اداره آموزش و پرورش عشایر در بوشهر ایجاد شود
کد خبر: 4173348
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
امام جمعه برازجان:

اداره آموزش و پرورش عشایر در بوشهر ایجاد شود

حجت‌الاسلام مصلح با بیان اینکه باید اداره آموزش و پرورش عشایر در استان بوشهر ایجاد شود، گفت: مدرسه عشایری استان زیرمجموعه اداره آموزش و پرورش عشایر سیار استان فارس است و می‌طلبد شاخه‌ای از آموزش و پرورش عشایر در این استان وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مصلح

به گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مصلح، امام جمعه برازجان ۱۴ مهرماه در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز آدینه این شهر، اظهار کرد: وقف‏ يكى از سنت‌هاى مهم اسلامى است كه از زمان پيامبر اكرم(ص) وجود داشته و در اعصار ائمه معصومين(ع) مورد توجه بوده و تأكيدهاى فراوانى نسبت به آن در روايات اسلامى آمده است.

وی افزود: در طول تاريخ كارهاى مهمى به وسيله موقوفات انجام شده و بسيارى از مراكز علمى، درمانى و مدارس دينى و كارهاى خير اجتماعى از اين طريق انجام گرفته است و مسلمانان جهان از بركات موقوفات، بهره فراوان گرفته و مى‌گيرند.

امام جمعه برازجان با ذکر  جایگاه وقف در آینه روایات ادامه داد: احاديث در اين زمينه فراوان است، از جمله در روايتى مى‏خوانيم كه فردى از پيامبر اكرم(ص) پرسيد: زمينى بسيار مرغوب دارم. آن را چه كنم؟ فرمود «احْبِسْ أَصْلَهَا وَسَبِّلْ ثَمَرَتَهَا؛ اصلش را وقف كن و محصولش را در امور خيريه مصرف نما». در حديث معروف پيامبر اكرم(ص) كه مى‌فرمايد: «إِذَا مَاتَ‏ ابْنُ‏ آدَمَ‏ انْقَطَعَ‏ عَمَلُهُ، إِلَّا مِنْ ثَلَاثٍ، صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَه؛ هنگامى كه مؤمن از دنيا مى‌‏رود، عملش قطع مى‏‌شود مگر از سه چيز: صدقات جاريه (اموالى كه به صورت موقوفه و مانند آن در آمده و مردم دائماً از آن استفاده مى‏‌كنند) و علوم و دانش‌هايى كه انسان‌ها از آن سود مى‌‏برند و فرزند صالحى كه براى او دعا مى‏‌كند». و در بعضى از روايات از جابر ابن عبدالله نقل شده كه تمام صحابه كه اموالى داشتند، وقفى از خود به يادگار گذاشتند.

وی گفت: در امالى شيخ طوسى از امام جعفر صادق(ع) نقل شده كه فرمود «خَیْرُ مَا یُخَلِّفُهُ الرَّجُلُ بَعْدَهُ ثَلَاثَةٌ وَلَدٌ بَارٌّ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ سُنَّةُ خَیْرٍ یُقْتَدَى بِهِ فِیهَا وَ صَدَقَةٌ تَجْرِی مِنْ بَعْدِهِ؛ بهترين چيزى كه انسان بعد از خود به يادگار مى‌‏گذارد سه چيز است: فرزند نيكوكارى كه براى انسان استغفار كند و سنت نيكى كه مردم در آن به او اقتدا نمايند، و صدقه‏ اى (موقوفه) اى كه بعد از او جريان داشته باشد».

حجت‌الاسلام مصلح افزود: ثقة‌الاسلام كلينى رحمة‌الله و شيخ الطايفه شيخ طوسى رحمة‌الله در حديث معتبر از امام صادق(ع) روايت كرده‏‌اند «قالَ لى اَبى: يا جَعْفَرُ! اَوْقِفْ لى مِنْ مالى كَذا وكذا النّوادِبَ تَنْدُبُنى عَشْرَ سِنينَ بِمنى اَيّامَ مِنى‏؛ پدرم به من فرمود: اى جعفر! مقدارى از مالم را (پس از وفاتم) براى برپايى مجلس سوگوارى برايم در ايام حج در منى اختصاص بده‌»

