مسجد لارابانگا؛ مکه غرب آفریقا + عکس
کد خبر: 4152435
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲

مسجد لارابانگا؛ مکه غرب آفریقا + عکس

مسجد لارابانگا (Larabanga Mosque) اولین مسجد غنا است که به سبک معماری سودانی در روستای لارابانگا ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین مساجد غرب آفریقا است که از آن به عنوان «مکه غرب آفریقا» یاد می‌شود.

به گزارش ایکنا، مسجد لارابانگا از زمان ساخت آن در سال 1421، چندین بار مرمت و بازسازی شده است. صندوق جهانی بناهای تاریخی(WMF) کمک قابل توجهی به مرمت و احیای نگهداری خشتی آن کرده و این مسجد را به عنوان یکی از 100 مکان در معرض خطر معرفی کرده است.

در این مسجد یک نسخه قرآن قدیمی وجود دارد که در سال 1650 به ییدان باریمه براماه (Yidan Barimah Bramah)، امام مسجد در آن زمان، هدیه داده شده است. این مسجد که با استفاده از خشت و چوب غرب آفریقا ساخته شده دارای دو برج بلند هرمی شکل است یکی به عنوان محراب به سمت مکه و یکی به عنوان مناره که در گوشه شمال غربی قرار گرفته است که این دو با ۱۲ سازه پیازی شکل حمایت می‌شوند.

بر اساس یک افسانه، در سال 1421، یک تاجر مسلمان به نام ایوب در حالی که در نزدیکی یک سنگ عرفانی اقامت داشت، خواب دید که به او دستور ساخت این مسجد داده شد. عجیب است که وقتی از خواب بیدار شد، متوجه شد که پایه‌ها از قبل در جای خود قرار دارند و تا تکمیل مسجد به ساختن آن ادامه داد.

اعتقاد بر این است که ایوب دستور داد که او را در نزدیکی مسجد دفن کنند و بعد از سه روز، بائوباب (درخت نان میمون) بر روی قبر او سبز و نسل به نسل حفظ شده است. درخت بائوباب در کنار مسجد امروزه به عنوان محل قبر ایوب مشهور است. مردم شهر لارابانگا ظاهراً اعتقاد دارند که برگ‌ها و ساقه این درخت بائوباب بیماری‌ها را درمان می‌کنند.

برخلاف مساجد واقع در مناطق شهری در غرب آفریقا، مسجد لارابانگا نسبتاً کوچک است. این مسجد یکی از هشت مسجد باستانی و بسیار مورد احترام غنا است.

در دهه 1970 مخلوطی از شن و ماسه و سیمان به منظور محافظت از مسجد در برابر آسیب باد و باران بر روی سطوح خارجی مسجد ریخته شد. با این حال، این منجر به آسیب قابل توجهی به ساختمان شد زیرا رطوبت در دیوارهای ساخته شده از خشت باعث تخریب سازه شد و با هجوم موریانه‌ها به تکیه‌گاه‌های چوبی در شرایط مرطوب، وضعیت مسجد بسیار بد شد.

این امر باعث فروریختن بخشی از مسجد شد و در حین تعمیرات باعث ایجاد اعوجاج‌هایی در عناصر سازه‌ای و نمای بیرونی مسجد شد.

در سپتامبر 2002 طوفان شدید محراب و مناره را ویران کرد. در نتیجه، صندوق جهانی بناهای تاریخی (WMF) مسجد را در سال 2002 و همچنین با توجه به آسیب‌های وارده پس از مرمت نامناسب در دهه 1970 به عنوان اثر نیازمند توجه و ترمیم مشخص کرد.

هیئت موزه‌ها و بناهای تاریخی غنا تصمیم به بازسازی مسجد گرفت و از شرکت کراتره (CRAterre)، یک شرکت معماری مستقر در گرنوبل فرانسه که در ساخت سازه‌های خاکی تخصص دارد، مشورت گرفت. کار بازسازی توسط WMF با کمک مالی 50000 دلاری از شرکت American Express و  افراد محلی صورت گرفت.

مسجد لارابانگا، اولین مسجد غنا + فیلم و عکس

 

مسجد لارابانگا، اولین مسجد غنا + فیلم و عکس

 

مسجد لارابانگا، اولین مسجد غنا + فیلم و عکس

 

تصویری از مسجد را که بر روی اسکناس ملی غنا چاپ شده است در زیر مشاهده می‌کنید.

 

مسجد لارابانگا، اولین مسجد غنا + فیلم و عکس

 

 

انتهای پیام
captcha