آموزش و توانمندسازی؛ هدف راهبردی جامعه قرآنی عصر
کد خبر: 4160965
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

آموزش و توانمندسازی؛ هدف راهبردی جامعه قرآنی عصر

دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه توانمندسازی فعالان و مربیان جلسات خانگی قرآن از اهداف راهبردی این مجموعه‌ است، گفت: با وجود حرکت‌های جهادی در استان در جهت آموزش مربیان قرآن و با توجه به نیازهای اجتماعی دچار عقب‌ماندگی هستیم و هنوز تعداد مربیان با تعداد جلسات خانگی قرآن یکسان نیست.

سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال و بختیاری

سیدعبدالله میراحمدی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به رویکرد آموزش و توانمندسازی نیروها در جایگاه‌های مختلف تشکیلاتی جامعه فرهنگی قرآنی عصر، اظهار کرد: جامعه قرآنی عصر استان همزمان با سراسر کشور در طول سال و به‌ویژه در ایام تابستان اقدام به آموزش مربیان جلسات خانگی قرآن کریم کرده که در امتداد اقدام برای آموزش و توانمندسازی این مربیان در سال قبل برگزار می‌شود.

وی با ذکر اینکه در سال گذشته در مجموع بالغ بر ۲۵۰ مربی جلسات خانگی قرآن در سراسر استان در دوره‌های تربیت مربی تحت آموزش قرار گرفتند، ادامه داد: در سال جدید، آموزش‌ها و دوره‌ها با اساتید، محتوا و منابع و شیوه‌های به‌روزتر طراحی شده و جمع جدیدی از مربیان جلسات خانگی قرآن که پیش از این دوره‌های توانمندسازی را طی نکرده‌اند، تحت تعلیم قرار می‌گیرند و تلاش شده تا افراد جدیدی را وارد چرخه مربی‌گری این جلسات کنیم. 

میراحمدی بیان کرد: طبق فهرستی که مربوط به اواخر هفته گذشته است، ۱۹۲ مربی قرآنی از سراسر استان تا کنون در دوره‌های آموزشی جامعه قرآنی عصر ثبت‌نام کرده‌اند که در دوره‌های تربیت مربی آنلاین و آفلاین حضور یافته و پس از طی آزمون، گواهی‌نامه دریافت خواهند کرد. 

دبیر جامعه قرآنی عصر استان با تصریح اینکه این مربیان قرآنی از طریق تشکیلات این مجموعه در سراسر استان جذب شده‌اند، توضیح داد: مسئولان جلسات خانگی قرآن کریم در سراسر استان، دبیران و رابطان جامعه قرآنی عصر در شهرستان‌ها و فعالان مجموعه در فضای مجازی در کنار سایر وظایف و فعالیت‌ها، در امر تبلیغ دوره‌ها و جذب افراد نیز فعال هستند.

سازوکار دوره‌های تربیت مربی جلسات خانگی 

میراحمدی افزود: مربیان قرآنی در این دوره مجازی که از ۱۰ مرداد آغاز شده است، بر طبق زمان‌بندی که خودشان تعیین کرده‌اند در دوره‌ها شرکت دارند و از منابع و محتوای دوره که به‌روزرسانی شده با حضور  اساتید مجرب بهره‌مند می‌شوند. در این دوره، محتوای متناسب با مباحث جلسه‌داری، روش‌های تدریس، فن بیان، ارتباطات، موضوعات تخصصی قرآنی نظیر حفظ، قرائت، تفسیر و تدبر، مسابقات قرآن و ... به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود و یک بسته وسیع و جامع را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. 

این چهره قرآنی استان با اشاره به انتخاب پشتیبانان در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان با هدف اجرای بهتر و دقیق‌تر دوره‌های آموزشی، بیان کرد: این افراد از بین کسانی انتخاب شده که توانمند و فعال‌ بوده و تجارب و فعالیت‌های شاخصی در منطقه خود دارند؛ هر ۱۰ مربی تحت حمایت یک پشتیبان دارند که در تمامی مراحل کار از نظارت بر حضور مستمر و منظم مربیان در کلاس‌ها گرفته تا خلاصه‌سازی و جمع‌بندی محتواهای هر بخش، مباحثه، ارزیابی و پرسش و ... افراد تحت تعلیم را پشتیبانی و همراهی می‌کنند.

میراحمدی تأکید کرد: این پشتیبانان نیز تحت تعلیم قرار می‌گیرند تا بهتر بتوانند کارهای پشتیبانی را پیش ببرند. این افراد در سراسر استان فعالند و در طول این دوره ۲۵ ساعته همراه مربیان قرآنی جلسات خانگی قرآن کریم هستند؛ این تعامل‌ها و ارتباطات‌ پشتیبانان و مربیان قرآنی بعد از اتمام دوره توانمندسازی نیز به‌صورت مستمر ادامه دارد و این ارتباط دوسویه و تبادل آرا و تجربه‌ها با هدف ارتقای سطح جلسات خانگی قرآن بسیار حائز اهمیت است. 

وی این تعاملات دوسویه را برای کار شبکه‌ای مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: خاصیت کار شبکه‌ای همین تعامل و هم‌افزایی با هدف رشد و پیشرفت و رسیدن به نتایج بهتر است. 

دبیر جامعه قرآنی عصر استان تأکید کرد: خوشبختانه چهارمحال‌وبختیاری در اجرای دوره توانمندسازی مربیان جلسات خانگی قرآن پیشتاز است و اگر اولین استان پیشقدم در اجرای دوره نباشیم، قطعاً استان دوم هستیم؛ با پیگیری که انجام شد توانستیم با کمک یک خیر قرآنی بخش زیادی از هزینه دوره که حداقل ۴۵۰ هزار تومان بود را تأمین کنیم و مربیان برای حضور در دوره‌ها ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کرده‌اند. افرادی که این دوره را با موفقیت می‌گذرانند، گواهی‌نامه معتبر دریافت خواهند کرد که در هر فضایی می‌توانند مورد استفاده قرار دهند.

میراحمدی با تأکید بر اینکه مربیان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی هم در پایان دوره و هم در طول دوره باید آزمون‌های مربوط را پشت سر بگذارند، گفت: موفقیت در تمامی آزمون‌ها شرط اعطای گواهی‌نامه است، پشتیبانان نیز در تمامی این آزمون‌ها یاری‌گر هستند تا افراد با آمادگی بهتری بتوانند آزمون‌ها را با موفقیت طی کنند. 

ثبت بیش از ۵۰۰ جلسه خانگی قرآن 

دبیر جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه توانمندسازی فعالان و مربیان جلسات خانگی قرآن از اهداف راهبردی این مجموعه‌ است، افزود: افراد بسیاری در جلسات هستند که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و حتی تجربه کار مربی‌گری و تدریس قرآن ندارند و آماده نیستند لذا در این دوره‌ها تحت تعلیم قرار می‌گیرند. 

میراحمدی تأکید کرد: اطلاعات جلسات خانگی قرآن کریم مرتبط با جامعه قرآنی عصر در سامانه مربوط ثبت می‌شود و این اطلاعات به‌صورت دائمی توسط مسئولان شهرستان‌ها و مناطق سراسر استان رصد و به‌روزرسانی می‌شود؛ همچنین رابطان محلات و جلسات ذیل این تشکیلات فعال هستند تا صورت‌وضعیت جلسات پيوسته رصد شود و کارهای لازم صورت گیرد تا این جلسات به تعطیلی کشانده نشوند. 

وی افزود: خوشبختانه با این تلاش‌ها و تمهیدات، قاطبه جلسات خانگی ثبت شده در سامانه فعالند که البته ما قانع به این نیستیم و تلاش داریم تا تعداد جلسات پیوسته افزايش يابد؛ به مدد تلاش‌ها و پشتيبانی فعالان جلسات خانگی در سراسر استان، در یک ماه اخیر حدود ۱۰۰ جلسه جدید در سامانه ثبت شد و در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ جلسه خانگی فعال که رصد می‌شوند و در تعامل مستمر با ما هستند، ثبت شده و فعالند.

میراحمدی با تأکید بر اینکه با وجود حرکت‌های جهادی در استان در جهت آموزش مربیان قرآن هنوز هم با توجه به نیازهای اجتماعی دچار عقب‌ماندگی هستیم، توضیح داد: متأسفانه هنوز تعداد مربیان با تعداد جلسات خانگی قرآن یکسان نیست و مربیانی هستند که بدون گذراندن دوره و مبتنی بر سواد و توانمندی خودشان یا به‌صورت تجربی و تقلیدی به آموزش در جلسات خانگی می‌پردازند؛ تربیت مربیان خاص جلسات خانگی قرآن کریم ضرورتی است که باید با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به آسیبی که به اقدامات جامعه قرآنی عصر در برخی مناطق وارد می‌شود اشاره کرد و افزود: متأسفانه در برخی مناطق استان، با وجود اینکه نیرو هم داریم و از جلسه‌داران و متولیان جلسات خانگی گرفته تا دبیران و رابطان جامعه قرآنی عصر و مربیان و ... در این مناطق هستند و شبکه فعال است اما خوب و قوی عمل نمی‌کند.

هم‌جبهه شدن قرآنیان سراسر استان

میراحمدی با اشاره به فعالیت‌های خوب و قوی دبیران و رابطان شهرستانی و شهری و روستایی در برخی مناطق از جمله لردگان، فلارد و خانمیرزا، بیان کرد: این افراد کوشا و دغدغه‌مند در شهرها و روستاها فعالند و افراد جدید را جذب و بر گستره جبهه قرآنی اضافه می‌کنند.

دبیر جامعه قرآنی عصر استان با تأکید بر اینکه مطالبه و انتظار همراهی و همکاری از تمامی فعالان جلسات خانگی قرآن در تمامی مناطق استان وجود دارد، گفت: متأسفانه در برخی مناطق این دغدغه و تلاش برای گسترش شبکه جلسات خانگی قرآن کریم وجود ندارد و با وجود آنکه محتوا و منابع و مشوق‌های لازم را به دبیران و رابطان ارسال می‌کنیم اما عملاً تلاشی از آنان شاهد نیستیم و لذا در این مناطق کاستی وجود دارد.

میراحمدی با تصریح اینکه پوشش جلسات خانگی در نقطه نقطه استان امکان‌پذیر است، گفت: این به شرطی است که رابطان و دبیران با دغدغه‌مندی پیگیر کار جذب باشند و این فعل خیر تبدیل به یک جریان و شبکه اجتماعی شود. 

وی اساس کار تشکیلاتی را نیروی انسانی توانمند مطرح کرد و توضیح داد: این توانمندسازی در همه سطوح یعنی دبیران و رابطان، مربیان و مدرسان، فعالان مجازی و جلسه‌داران و خلاصه تمامی فعالان جلسات خانگی باید اتفاق بیفتد لذا رویکرد توانمندسازی در جامعه قرآنی عصر فقط ناظر بر جمعیت مربیان نیست بلکه تمامی ارکان جلسات باید تحت تعلیم مستمر قرار گیرند.

میراحمدی با اشاره به نشست رابطان شهرستانی جامعه قرآنی عصر چهارمحال‌وبختیاری در هفته گذشته، اظهار کرد: این نشست‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شد که بعد از دوران کرونا به‌صورت حضوری در شهرکرد تشکیل شد. با توجه به فعال بودن شبکه جلسات خانگی قرآن کریم در ۱۰ شهرستان میزبان مسئولان شهرستان‌ها بودیم و موضوعات مختلفی به بحث گذاشته شد و علاوه بر آسیب‌شناسی، چشم‌انداز فعالیت‌ها نیز ترسیم و روشن شد. 

دبیر جامعه قرآنی عصر استان با دعوت از فعالان قرآنی و قرآنیان و نیز دوستداران و دغدغه‌مندان برای جبهه‌سازی در حوزه فعالیت‌های قرآنی، بیان کرد: بایسته است که مجموعه‌ها اگر می‌خواهند راهی را بروند، همه را ببینند و قرآنیان باید هم‌افزا و مکمل کار یکدیگر باشند و به‌گونه‌ای پیش نروند که کار جزیره‌ای انجام دهند و وحدت اجتماعی تحقق نیابد.

میراحمدی در پایان گفت: وحدت اجتماعی و هم‌جبهه شدن از مطالبات امام جامعه است و لذا قرآنیان باید در یک جبهه واحد قرار گیرند یعنی مراقب باشند که به یکدیگر آسیب نزنند بلکه یکدست و متحد در برابر دشمن هم‌افزایی و کار کنند. این رویکرد جبهه‌ای اگر نگاه و راهبرد قرآنیان قرار گیرد، در تحقق اهداف هم بهتر نتیجه می‌گیریم. 

انتهای پیام
captcha