خطیب جمعه مرکز شهرستان دشتستان با ذکر  ارکان وقف در سیره علوی، اظهار کرد: پيشوايان اسلام در مسئله وقف پيشگام بودند. داستان اوقاف متعدد اميرمؤمنان على(ع) كه تقريباً شامل همه اموال آن حضرت می‌شد چه آنها كه از طريق سهم غنايم جنگى به دست آمده بود و يا آنها كه از كد يمين و احياى اراضى موات و حفر چاه به دست مى‌‏آمد معروف است. اهتمام اميرمؤمنان على(ع) به امر وقف و پيشگام بودن در اين كار خير به خوبى نشان مى‏‌دهد كه اين مسئله ارزش فوق‌العاده‏‌اى در اسلام دارد. چرا که آن حضرت زمين‌هاى زراعى و نخلستان‌هاى فراوانى را احداث كرد سپس آنها را به صورت وقف خاص و عام در آورد، بخشى را براى فرزندان خود و آل ابى‌‏طالب و بنى‌هاشم و بخشى را به عنوان انفاق فى سبيل الله قرار داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان گفت: در این میان وصيت‏نامه حضرت علی(ع) که عمدتاً وقف‌نامه است و آن حضرت بعد از بازگشت از صفين مرقوم فرموده است. اركان وقف‏ از جمله متولى وقف‏ يعنى فرزندان رشيد اميرمؤمنان(ع) امام حسن(ع) و بعد از او امام حسين(ع) و مصارف موقوفه و چگونگى تقسيم آن و نيز نحوه اداره نخلستان‏‌ها، در آن يكى پس از ديگرى بازگو شده است. نخست سخن از واقف و هدف اصلى او به ميان آمده است، آن حضرت مى‏‌فرمايد «هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ فِي مَالِهِ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ لِيُولِجَهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ يُعْطِيَهُ بِهِ الْأَمَنَةَ؛ اين دستورى است كه بنده خدا على بن ابى‌‏طالب امير مؤمنان در مورد اموالش (و موقوفاتش) صادر كرده و هدفش جلب خوشنودى خداوند است تا از اين طريق او را وارد بهشت كند و امنيت و آرامش سراى ديگر را به او عطا فرمايد.»

حجت‌الاسلام مصلح گفت: از اين عبارت به خوبى استفاده مى‌‏شود كه يكى از شرايط وقف كه «قصد قربت» است در اين وقف‏نامه مورد توجه قرار گرفته است و بلافاصله بعد از ذكر نام واقف به آن اشاره شده است.

 مشکلات نبود آموزش و پرورش عشایر در استان بوشهر 

وی در ادامه خواستار ایجاد اداره آموزش و پرورش عشایر در استان بوشهر شد و افزود: مدرسه عشایری استان بوشهر زیر مجموعه اداره آموزش و پرورش عشایر سیار استان فارس است و با توجه به اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان عشایری در استان بوشهر هستند می‌طلبد شاخه‌ای از آموزش و پرورش عشایر در این استان وجود داشته باشد.

امام جمعه برازجان افزود: به دلیل نبود آموزش و پرورش عشایر در استان بوشهر معلمان برای پیگیری‌های اداری خود باید به استان فارس مراجعه کنند و همه این شرایط موجب بروز مشکلاتی برای دانش‌آموزان و معلمان شده است.

وی ابراز کرد: جامعه روستایی و عشایری خاستگاه تمدن بشری است که با فرهنگ و شیوه زندگی مخصوص خود مردمانی صبور، تلاشگر، معتقد و غیور را تربیت کرده‌اند. اين جامعه به عنوان سنگ زیربنای تولید، برخلاف نسبت جمعیتی پایین، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می‌کنند و به مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه‌جانبه دارند.

امام جمعه برازجان تصریح کرد: اگر چه نفت، صنعت و خدمات سهم به‌سزایی در اقتصاد ملی دارند، اما اقتصاد روستایی و عشايری در مقابل منابع طبیعی پایان‌پذیر، جزو اقتصاد پایان‌ناپذیر محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام مصلح افزود: نگاهی به جمعیت روستاها و عشایر نشان می‌دهد که این جمعیت مولد، کم حاشیه و نجیب، به دور از آلودگی و معضلات کنونی شهرها و وابستگی کمتر به منابع نفتی، نقش ارزشمندی در توسعه پایدار ايفا می‌كنند.

وی تصریح کرد: روستاییان و عشایر در تامین غذا، امنیت غذایی، سلامت تولید مواد غذایی پیشتازند؛ نقش پر رنگی در صنعت توريسم و صنایع دستی دارند؛ و تولید کننده فرهنگ و آداب و سنن بسياری در كشور بوده و هستند و نقش مهمی را در تأمین امنیت کشور به ‌خصوص در مناطق مرزی و دور افتاده ایفا می‌کنند.

خطیب جمعه مرکز شهرستان دشتستان با ذکر  مشکلات عشایر شهرستان دشتستان اظهار کرد: جاده‌های عشایری نابسامان هستند، با فرارسیدن فصل پاییز و آغاز آهنگ کوچ جلوه‌های زیبایی از حضور عشایر و برپا شدن چادرها در کوه و دشت نمایان می‌شود اما در پس این صحنه‌های جذاب حضور سختی‌های کوچ و کمبود امکانات و دست‌اندازهای مسیرهای ایل، راه‌ها و میان‌بندها کوچ نشین‌ها را رنج می‌دهد.

خدمات به خانوارهای عشایری متناسب با جمعیت آنها باشد

وی عنوان کرد: سالانه اعتبار خوبی برای ترمیم جاده‌های عشایری هزینه و بصورت موقت مرمت و بازگشایی می‌شود اما به دلیل اینکه زیرساخت محکمی ایجاد نمی‌شود با کمترین بارش و سیلاب این جاده‌ها بسته و خانوارهای عشایری به ویژه در زمان بارش با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

حجت‌الاسلام مصلح افزود: همان‌گونه که عشایر به آب آشامیدنی سالم نیاز دارند برق نیز از دیگر اولویت‌های آنها است که با رساندن آن به  چادرهای عشایر می‌توان ضمن پاسخگویی به این نیاز در آنها به حفظ محیط زیست هم کمک کرد.

وی افزود: عشایر برای یافتن چراگاه‌ها همراه با دام خود مسیرهای سخت گذر و طولانی را می‌پیمایند اما کمبود علوفه در مراتع و گرانی علوفه دستی آنان را نگران کرده و رنج می‌دهد.

امام جمعه برازجان اظهار کرد: ناوگان آبرسانی سیار به جامعه عشایری، باید متناسب با جمعیت آنها باشد هر چند اقدامات خوبی شده و امکاناتی فراهم شده اما کفایت نمی‌کند.

وی با ذکر اینکه سهمیه آرد مصرفی خانوارهای عشایری کافی نیست، اظهار کرد: جامعه عشایری به دلیل نوع زندگی وابستگی بالایی به مصرف نان به عنوان منبع اصلی غذایی خود دارند بر این اساس  میزان نیاز آنان به آرد و نان نسبت به جامعه شهری و روستایی که در سبد غذایی مصرفی خود از تنوع غذایی گسترده‌تری بهره می‌برند، بیشتر است.

حجت‌الاسلام مصلح با ذکر اینکه یکشنبه روز جهانی کودک می‌باشد، اظهار کرد: روز جهانی کودک به عنوان روز تجلیل از کودکان، این سرمایه‌های ملی شناخته شده است. کودکان آینده‌سازان این کشور هستند و باید روزی مخصوص به خود داشته باشند.

وی افزود: در کشور عزیزمان ایران 16 مهر به عنوان روز ملی کودک نام‌گذاری شده است روز جهانی کودک یک تاریخ یادبود است که به افتخار کودکان و به منظور یادآوری حقوق آنها برگزار می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان گفت: کودکان روحیه لطیفی دارند و حساس‌ترین گروه جامعه هستند. آنها دائم در معرض آسیب‌های مختلفی از جمله قربانی‌هایی که در جنگ و حوادث طبیعی تا رفتارهای اشتباه والدین، قرار می‌گیرند.

وی افزود: با پیشرفت‌های بسیار در دهه‌های متوالی، هنوز میلیون‌ها کودک بدون حقوق اولیه خود زندگی می‌کنند. در حال حاضر بیشتر از هر زمانی، زندگی آنها تحت تأثیر خشونت، جنگ، طلاق، مشکلات روانی و بی‌توجهی قرار دارد.

حجت‌الاسلام مصلح با ذکر اینکه  سه‌شنبه ۱۸ مهرماه روز جهانی سلامت است، اظهار کرد: سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی‌هایش را باز می‌شناسد و قادر است با استرس‌های معمول زندگی خود کنار بیاید. سلامت روان چیزی فراتر از فقدان یا نبود بیماری روانی است، بعد مثبت سلامت روان که سازمان بهداشت جهانی در تعریفی سلامتی بر روی آن تاکید دارد یک حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و هیچ کدام از ابعاد بر دیگری برتری ندارد و مفهوم سلامت روانی آن شامل آسایش ذهنی، احساس خودتوانمندی، کفایت و شناخت توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت های عقلی و هیجانی خویش است. لذا دستیابی به اهداف سلامت روان شامل افزایش توانایی های افراد و جامعه و قادرسازی آنها در راه رسیدن به اهدافشان است که به همه ی ما مربوط است نه فقط به کسانی که از بیماری های روانی رنج می برند.

وی ابراز کرد: هیچ گروه و طبقه‌ای از اختلال روانپزشکی مصون نیست ولی افراد بیکار، فقرا، حاشیه نشینان شهرها، نوجوانان، جوانان، سالمندان، زنانی که قربانی خشونت خانگی هستند، مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی، دخانیات و مواد مخدر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلالات هستند. متأسفانه در تمام دنیا به سلامت روان و بیماریهای روانی به اندازه ی سلامت جسمانی و بیماری‌های جسمی اهمیت داده نمی شود و مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است.

وی با ذکر اینکه  ۱۳ مهرماه آغاز هفته نیروی انتظامی و ضمن گرامی داشت، گفت: در تقویم رسمی ایران روزی به نام روز نیروی انتظامی به ثبت رسیده است هر سال در این روز به مدت یک هفته، بزرگداشت ناجا صورت می پذیرد و از زحمات و فداکاری های نیروی انتظامی تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.

امام جمعه برازجان افزود: نیرویی که جانفشانی‌های بسیار فراوانی را در راه امنیت کشور به‌جا گذاشته است و جان نیروهای خود را فدای این مرز و بوم کرده‌اند تا هموطنانشان در آرامش و امنیت کامل زندگی کنند. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمانی است مسلّح در اطاعت فرماندهی کل قوا و وابسته به وزارت کشور که فرمانده آن از طرف فرمانده کل قوا منصوب می‌شود. بنابر ماده ۳ ادغام نیروهای انتظامی، هدف از تشکیل این نیرو، استقرار نظم و امنیت، تأمین آسایش عمومی و فردی، نگهبانی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چارچوب این قانون در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام مصلح اظهار کرد: حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای فرماندهی کل قوا، در سخنانی درباره نیروی انتظامی فرموده اند «نیروی انتظامی، آن سازمان رشید، آن بازوان توانا، آن شانه‌های پرتحمّلی است که می‌تواند و می‌خواهد این بار سنگین را بر دوش بگیرد و این خدمت بزرگ را برای مردم انجام دهد .... نیروی انتظامی، هم باید با عزّت، هم با امانت، هم با کارایی خود، در محیط زندگی مردم بدرخشد. آن ملتی که نیروی انتظامی خود را عزیز می‌داند، او را با خود یگانه می‌شمارد و به او اعتماد می‌کند، ملت خوشبختی است. مردم نیروی انتظامی را باید از خود بدانند ... مردم احساس آرامش می‌کنند که ببینند جوانان، مردان و زنان در این سازمان بزرگ و کارآمد، با انجام صحیح وظایف خود، می‌توانند آن چه از آنان متوقع است، آن را محقق کنند.»

وی از فرماندهی محترم و کارکنان خدوم انتظامی شهرستان بابت مجاهدت خستگی ناپذیرشان در تأمین امنیت شهروندان تقدیر و تشکر داشتند.

امیرحسین مؤمنی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha