واکنش‌ها به تجاوز ائتلاف آمریکایی علیه یمن در دریای سرخ
کد خبر: 4193460
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸

واکنش‌ها به تجاوز ائتلاف آمریکایی علیه یمن در دریای سرخ

عضو ارشد انصارالله به حملات و بمباران‌های ائتلاف آمریکا و انگلیس علیه شهرهای یمن واکنش نشان داد.

به گزارش ایکنا به نقل از المسیره عبدالسلام الجحاف، از اعضای ارشد انصارالله در واکنش به حملات و بمباران‌های ائتلاف آمریکا و انگلیس علیه شهرهای یمن در حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کرد که «به وحشی‌گری آمریکا، انگلیس و اسرائیل پاسخ داده می‌شود و اکنون نبرد بزرگی در دریای سرخ شعله‌ور است.»
این عضو انصارالله همچنین از برخورد موشک به تعدادی از ناوهای آمریکا و انگلیس خبر داده و گفت: «مسلم است که تعدادی ناو جنگی آمریکایی و انگلیسی مورد اصابت قرار گرفته است، اینجا یمن است، ای احمق‌ها».
عبدالسلام الجحاف خطاب به آمریکا و انگلیس گفت: «تا زمانی که شما منطقه را ترک نکنید، حملات خود را متوقف نمی‌کنیم و تا زمانی که ذلت را در شما نبینیم، از شکست شما دست برنمی‌داریم. یمن اکنون بریتانیا و آمریکا را در دریا تنبیه می‌کند.»
الجحاف همچنین گفت: «احوال ما را نپرسید، باید از حال مردم غزه بپرسید ما تا پیروزی با غزه هستیم، با هر چه بتوانیم با آنها هستیم، با هم پیروز می‌شویم یا با هم شهید می‌شویم، غزه را رها نمی‌کنیم.»

 البخیتی: تجاوز به یمن بزرگترین حماقت در تاریخ آمریکا و انگلیس بود

در همین راستا عضو دفتر سیاسی انصارالله در واکنش به بمباران یمن از سوی ائتلاف آمریکایی و انگلیس گفت: آمریکا و انگلیس در جنگ با یمن اشتباه کردند و از شکست‌های قبلی خود درس نگرفتند.
البخیتی گفت: آمریکا و انگلیس به زودی متوجه خواهند شد که تجاوز مستقیم به یمن بزرگترین حماقت در تاریخ آنها بوده است.

بایدن: حمله به یمن به دستور من بود

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پی تجاوز نظامی کشورش به یمن اعلام کرد: «به دستور من نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا همراه با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم.»

واکنش‌ها به نبرد بزرگ ائتلاف آمریکایی و یمن در دریای سرخ
بایدن افزود: ما با همکاری با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم.
وی تأکید تاکید کرد حملات انجام‌شده علیه مواضعی بوده‌اند که انصارالله از آنها برای تهدید آزادی تردید دریایی استفاده می‌کند.

انتقاد دموکرات‌ها به تصمیم بایدن

العالم‌ نوشت: تلویزیون فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد که قانونگذاران دموکرات از دولت بایدن به غلت دور زدن کنگره در حمله به حوثی‌ها انتقاد کردند.
قانونگذاران دموکرات کنگره آمریکا همچنین اعلام کردند که این اقدام بایدن می‌تواند آمریکا را وارد درگیری‌هایی کند.

مخالفت عربستان با بمباران یمن

 المیادین نیز گزارش داد: برخی منابع آمریکایی گفته‌اند که عربستان مخالف بمباران یمن توسط ائتلاف آمریکا و انگلیس بوده است.

در همین ارتباط نیز، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از یک دیپلمات آمریکایی که در برنامه‌ریزی برای حملات علیه یمن مشارکت داشت، نوشت: «سعودی‌ها به شدت با بمباران یمن به دلیل تأثیر بالقوه آن بر مذاکرات صلح مخالف بودند و خواستار لغو بمباران یمن شده بودند.»

واکنش رسمی ریاض به عملیات نظامی در دریای سرخ

وزارت خارجه عربستان نیز در واکنش به بمباران یمن از سوی ائتلاف نظامی آمریکا و انگلیس، بیانیه‌ای صادر و در آن نگرانی خود را از تحولات دریای سرخ بیان کرد.

ریاض در بیانیه خود درباره بمباران یمن گفته است: عربستان با نگرانی شدید عملیات نظامی در منطقه دریای سرخ و حملات به اهدافی در یمن را دنبال می‌کند.

