نشریه مجازی «بصیرت حوزه و دانشگاه در راستای تمدن‌سازی اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 4145742
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
به‌مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره)؛

نشریه مجازی «بصیرت حوزه و دانشگاه در راستای تمدن‌سازی اسلامی» منتشر شد

ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺠﺎﺯﯼ اندیشکده بین‌المللی طلوع ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «بصیرت حوزه و دانشگاه در راستای تمدن‌سازی اسلامی» در شش فصل رسانه‌ای منتشر شد.

نشریه مجازی «بصیرت حوزه و دانشگاه در راستای تمدن‌سازی اسلامی»

به گزارش ایکنا از بوشهر، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺠﺎﺯﯼ اندیشکده بین‌المللی طلوع ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﺗﺤﺮﯾﺮﯾﻪ ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ و با تلاش ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «بصیرت حوزه و دانشگاه در راستای تمدن‌سازی اسلامی» منتشر و در کانال خبری این مؤسسه در ﭘﯿﺎﻡ‌ﺭﺳﺎﻥ‌های ایتا و ﺳﺮﻭﺵ به نشانی tolounews@ بارگذاری شد.

در بخشی از مقدمه این نشریه الکترونیک آمده است: نخستین مرتبه تحقق تربیت فطری، وجود خود انسان است که باید فطرتش بیدار و شکوفا و حاکم بر مملکت وجودش شود. ایمان به‌عنوان مهم‌ترین عامل شکوفایی و حاکمیت فطرت و بیان راه‌های افزایش ایمان است؛ از این رو باید مراقب و پاسدار ایمان در وجود خود باشد و همواره آن را محک بزند. برای ارزیابی میزان ایمان به شاخصه‌هایی نیاز است.

همچنین در بخش اول این نشریه می‌خوانیم: یکی از توطئه‌های دشمنان اسلام در جنگ نرم، کوبیدن بر طبل نفسانیت انسان‌هاست، تا فطرت را که حجت درونی در وجود آنها است را خاموش سازند. روشن است که این کار، با از میان رفتن هویت حقیقی انسان‌ها و ظلم به همه بشریت پایان خواهد یافت. بر این پایه، برنامه‌ها و نظام‌های استکبار جهانی، اعم از نظام تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... به سبک تربیت نفسانی استوار است، ولی، بنیان نظام تربیتی اسلام را فطرت تشکیل می‌دهد و راه رسیدن به خلیفة‌‌اللهی، که غایت زندگی انسان‌هاست، از مسیر شکوفایی و بالندگی فطرت می‌گذرد؛ از این رو، تربیت فطری، از مهم‌ترین ابعاد تربیت دینی مقدم بر دیگر تربیت‌هاست، که در اثر آن، بیداری و شکوفایی فطرت رخ می‌دهد و حاکمیت کشور وجود انسان، به فطرت سپرده و نفس تابع آن می‌شود. و همچنین تربیت فطری مقدمه و نخستین گام بهره‌مندی از هدایت‌های والای قرآنی و اهل‌بیت(ع) است.

در بخش دوم نشریه اندیشکده بین‌المللی طلوع عنوان شده است: نخستین اصل در انسان، وجود حیات و هستی اوست و وجود دیگر صفات او به حیات بستگی دارد. در علم زیست‌شناسی، موجود زنده دارای چهار مؤلفه جذب، دفع، رشد و تولید مثل است، ولی در فرهنگ قرآنی این موارد به جسم مربوط است و شامل روح نمی‌شود. در آموزه‌های دینی، حیات و زنده بودن حقیقی انسان از روح او نشئت می‌گیرد و وحی الهی نقش حیات‌بخشی به انسان را دارد که در آیه ۲۴ سوره مبارکه انفال به آن اشاره شده و مؤمنان را به اجابت این پیام حیات‌بخش فرا خوانده است. بر پایه حدیثی که گذشت، ایمان آوردن به وحی الهی، که هماهنگ با فطرت انسان است، او را از حیات طیبه برخوردار می‌سازد؛ یعنی محور اصلی حیات حقیقی انسان را دین رقم می‌زند و کسی که دین ندارد، در واقع حیات حقیقی ندارد. همچنین نیز عقل، نماز، یقین، ورع، حیا، صدق و صبر از دیگر مؤلفه‌های اصلی و لوازم ایمان و سرشاخه‌های دین است.

در بخش سوم این نشریه بصیرتی حوزوی و دانشگاهی به سیره و سلوک بنیانگذار و معمار انقلاب اسلامی ایران با روایت زندگی‌نامه اشاره شده است که می‌خوانیم: امام خمینی (روح‌الله مصطفوی خمینی) در یکم مهرماه سال ۱۲۸۱ هجری شمسی در خمین به دنیا آمد. آقا سید‌مصطفی، پدر ایشان از منتقدان خوانین و مأموران‏‎ دولتی بود و زمانی که سید‌روح‌الله پنج‌ماه بیشتر نداشت به شهادت رسید. 

