فضای یادگیری دانش‌آموزان را با بازی همراه کنیم
کد خبر: 4171049
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
معصومه نجفی‌پازوکی:

فضای یادگیری دانش‌آموزان را با بازی همراه کنیم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید فضای یادگیری دانش‌آموزان را با بازی همراه کنیم و معلم با قرار دادن بچه‌ها در موقعیت بازی اجازه کشف را به دانش‌آموزان دهد، گفت: سال گذشته حدود هشت هزار و ۲۰۰ کلاس درس را به این بسته‌ها مجهز کردیم و تا دورترین روستا‌ها نیز این بسته‌ها ارسال و این جریان‌سازی آغاز شد؛ این طرح امسال باید تقویت شود.

معصومه نجفی‌پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با برنامه‌های معاونت ابتدایی در سال تحصیلی جدید گفت: مهم‌ترین کار قبل از شروع سال تحصیلی تجهیز معلم و کلاس درس است؛ به همین دلیل سازمان نوسازی مدارس قبل از شروع سال تحصیلی با طرح شهید عجمیان در همه مدارس اقدام به رنگ‌آمیزی و تجهیز فضا و امکانات آموزشی کرد. کافی بودن منابع آموزشی و آموزش معلم از موضوعات مهم ما در معاونت آموزش ابتدایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون به سمت سایر کنشگران تربیتی مانند والدین، مدیران، کارشناسان اداره آموزش و پرورش رفتیم و آنها را پای کار آوردیم؛ زیرا بعضاً معلمان آموزش‌هایی می‌بینند و برای پیاده‌سازی این آموزش‌ها در کلاس درس به دلیل عدم آشنایی کارشناسان اداره آموزش و پرورش از سوی آنها با مشکل روبرو می‌شوند؛ بنابراین حتی باید کارشناسان اداره نیز آموزش ببینند.

نجفی در رابطه با آموزش معلمان گفت: آموزش‌هایی که در دوره ابتدایی ارائه می‌شود در جهت تغییر رویکرد نسبت به آموزش ابتدایی است زیرا مطالب بسیاری به روش‌های سنتی و کلیشه‌ای است و بر دانش‌محوری تمرکز دارد. بسیار گفته می‌شود که رویکرد دانش‌محوری در مدارس منسوخ شده است اما واقعیت اینگونه نیست چراکه نحوه مواجهه ما با دروس هنوز مانند سابق است. برای مثال باید بدانیم که هدف کتاب فارسی تقویت شایستگی‌های ارتباطی است؛ دانش‌آموز باید در چهار مهارت زبانی قوی شود تا بتواند روایتگری کند و در صورت تحقق این امر، موفق شده‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا معلمان از نگاه‌های کلیشه‌ای گذشته جدا شوند و به سمت رویکردهای جدید سوق پیدا کنند تا مثلاً درس علوم را با رویکرد کاوشگری، ریاضی را با رویکرد حل مسئله تدریس کنند.

لزوم شبکه‌سازی معلمان

وی بر لزوم شبکه‌سازی معلمان تأکید و تصریح کرد: در دوره ابتدایی 360 هزار معلم فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود 200 هزار معلم را شبکه‌سازی کردیم تا گفتمان آموزشی مستمر و جریان‌سازی جدی ایجاد شود تا به آرامی رویکردها تغییر و اتفاق تحولی رخ دهد. اتفاق تحولی یک‌شبه رخ نمی‌دهد بلکه باید زحمت بسیاری کشیده شود تا نگاه حاکم تغییر کند.

نجفی در رابطه با میزان تحقق سند تحول بنیادین در مدارس بیان کرد: همه این مطالبی که پیشتر عرض شد به سند تحول بنیادین ارتباط دارد؛ وقتی دانش‌آموز کلاس اولی در کلاس حضور پیدا می‌کند، معلم باید فضای آموزش دانش‌آموز را به صورتی فراهم کند که به زندگی واقعی او نزدیک باشد مثلاً کلیپی برای دانش‌آموز پخش کند تا برداشت خود را از آن فیلم نقاشی و روی دیوار نصب کند و برای یکدیگر توضیح دهند. این دست از اقدامات کمک می‌کند تا یادگیری در جریان باشد و سند تحول نیز بر این مسیر تأکید دارد.

طرح «بازی‌وار سازی» برای دانش‌آموزان کلاس اولی

نجفی در رابطه با آموزش همراه با بازی به دانش‌آموزان گفت: سال گذشته طرح «بازی‌وار سازی» برای دانش‌آموزان کلاس اولی رخ داد و به همین منظور ۱۵ بسته برای ۱۵ هفته را برای نشانه‌های شماره یک کتاب فارسی طراحی کردیم؛ تمام طراحی آموزشی همراه با بازی بود که دانش‌آموزان همراه با مطالعه کتاب، بازی می‌کردند و مطالب را یاد می‌گرفتند. وقتی برای سنجش اثربخشی این طرح بعد از چهار ماه به مدارس مراجعه کردیم متوجه شدیم که دانش‌آموزان به هر چهار مهارت زبانی بسیار مسلط هستند حتی بعضی از بچه‌ها که اختلالات یادگیری داشتند یا دو زبانه بودند نیز با این روش به خوبی یاد گرفتند.

وی افزود: بازخورد معلمان نسبت به این طرح مثبت بود و بیان می‌کردند که دانش‌آموزان هم نسبت به این بازی‌ها بسیار مشتاق و هر هفته منتظر بازی‌های جدید بودند؛ بنابراین باید فضای یادگیری دانش‌آموزان را با بازی همراه کنیم و معلم باید با قرار دادن بچه‌ها در موقعیت بازی اجازه کشف را به دانش‌آموزان بدهد. سال گذشته حدود هشت هزار و ۲۰۰ کلاس درس را به این بسته‌ها مجهز کردیم و تا دورترین روستا‌ها نیز این بسته‌ها ارسال و این جریان‌سازی آغاز شد؛ این طرح امسال باید تقویت شود.

اجرای «نظام دوری»

وی افزود: سند تحول بنیادین بر «نظام دوری» تمرکز دارد و اکنون ما نیز به همین سمت حرکت کردیم و از امسال به صورت آزمایشی معلم کلاس اول، دوم و سوم 640 کلاس اول ابتدایی در کل کشور، یک نفر خواهد بود و در سال آینده این تعداد بیشتر خواهد شد. امیدواریم که بتوانیم برنامه‌های سند تحول بنیادین که یک دهه بر زمین مانده است را عملیاتی کنیم چراکه این موضوع مطالبه مقام  معظم رهبری است.

انتهای پیام
captcha