مشهد میزبان 150 فرهنگی از سراسر کشور در مسابقات قرآن
کد خبر: 4147911
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:

مشهد میزبان 150 فرهنگی از سراسر کشور در مسابقات قرآن

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مشهد برای هشتمین سال متوالی میزبان 150 فرهنگی سراسر کشور در مسابقات قرآن، عترت و نماز خواهد بود.

میکائیل باقری، مدیر کل قران، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، امروز ۲۴ خردادماه در نشست خبری هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که با حضور اصحاب رسانه در محل اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی مبدع بسیاری از فعالیت‌های خلاقانه بوده است و در حوزه مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان هم باید گفت که این استان مبدع این مسابقات بوده است، زیرا امسال هشتمین سال است که این مسابقات به صورت کشوری برگزار می‌شود، اما هجدهمین سال است که در این استان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: از این‌رو امیدواریم که این دوره از مسابقات قرآنی فرهنگیان سراسر کشور را همچون ادوار گذشته یک مسابقه مانا، اثرگذار و همراه با خاطرات به یادماندنی برای میهمانان داشته باشیم.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور از ابتدای سال تحصیلی در مدارس سراسر کشور و در مناطق آغاز شد و امسال 108 هزار فرهنگی در مسابقات قرآن، عترت و نماز در پنج رشته قرائت، 10 جزء، حفظ کل، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام ثبت نام کرده‌اند.

باقری اظهار کرد: مرحله منطقه‌ای مسابقات بر خلاف مسابقات دانش‌آموزی که در آموزشگاه برگزار می‌شود از مرحله منطقه آغاز می‌شود، به گونه‌ای که حدود 740 منطقه آموزش و پرورش در دهه مبارک فجر 1401 مسابقات خود را با حضور این 108 هزار نفر برگزار کردند، نفرات اول این مسابقات به مرحله استانی راه پیدا کردند و استان‌ها نیز در هفته بزرگداشت مقام معلم مسابقات خود را برگزار کردند و نفرات برتر که تعدادشان به 320 نفر می‌رسید به مرحله کشوری راه یافتند که از این تعداد بالغ بر 160 نفر در بخش آقایان و 160 نفر هم در بخش بانوان حضور داشتند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مرحله مقدماتی کشوری اینگونه برگزار شد که شرکت‌کنندگان آثار خود را در سه رشته قرائت، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام به وزارتخانه ارسال کردند و همچنین متسابقان رشته‌های حفظ 10 جزء و حفظ کل نیز از طریق ارتباط زنده با داوران کارهای خود را ارائه دادند و در نهایت از بین این 320 نفر بالغ بر 150 نفر به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

باقری تصریح کرد: شاید آمار تعداد افرادی که امسال در این مسابقات شرکت می‌کنند کم باشد که به این دلیل است که امسال تنها این پنج رشته را در سامانه ثبت کرده‌ایم، در حالی‌که تعداد قابل توجهی از استان‌ها به جز این پنج رشته، رشته‌های دیگری هم دارند که مسابقات خود را در آن رشته‌ها برگزار می‌کنند.

وی ابراز کرد: یکی از ایرادهایی که به مسابقات آموزش و پرورش وارد می‌شود این است که ما معمولا مسابقات را در گوشه‌ای از اردوگاه و دانشگاه فرهنگیان انجام می‌دهیم و کمتر موفق هستیم که این مسابقات را به صحنه بیاوریم و در منظر عموم برگزار کنیم و به نوعی نتوانسته‌ایم از ظرفیت مردمی استفاده کنیم، از این‌رو با پیگیری‌هایی که صورت گرفت بنا شد که این دوره از مسابقات به جز رشته احکام سایر رشته‌ها را در حرم مطهر رضوی برگزار کنیم تا زائران و مجاوران امام رضا(ع) هم بتوانند از برکات این مسابقات بهره‌مند شوند و مهارت‌ها و توانمندی‌های فرهنگیان را ببینند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از اهداف مسابقات فرهنگیان این است که این معلمان به واسطه اینکه در یک فرایند رقابتی حضور پیدا می‌کنند، این حضور آن‌ها قطعا موجب ارتقاء آن‌ها به لحاظ کیفی در حوزه پنج رشته و سطح شغلی آن‌ها خواهد شد و این ارتقاء تجربی، دانشی و مهارتی آن‌ها نیز به دانش‌آموزان انتقال خواهد یافت.

باقری افزود: همچنین به دلیل اینکه این مسابقات رقابتی هستند از طرفی انگیزه بخش هم هستند و لذا این موضوع می‌تواند بر روی دانش‌آموزان آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد. به گونه‌ای که اگر رصد کنیم معلمانی که از مناطقی در هر استان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، قطعا دانش‌آموزان آن منطقه رشد چشمگیری به لحاظ سطح کیفیت دانشی خواهند داشت.

وی اظهار کرد: در واقع یکی از انگیزه‌های فرهنگیان برای شرکت در این مسابقات این است که این مسابقات در مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار می‌شود و هیچ انگیزه و پاداش دیگری نمی‌تواند جایگزین چنین پاداشی برای حضور آن‌ها در این مسابقات شود.

فعالیت‌های ویژه قرآنی خراسان رضوی ستودنی است

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: در واقع همکاران ما در آموزش و پرورش خراسان رضوی فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه قرآن، عترت و نماز داشته‌اند که در این میان می‌توان به طرح شهید قاسمی اشاره کرد که یک طرح بسیار تحول‌آفرین و مبتنی بر نیروهای جهادی بود که با کمترین هزینه به لحاظ انسانی و مالی برگزار شد و امروز می‌توان آثار این طرح را شاهد بود، به گونه‌ای که در این طرح دانش‌آموزان می‌توانند با روش‌های نوین و سریعی همراه با نیروهای جهادی قرآن را آموزش ببینند تا بتوانند در طول یک ترم در کلاس دارالقرآن قرآن را صورت صحیح، روان و گاهی با لهجه عربی فرابگیرند و بخوانند و این در حالی است که در ترم گذشته 70 هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت داشتند.

باقری بیان کرد: بحث مردمی‌سازی فعالیت‌ها که نمونه آن استفاده حداکثری از ظرفیت نهادهای همسو و فرهنگی به ویژه آستان قدس رضوی و اوقاف که از دیرباز بوده، اما در طی چند سال اخیر به این فعالیت‌ها افزوده شده نیز در این استان قابل توجه است. همچنین بحث وقف مشارکتی که اتفاقا از مطالبات اخیر رئیس جمهور از آموزش و پرورش و اوقاف تحت عنوان «وقف مشارکتی قرآنی» است از دیگر فعالیت‌های این استان به‌شمار می‌رود که به واقع پیشینه و خاستگاه این طرح نیز این استان بوده است.

وی اظهار کرد: همانگونه که شاهد بوده‌ایم در رابطه با این طرح نیز نشست‌هایی بین این دو دستگاه صورت گرفته و خروجی آن نیز ترویج فرهنگ وقف قرآن و نماز در کشور و در بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان و همچنین کمک هزینه‌ای مستمر برای فعالیت‌های قرآنی است.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: گفتنی است که افتتاحیه این مسابقات در روز 30 خردادماه و اختتامیه آن نیز در روز اول تیرماه سال جاری در محل سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد و همچنین همکاران فرهنگی آقا در محل دارالقرآن کریم و همکاران فرهنگی خواهران در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر رضوی در روز 31 خردادماه سال با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

باقری بیان کرد: در سال‌های گذشته اغلب همکارانی که به مرحله کشوری راه پیدا می‌کردند یا دبیران و مربیان پرورشی و یا دانشجویان دکتری بودند که در رشته‌های نهج‌البلاغه‌ای که کار پژوهشی دارد، شرکت می‌کردند، اما امسال به واسطه هم ثبت‌نام الکترونیکی و هم داشتن امکان رتبه‌بندی باید گفت که تعداد همکاران در سمت‌های گوناگون بیشتر از سال‌های گذشته است.

انتهای پیام
captcha