تأثیر همصدایی کشورهای اسلامی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4179782
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸

تأثیر همصدایی کشورهای اسلامی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) 79 میلیارد دلار محصولات حلال خود را از پنج کشور حامی اسرائیل وارد می‌کنند. این درحالی است که بسیاری از این محصولات می‌توانند از سایر کشورهای و با هدف بایکوت اقتصادی اسرائیل وارد شوند.

به گزارش ایکنا، مردم در کشورهای اسلامی با پیوستن به پویش‌های مختلف تحریم کالاهای شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی و بخصوص آمریکایی، خشم خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم بی‌دفاع غزه نشان دادند.

با وجود اینکه شبکه‌های اجتماعی به خصوص فیس بوک و ایکس پست‌هایی را که در آن از جنایات رژیم اشغالگر انتقاد می‌شود حذف و حساب کاربران آن را مسدود می‌کند اما با این حال پویش‌های تحریم کالاهای صهیونیستی و غربی در کشورهای اسلامی گسترش یافته تا از این طریق میلیاردها دلار به اقتصاد رژیم صهیونیستی ضربه زنند.

در این میان برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) 79 میلیارد دلار محصولات حلال را از پنج کشور حامی اسرائیل وارد می‌کنند.

 Salaam Gateway در گزارشی به این موضوع و تأثیرات همصدایی کشورهای اسلامی بر اقتصاد اسرائیل پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

کمک برخی کشورهای اسلامی به حامیان اسرائیل !

به گفته دیناراستاندارد، هند و ایالات متحده به ترتیب 31 میلیارد و 19 میلیارد دلار محصولات حلال به کشورهای عضو OIC صادر می‌کنند و پس از آن فرانسه (14.4 میلیارد دلار)، آلمان (10.65 میلیارد دلار) و بریتانیا (4.39 میلیارد دلار) قرار دارند.

آمریکا روز جمعه گذشته به قطعنامه‌ای که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آن خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شده بود، رأی منفی داد. هند، آلمان و بریتانیا در این رأی گیری رای ممتنع دادند.

آنچه در این میان جلب توجه می‌کند این است که 76 درصد از رقم 79 میلیارد دلاری واردات OIC -معادل حدود 60 میلیارد دلار- که بخش عمده آن محصولات حلال است، می‌تواند به راحتی از کشورهای دیگر تأمین شود.

رفیع الدین شکوه (Rafi-uddin Shikoh)، مدیر عامل دینار استاندارد، در این مورد می‌گوید: اهرم اقتصادی بدون شک ابزار قدرتمندی برای رسیدگی به بی‌عدالتی‌های شدیدی است که در حق مردم فلسطین صورت می‌گیرد؛ با این حال، برای داشتن یک تأثیر چند جانبه، پایدار و قابل توجه، نیازمند استراتژی‌های خاصی برای اثرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت (اهرم اقتصادی) هستیم.

شکوه تصریح کرد: در سطح دولت، تحریم‌های اقتصادی باید به صورت هماهنگ و چند جانبه در نظر گرفته شود. نهادهای صنعتی نیز می‌توانند به صورت جمعی موضع‌گیری کنند.

هماهنگی راهبردی و همسویی‌های تجاری در بدنه 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در دسترسی به یک هدف مشترک می‌تواند فشار اقتصادی قابل‌توجهی را علیه اسرائیل وارد کند.

OIC دومین سازمان بزرگ پس از سازمان ملل است که کشورهای عضو آن در چهار قاره پراکنده هستند.

هزینه‌های یک واکنش اقتصادی

در بخش مصرف کننده، مسائل تاثیرگذاری از جمله تغییر سلیقه مشتری، عدم استقبال از برند‌های موجود در بازار، افزایش اختلاف بر سر نوع محصولات و شرکت‌هایی که دیدگاه‌هایی در مورد حمایت از اسرائیل ابراز کرده‌اند، وجود دارد.

