مرمت 108 مسجد تاریخی در مراکش
کد خبر: 4184830
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵

مرمت 108 مسجد تاریخی در مراکش

وزیر اوقاف مراکش از اجرای برنامه مرمت و تعمیر 108 مسجد تاریخی این کشور با بودجه 653 میلیون درهم خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از هس پرس، احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش، روز گذشته در مجلس سنای این کشور گفت: 108 مسجد تاریخی با هزینه‌ای بالغ بر 653 میلیون درهم در چارچوب یک برنامه ویژه و بلندپروازانه مرمت می‌شوند. این برنامه برای حفظ میراث فرهنگی مراکش و در قالب طرح محافظت از مساجد اجرا شده است.  

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در جلسه پرسش شفاهی درباره «برنامه وزارتخانه برای احیای مساجد تاریخی» تصریح کرد: این برنامه با هدف حفظ و مرمت مساجد تاریخی مطابق با استانداردهای پذیرفته شده عمومی برای حفظ آثار تاریخی، با بودجه 714 میلیون درهم در 20 سال گذشته اجرا شده است. به گفته وی 28 مسجد تاریخی این کشور با هزینه تقریبی 120 میلیون درهم به طور کامل مرمت شده است.  

وزیر اوقاف مراکش افزود: این برنامه همچنین شامل اجرای دو طرح دیگر برای مرمت 35 مسجد تاریخی دیگر در محدوده سال 2026 و تکمیل مطالعه فنی برای مرمت 36 مسجد تا سال 2024-2026 با هزینه تخمینی 180 میلیون درهم است.

التوفیق در ادامه تصریح کرد: این برنامه شامل تهیه فهرست فنی دقیق از حدود 500 مسجد تاریخی و درج  189 مسجد در فهرست میراث تاریخی مراکش در کنار تهیه راهنمای مرمت این مساجد نیز می‌شود. به گفته وزیر اوقاف مراکش برنامه ترمیم مساجد تاریخی این کشور همچنین شامل طرح به نام «شناسنامه مساجد» نیز می‌شود که در واقع یک پایگاه داده جامع شامل ویژگی‌های معماری هر مسجد، طرح‌های ویژه هر کدام و اسناد مکتوب مرتبط به مسجد می‌شود.

معماری مساجد مراکش یکی از زیباترین جلوه‌های هنر معماری اسلامی محسوب می‌شود و از سوی بسیاری به عنوان شاهکار هنری و مهندسی توصیف شده است.

انتهای پیام
captcha