استفاده از ظرفیت مکتبخانه‌ها برای آموزش قرآن در مراکش
کد خبر: 4108660
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

استفاده از ظرفیت مکتبخانه‌ها برای آموزش قرآن در مراکش

وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش از طرح این وزارتخانه برای استفاده از ظرفیت مکتبخانه‌های سنتی در خدمت به آموزش قرآن کریم به دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم در این کشور خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از هسپرس، احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش با اشاره به این طرح تصریح کرد: تعداد مکتبخانه‌های قدیم که تحت نظام درس و امتحان فعالیت می‌کنند از 114 به 293 مدرسه افزایش یافته است که در سال جاری 36898 نفر در آن مشغول به تحصیل هستند در حالی که این تعداد در سال 2007 تنها 7600 نفر بود.

بر اساس شواهد ارائه شده توسط التوفیق، بودجه اختصاص یافته از سوی وزارت اوقاف و امور اسلامی به این مکاتب از 3 میلیون درهم در سال 2004 به 324 میلیون درهم در سال 2022 رسیده است.

این وزارت برای بازسازی ساختمان‌ها، تعمیر و آماده‌سازی مکاتب قدیمی و تجهیز آن‌ها به ابزارهای نوین حدود 95 میلیون درهم و همچنین کمک‌های بلاعوض این وزارت به مکتبخانه‌‌ها نیز از 15 میلیون و 900 هزار درهم در سال 2004 به 250 میلیون درهم در سال 2022 رسیده است.

التوفیق تأکید کرد: هدف از توجه به مکاتب قدیم در مراکش اهمیت حفظ کامل قرآن کریم است، زیرا از نظر مراکشی‌ها امام جماعت و هر عالم دینی باید حافظ کل قرآن کریم باشد، در حالی که در سایر کشورهای اسلامی این شرط وجود ندارد.

به گفته وی طرح استفاده از ظرفیت این مکتبخانه‌ها برای تعلیم قرآن کریم به دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان در دستور کار وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش وجود دارد با این حال التوفیق تأکید کرد: ما در زمینه حفظ کیفیت آموزش قرآن کریم بسیار سختگیر هستیم.

از سوی دیگر، التوفیق در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی بهره‌وری انرژی مساجد و راه‌های تعمیم آن و تجربه مساجد سبز گفت: برنامه بهینه‌سازی مصرف انرژی مساجد امکان تأمین انرژی 6048 مسجد را فراهم کرد.

انتهای پیام
captcha