در همین حال، چندین شرکت‌ فعال در حوزه غذا و نوشیدنی به دلیل همسویی خود با رژیم صهیونیستی در طول جنگ با انتقاد مصرف‌کنندگان مواجه شده‌اند؛ به عنوان مثال یکی از شعبه‌های مک‌دونالدز اسرائیل در اینستاگرام از نیروهای اشغالگر اسرائیلی حمایت و اعلام کرد که وعده‌های غذایی رایگان را در اختیار سربازان ارتش این رژیم قرار می‌دهد؛ شعبه‌های مک دونالدز در سراسر خاورمیانه سپس با انتشار پیام‌هایی بر استقلال خود از شعبه مک دونالدز در اسرائیل تأکید کردند. مک‌دونالدز مالزی بیانیه‌ای منتشر و در آن تصریح کرد که مک‌دونالدز اسرائیل «یک شعبه مستقل بوده و ارزش‌ها یا رویه‌های مک‌دونالد مالزی را منعکس نمی‌کند».

پتانسیل تاثیرگذاری اقتصادی کشورهای اسلامی بر جنگ اسرائیل و غزه

اینکه تا چه اندازه محکومیت‌های عمومی و تحریم مصرف‌کنندگان از برندهای قدرتمند از نظر مالی تأثیرگذار  بوده یا خیر باید بعدها دید، اما در گذشته موارد مشابه، تأثیر اقتصادی این واکنش‌ها را ثابت کرده است.

به عنوان مثال ؛ در اعتراض به انتشار کاریکاتورهای موهن به پیامبر(ص) که در یک روزنامه دانمارکی در سپتامبر 2005 منتشر شد، سوپرمارکت‌های سراسر منطقه خلیج فارس محصولات دانمارکی را از قفسه‌های خود حذف کردند. بین فوریه تا ژوئن 2006، صادرات دانمارک به خاورمیانه به نصف کاهش یافت و 170 میلیون دلار ضربه مالی به تجارت این کشور وارد کرد.

پتانسیلی که برای تحریم اسرائیل وجود دارد

مسلمانان، بازار مصرفی با بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان و حدود یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. آنها از نظر تعداد زیاد و از نظر قدرت خرید قابل توجه هستند و به همین دلیل تاثیر قابل توجهی بر برندها و محصولات جهانی دارند.

شکوه تأکید کرد: کمپین‌های خودجوش در شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از برندهای حامی فلسطین باید حمایت شوند.

پتانسیل تاثیرگذاری اقتصادی کشورهای اسلامی بر جنگ اسرائیل و غزه

تحولات غزه، فرصت‌های زیادی را برای کارآفرینان مسلمان و صاحبان مشاغل ایجاد می‌کند تا برندهای جدید را در حوزه‌های مختلف مواد غذایی، نوشیدنی، لوازم آرایشی و دارویی ایجاد کنند و در سطح جهان همصدا شوند.

با توجه به گزارش Salaam Gateway، می‌توان این نتیجه را گرفت که شاید انتظار تغییر موضع و روش برخی از برندهای حامی اسرائیل را با توجه به شرایط کنونی بتوان به عنوان یک هدف دور و نهایی تصور کرد،‌ اما تجاربی مانند تحریم محصولات نایک در دهه 90 میلادی (به دلیل تصویری در زیر کفش‌های ورزشی این شرکت که شباهت به نام الله داشت) که منجر به عذرخواهی این شرکت از مسلمانان شد، را بتوان به عنوان تجاربی موفق در خاطر داشت.

استفاده از این تجارب در زمان کنونی می‌تواند با همبستگی تمام کشورهای اسلامی به نتیجه برسد و نشان دهد که بازار مسلمانان،‌ بازاری نیست که تنها یک بازار مصرف کننده باشد بلکه بازاری همراه با مسئولیت انسانی و اخلاقی است.

 

انتهای پیام
captcha