سید‌روح‌الله خمینی پس از مطالعه علوم اسلامی در خمین، برای تکمیل تحصیلات خود به اراک و از آنجا به قم رفت و تدریس علوم فلسفی را در سن ۲۷ سالگی آغاز کرد. با شدت گرفتن اقدامات ظالمانه حکومت پهلوی، ایشان نیز به انتقاد از رژیم و سپس مبارزه از طریق آگاهی رسانی به مردم مسلمان ایران پرداخت.

مواضع سرسختانه آیت‌الله خمینی، علیه لایحه کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ سبب شد که رژیم شاه ایشان را به ترکیه و پس از آن به نجف تبعید کند. تبعید امام خمینی نه تنها حرکت انقلاب اسلامی را متوقف نکرد بلکه ایشان در دوران تبعید نیز به روشنگری مردم نسبت به خیانت‌ها و جنایت‌های رژیم پرداخت. با اوج‌گیری اعتراضات در سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ سرانجام در ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

در پی پیروزی انقلاب، امام خمینی مردم را دعوت به شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران کرد و  با رای ۹۸ درصدی مردم این نظام را بنیان گذاشت. پس از پیروزی انقلاب هم امام خمینی به هدایت امور کشور پرداخت و در کشاکش اغتشاش‌های سازمان مجاهدین خلق، ترورهای پی در پی شخصیت‌های برجسته انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی، به رفع هوشمندانه مسائل و افزایش آگاهی مردم پرداخت.

حضرت آیت‌الله العظمی سید‌روح‌الله مصطفوی خمینی در سال ۱۳۵۸ به بیماری قلبی مبتلا شد و به دستور پزشک از قم به تهران آمد. ایشان تا زمان رحلت (۱۳۶۸) در سن ۸۱ سالگی در تهران ماند.

در بخش چهارم این نشریه یک قطعه عکس‌نگاشت توسط هاجر محمدی، دانش‌آموخته رشته روانشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج و عضو تحریریه اندیشکده بین‌المللی طلوع در خصوص نگاه آرمانی امام خمینی(ره) نسبت به سنگر تعلیم و تربیت دانشگاهی طراحی و منتشر شده است.

در بخش پایانی نشریه مجازی و الکترونیکی اندیشکده بین‌المللی طلوع، اشعار سروده شده توسط سید‌محمد جعفری، هنرمند و شاعر قرآنی روستای سادات مِیانخِرهِ شهرستان دشتی به‌مناسبت سالگرد ارتحال سید‌روح‌الله مصطفوی خمینی جهت مطالعه علاقمندان و مخاطبین خبرگزاری بین‌المللی ایکنا در ذیل منتشر شده است.

۞خبر تلخ۞

ما از تو فقط یک خبرِ تلخ شنیدیم
با آن خبرِ تلخ، ز تَن جامه دریدیم

باور که نکردیم، کسی تاب نیاورد
تا اینکه خبر را صد و یکبار شنیدیم

گفتند که در نیمه‌ی خرداد گُلی هست
صد حیف گُل از نیمه‌ی خرداد نچیدیم

کامِ همه آنقدر به هم ریخت که انگار
از زهرِ هلاهل، همه یکباره چشیدیم

قلبی که صدای طپشِ دیده و دل بود
افسوس که آهنگِ خوشش را نخریدیم

در کوی جماران که خبرها همه شیرین
هرگز خبری تلخ‌تر از آن نشنیدیم

دیدند همه لحظه‌ی دیدارِ تو و عشق
با دیده‌ی تر، تا لبِ عشاق رسیدیم

روزی که تو از پله‌ی پرواز رسیدی
لبخندِ تو را دیده و هر بار پریدیم

امروز خبر آمد و پروازِ تو برگشت
ما جمله به دنباله‌ی پرواز دویدیم

با رفتنِ خورشید، نگاهم نگران شد
با آمدن ماه، همه نور تو دیدیم

یادآور می‌شود، نشریه الکترونیکی اندیشکده بین‌المللی طلوع با مدیریت حامد فکوری، واحد رسانه و ارتباطات نوین و با تلاش و همکاری جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی مؤسسه قرآنی طاهای شهرستان بوشهر با موضوعات «فرهنگ دینی، سبک زندگی و ترویح ازدواج آسان، جهاد و حماسه، جوان و خانواده، معرفی تازه‌های نشر کتب قرآنی و معارفی، کودک و هنرهای قرآنی، نماز و نگرش در آفرینش طبیعت الهی» منتشر و در فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

عکس‌نگاشت دانشجویی

امیرحسین مؤمنی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha