فعالان و مسئولان قرآنی در یک جبهه واحد علیه باطل قرار گیرند
کد خبر: 4150305
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۱

فعالان و مسئولان قرآنی در یک جبهه واحد علیه باطل قرار گیرند

دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه همه فعالان و مسئولان قرآنی باید در مقابل سپاه باطل وارد یک جبهه واحد شوند، گفت: از تمامی متولیان و مسئولان قرآنی استان درخواست می‌شود که اگر در خانه و خانواده خود هنوز نسبت به تشکیل جلسه خانگی قرآن روزانه یا هفتگی اقدام نکرده‌اند، سریعاً این مهم را انجام دهند.

سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال و بختیاری

سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به حضور فعالان جلسات خانگی قرآن کریم استان در نهمین همایش سراسری مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر و کسب افتخاراتی برای استان، اظهار کرد: این همایش از ۳۰خرداد تا دوم تیرماه در مشهد مقدس برگزار شد که جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری توانست رتبه نخست کشور را در حوزه «شبکه‌سازی» در سال ۱۴۰۱ کسب کند که البته این مجموعه در سال‌های گذشته نیز حائز عناوین و رتبه‌های برتر شده بود. 

وی با ذکر اینکه محور اصلی این همایش ناظر بر طراحی مرحله پنجم در حوزه جلسات خانگی و خانوادگی قرآن کریم بود، ادامه داد: تحلیل و جمع‌بندی عملیات جامعه فرهنگی قرآنی عصر و قرارگاه جلسات خانگی قرآن کریم و پویش ستاره‌های زمین در ماه رمضان گذشته از رویکرد‌های این همایش بود.

میراحمدی بیان کرد: مباحث ایده‌پردازی برای اجرای سومین دوره پویش «ستاره‌های زمین» در ماه مبارک رمضان پیش‌رو در این همایش مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین مرحله پنجم کنش‌گری و ایده‌پردازی ناظر بر  جلسات خانگی در بازه زمانی از غدیر تا صفر مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در این راستا، فعالان جلسات خانگی قرآن در استان‌ها ایده‌ها و طرح‌های خود را ارائه دادند تا ارزیابی و ایده جدید برتر انتخاب و عملیاتی شود.

این چهره قرآنی استان با تصريح اینکه چهارمحال‌وبختیاری در رمضان گذشته رتبه سوم کشور را در دومین پویش ستاره‌های زمین از حیث میزان مشارکت کسب کرد، افزود: همین موفقیت فرصتی را فراهم کرد که منتخبان استان در برخی شهرستان‌ها به همراه خانواده میهمان ثامن‌الحجج حضرت امام رضا(ع) باشند و در همایش فعالان جلسات خانگی حضور یابند.

شهرستان‌های منتخب در حوزه جلسات خانگی قرآن 

میراحمدی در خصوص منتخبان شهرستانی این پویش قرآنی ماه مبارک رمضان، توضیح داد: فعالان قرآنی شش شهرستان منتخب استان به ترتیب فلارد، لردگان، خانمیرزا، بروجن، اردل و فارسان به همایش مشهد مقدس دعوت شدند، همچنين برنامه‌ریزی برای تقدیر استانی از این قرآنیان انجام و هدایایی تهیه شده است.

تقدیر از سیدعبدالله میراحمدی در همایش مجامع قرآنی عصر کشور

دبیر جامعه قرآنی عصر استان اهدای پرچم متبرک حرم مطهر رضوی و حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت به جلسات خانگی فعال استان را نیز یادآور شد و تصریح کرد: همچنین در جریان برپایی نمایشگاه قرآن استان، چند جلد مصحف شریف با همت مرکز قرآن آستان قدس رضوی و نیز جامعه قرآنی عصر به فعالان جلسات خانگی قرآن استان اهدا شد.  

میراحمدی با اشاره به در پیش بودن ایام فراغت دانش‌آموزان، بیان کرد: مرحله جدید فعالیت‌های جامعه قرآنی عصر و جلسات خانگی در چهار قالب و اصل اجرایی خواهد شد که با توجه به در پیش بودن تابستان و اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، مفید خواهد بود. اصل اول، «کنش‌گری» است که همه سطوح و صنوف اجتماعی را می‌تواند در بر بگیرد و به‌ویژه آموزش و پرورش یکی از مخاطبان کنش‌گری جامعه قرآنی عصر است.

آموزش‌وپرورش؛ مخاطب مهم کنش‌گری جامعه قرآنی عصر

وی افزود: بخش زیادی از فعالان و مسئولان جامعه قرآنی عصر از بدنه آموزش و پرورش هستند که عملاً در حوزه کنش‌گری طرح‌های قوی و خوبی را ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان طراحی کرده‌اند؛ اصل دوم، «تبلیغ و ترویج» است که این نیز همه صنوف و لایه‌ها و گروه‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد و تلاش ما این است با رویکرد شبکه‌ای و جمعی سراغ افرادی برویم که هنوز درگیر موضوع نیستند و در حوزه جلسات‌ خانگی فعالیتی ندارند که در این بخش‌ نیز آموزش و پرورش با نگاه ویژه نگریسته می‌شود.

قاری ممتاز چهارمحال‌وبختیاری مورد سوم را «آموزش» برشمرد و توضیح داد: جامعه قرآنی عصر یک سامانه مجازی کشوری دارد که در حال حاضر فعال است و هشت خدمت را به فعالان جامعه عصر و شبکه جلسات خانگی قرآن ارائه می‌دهد که یکی از خدمات، ناظر بر آموزش است و تمامی مربیان و مدرسان قرآن و حتی افرادی که می‌خواهند تدریس را فراگیرند می‌توانند از سوی مسئولان جلسات شهرستان‌های خود ثبت‌نام شوند و سریعاً آموزش برایشان آغاز می‌شود. لذا در حوزه کنش‌گری، یکی از اقدامات این است که این افراد علاقه‌مند به فراگیری را شناسایی و ثبت‌نام کنیم تا بلافاصله و بدون فوت وقت دوره‌های آموزشی آنان با اساتید کشوری آغاز شود و برپایی دوره‌های حضوری نیز به‌صورت کشوری برای آنان برگزار می‌شود. 

جذب فعالان جدید 

میراحمدی تصریح کرد: «ایجاد گروه‌های جدید»، چهارمین اصل در حوزه فعالیت‌های جامعه قرآنی عصر است که حقیقتاً دنبال‌ شکل دادن هسته‌های جدید هستیم که در عملیات بازه زمانی غدیر تا صفر پیش‌بینی شده و اقدامات و عملیات برای آن تعریف شده است؛ در گذشته یکی از اقدامات در راستای جذب فعالان جدید در عید غدیر، پخت و توزیع غذای نذری در بین همسایگان جلسات خانگی قرآن کریم بود؛ همچنين برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دینی از پایگاه جلسات‌ خانگی، احصا و تلاش برای پيگيری و رفع مشکلات محله یا اعضای جلسه خانگی قرآن و ... در دستور کار بوده و ادامه دارد. 

دبیر جامعه قرآنی عصر استان با تأکید بر جهادی و مردمی بودن این مجمموعه، بیان کرد: در جهت تقویت مربیان و فعالان جلسات خانگی قرآن کریم، ۱۰۰ نفر از مربیان به همراه پنج فعال جلسات برای حضور در دوره آموزشی مشهد مقدس که از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود، از ۱۷ تیرماه حضور خواهند داشت. البته همکاری‌های دیگری نیز با این نهاد در جهت تقویت شبکه جلسات خانگی وجود دارد.

میراحمدی همکاری با فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز یادآور شد و افزود: در جریان نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری توانستیم طی همکاری با مرکز قرآن آستان قدس رضوی فعالیت‌هایی داشته باشیم؛ اگرچه انتظارات ما برای برپایی دو غرفه در این نمایشگاه تأمین نشد و لذا در این نمایشگاه امکان حضور نداشتیم، این در حالی بود که جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری دو سال قبل در نمایشگاه تهران غرفه داشت.

غیبت مسئولان قرآنی در شبکه جلسات خانگی قرآن 

دبیر جامعه قرآنی عصر استان تأکید کرد: از تمامی متولیان و مسئولان قرآنی استان درخواست می‌شود که اگر در خانه و خانواده خود هنوز نسبت به تشکیل جلسه خانگی قرآن روزانه یا هفتگی اقدام نکرده‌اند، سریعاً این مهم را انجام دهند زیرا شرط موفقیت مسئول قرآنی این است که ابتدا خودش اهل عمل باشد تا مصداق آیه شریفه «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» (صف/2) قرار نگیرد و این یک اصل است.

میراحمدی ادامه داد: می‌طلبد که همه آحاد جامعه و به‌ویژه مسئولان قرآنی درگیر جلسات خانگی قرآن کریم باشند، متأسفانه یکی از مشکلات ما همین است که مسئول قرآنی هنوز برای خانه یا کوچه یا محله یا شهر خودش جلسه قرآنی ندارد که انتظار داریم هر چه سریع‌تر راه‌اندازی کنند. 

دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در پایان با تأکید بر اینکه همه فعالان و متولیان قرآنی باید در مقابل سپاه باطل وارد یک جبهه واحد شوند، گفت: فعالان این مجموعه سراغ کارهایی می‌روند که دیگران انجام نداده‌اند و لذا مزاحم کار کسی نیستیم و تلاشمان این است که با تکیه بر نیروهای مردمی و جهادی و بدون چشمداشت از نهادها و سازمان‌ها، از تکرار کارها و موازی‌کاری پرهیز شود. 

انتهای پیام
captcha