‌البیان داریم اما برای تفسیر، علمیت باید در حدی باشد که بتواند نکات را بفهمد؛ در ترجمه نمی‌توان بطون کلام عربی را بیان کند چون کلمات عرب بسیار پر معناست لذا اگر طلاب هرچه درجه علمیشان بالاتر رود، بهتر می‌توانند از تفاسیر کهن استفاده کنند ولی اگر مبتدی باشند طبعاً نمی‌توانند از آن متون تفسیری قوی استفاده کنند اما اگر پایه‌های علمی طلاب روز به روز بیشتر شود به محض آنکه پایه‌های علمیشان قوی می‌شود خوب می‌توانند بهره ببرند.

دبیر جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: معمولاً به دلیل نیاز جامعه که متأسفانه جامعه ما و حوزه به این معنا توجه نکردند که وقتی حکومت اسلامی تشکیل می‌دهیم، یکی از موارد این است که باید مبلغانی را تربیت کنیم در حدی که نیاز مردم را برطرف کنند، هنوز در شهرهای بزرگ مبلغ کم داریم و بسیاری از مساجد بدون امام جماعت است و برخی روستاها روحانی ندارد در حالی که همان‌طور که طبیب نیاز است روحانی هم نیاز است.

وی در پایان تصریح کرد: طبعاً افرادی که اکنون در حال تحصیل هستند هنوز سطحشان به اندازه‌ای نیست که بتوانند متون قوی تفسیری را استفاده و بیان کنند لذا در ابتدای دوران مبتدی بودنشان تبلیغ می‌روند؛ به همین دلیل هم از تفاسیر کمتر استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha