شاخصه‌های برگزاری کرسی‌های استماع تلاوت
کد خبر: 4169708
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶
سیدمحمدجواد حسینی تبیین کرد

شاخصه‌های برگزاری کرسی‌های استماع تلاوت

قاری بین‌المللی کشور با تأکید بر اهمیت شاخصه‌های برگزاری کرسی‌های استماع تلاوت در کشور گفت: سکوت در حین تلاوت آیات از سوی مستمعان محافل، فرهنگ‌سازی، پرهیز از برنامه‌های حاشیه‌ای و... از جمله شاخصه‌های مختلف تحقق اهداف کرسی‌های تلاوت قرآن است.

سید محمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی قرآنسیدمحمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن تأکید بر اهمیت شاخصه‌های برگزاری کرسی‌های استماع تلاوت در کشور اظهار کرد: برای تحقق اهداف کرسی‌های تلاوت قرآن، شاخصه‌های مختلفی وجود دارد. دستور قرآن برقراری سکوت در حین تلاوت آیات از سوی مستمعان محافل است و اینکه مستمعان در فواصل فرازهای قرائت قاری با اذکار الهی مانند «الله‌اکبر» و «سبحان‌الله» هم عبارت الهی را که اصل موضوع است بیان کنند و هم قاری را مورد تشویق قرار دهند.

حسینی افزود: شاخصه‌ مهم برای برگزاری هرچه بهتر کرسی‌های استماع تلاوت، فرهنگ‌سازی است و ما و مسئولان باید تلاش خود را صد چندان کنیم تا فهم مردم از مفاهیم قرآن افزایش یابد و وقتی قاری قرآن تلاوت می‌کند، مردم معنای کلام الهی را درک کنند. در واقع وقتی افراد در بطن معانی و مفاهیم آیات قرآن قرار می‌گیرند، هم بهره معنوی بیشتری از استماع تلاوت آیات قرآن می‌برند و هم لذت بیشتری از شنیدن کسب می‌کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: در رابطه با فهم و توجه به آیات و تلاوت قرآن هنوز فاصله بسیاری با کشورهایی مانند مصر و کشورهای عرب زبان داریم، البته درست هم این است که کشورهای عربی به دلیل زبان معیارشان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند، اما این دلیل نمی‌شود که ما احساس وظیفه نکنیم و در این شرایط و با وجود خلأ زبان معیار عربی وظیفه ما سنگين‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه محافل قرآنی به برکت جمهوری اسلامی و تلاش برخی از مسئولان دغدغه‌مند در حوزه فرهنگ قرآنی و توجه مردم به خوبی برگزار می‌شود و جای تقدير و تشکر دارد افزود: اما در حوزه برگزاری محافل قرآنی هنوز با قله فاصله داریم و لازم است که این موضوع پررنگ‌تر شود، زیرا در برخی شهرستان‌ها شاید سالیانه یک کرسی تلاوت با کیفیت برگزار شود و در برخی شهرستان‌ها هم اصلاً اجرا نشود.

پرهیز از برنامه‎‌های حاشیه‌ای در محافل قرآنی

حسینی بیان کرد: در جلسه‌ای خدمت رهبر انقلاب بودیم، ایشان فرمودند محافلی داشته باشیم که فقط به تلاوت قرآن بپردازند و مردم هم استماع کنند و گاهی بیشتر زمان یک محفل قرآنی صرف حاشیه‌ها، سخنرانی‌ها و برنامه‌های جانبی می‌شود که باید تصحیح شود و مسئولان میادین ديگری را برای سخنرانی انتخاب کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن گفت: روحانیون در حوزه علمیه باید توجه بسیار بیشتری به علوم قرآنی داشته باشند و در بحث تفسیر و نکات محتوایی، حوزه علمیه دستاوردهای خوبی داشته که در جامعه اسلامی می‌درخشد، اما در مبحث تلاوت حوزه‌های علمیه کم‌کاری داشته‌اند. اگر روحانیون بیشتر با تلاوت قرآن مأنوس بشوند، این انس باعث می‌شود که قرآن در بین مردم بیشتر نشر پیدا کند و خیلی زودتر و بهتر به اهداف قرآنی و آشنایی مردم با مفاهیم قرآن می‌رسیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع فعالیت قاریان در شهرستان‌ها افزود: مسئله راهبردی، برگزاری کرسی‌های تلاوت در شهرستان‌هاست، ما هنوز نتوانسته‌ایم میدان را در اختیار قاریان شهرستانی قرار دهیم تا آنها هم در زمینه اجرا و برگزاری محافل قرآنی پیشرفت کنند. بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک اصلاً محفل قرآنی ندارند که با تجهیز و آمادگی گروه‌های قرآنی در شهرستان‌ها می‌توان برنامه‌ها و محافل قرآنی را در روستاها و شهرهای کوچک اجرا کرد و در این صورت اجرای محافل قرآنی به قاریان شهرستانی می‌رسد، همچنین شرایط برای برگزاری محافل بزرگتر با حضور قاریان کشوری و بین‌المللی آماده می‌شود تا مردم بتوانند استفاده کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن در پایان گفت: هدف محافل قرآنی جذب حداکثری مردم به سمت قرآن است، قاریانی که در محافل قرآنی تلاوت می‌کنند باید آن کیفیت لازم را در تلاوت خود داشته باشند تا باعث جذب و لذت بردن مردم از استماع تلاوت قرآن شوند.

انتهای پیام
captcha