وزارت خارجه عربستان در این بیانیه افزود: «بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تأکید می‌کنیم و خواهان خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش از سوی همه طرف‌ها هستیم.»

ایران حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن را شدیدا محکوم کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل خواند.

کنعانی در این باره افزود: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد.

واکنش‌ها به نبرد بزرگ ائتلاف آمریکایی و یمن در دریای سرخ

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه این حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت، افزود: در حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا و انگلیس درصددند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف کنند.

کنعانی با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.

درخواست روسیه برای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درباره یمن

مسکو نیز خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درباره حملات آمریکا و متحدانش به یمن شد.

در پی حملات تجاوزکارانه آمریکا و متحدانش به نقاطی در یمن، روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شده است.

حمایت جنبش مجاهدان فلسطینی از ملت و دولت و ارتش یمن

جنبش مجاهدان فلسطینی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: از ملت و دولت و ارتش یمن به دلیل حمایت‌های بی‌دریغشان از آرمان فلسطین و یاری غزه تحت هر شرایطی قدردانی و اعلام می‌کنیم که کنار برادران یمنی در برابر حملات وحشیانه و غیر اخلاقی ایستاده‌ایم.

این جنبش تاکید کرد: ما حملات آمریکایی به یمن را همچون حمله به کل جهان اسلام و کشورهای عربی می‌دانیم و آن را محکوم و اعلام می‌کنیم که این حملات در راستای سیاست‌های قلدرمابانه آمریکا است که همه کشورها و ملت‌های منطقه را به نابودی کشانده است. یمن بهای مواضع شرافتمندانه، اخلاقی و انسانی خود را در حمایت از غزه به نیابت از همه ملت‌های مسلمان پرداخت می‌کند.

طبق این گزارش، آمریکا و انگلیس، بامداد امروز از حمله به بیش از ۱۲ نقطه در یمن از جمله در شهرهای صنعا، الحدیده، صعده و ذمار در یمن خبر دادند. این حملات با هواپیما، کشتی جنگی و زیردریایی انجام شده است.

ایتالیا پیشنهاد آمریکا و انگلیس برای حمله به یمن را رد کرد

یک منبع دولتی در ایتالیا اعلام کرد که واشنگتن و لندن به رم پیشنهاد دادند که در تجاوز به یمن شرکت کند اما دولت ایتالیا از مشارکت در این تجاوز امتناع کرد.

این منبع افزود که رم ترجیح می دهد که سیاست آرامش را در دریای سرخ پیش گیرد و نه رویارویی نظامی.

دفاع ناتو از حمله آمریکا و انگلیس به یمن

ناتو در دفاع از تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن مدعی شد که هدف حملات آمریکا و انگلیس به یمن دفاعی است.

واکنش کویت به تجاوزات مشترک آمریکا و انگلیس به خاک یمن

وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای گفت: با نگرانی و اهتمام بالایی، رخدادهای دریای سرخ را دنبال کرده و بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در منطقه تاکید می کنیم.

عراق: تجاوز به یمن را محکوم می‌کنیم/ شورای امنیت پایان جنگ را اعلام کند

وزارت خارجه عراق در واکنش به تجاوز مشترک آمریکا و انگلیس به یمن تاکید کرد: تجاوز به یمن و حاکمیت آن را محکوم می کنیم و بر ضرورت حفظ آزادی دریانوردی در آب‌های بین المللی تاکید داریم.

بغداد با اشاره به اینکه گسترش دامنه هدف‌گیری(جنگ) راه‌حلی برای مشکل نیست بلکه منجر به گسترش دامنه جنگ خواهد شد، افزود: راه حل این است که شورای امنیت سازمان ملل به وظایف و مسئولیت خود عمل کند و قطعنامه‌ای برای توقف جنگ وحشیانه علیه فلسطینیان در غزه صادر کند.

ترکیه: آمریکا و انگلیس به دنبال تبدیل دریای سرخ به دریایی از خون هستند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در واکنش به حملات صبح جمعه اعلام کرد: آمریکا و انگلیس به دنبال تبدیل دریای سرخ به دریایی از خون هستند.

وی افزود: آنچه رخ می‌دهد استفاده نامتوازن از زور است و اسرائیل در غزه این روند را پیاده می‌کند.

اردوغان همچنین گفت: حوثی‌ها دفاع بسیار موفقی در برابر آمریکا و بریتانیا انجام می‌دهند و پاسخ‌های موفقیت آمیزی به این حملات می‌دهند.

واکنش سوریه به حمله آمریکا و انگلیس به یمن

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد: تجاوزات حملات آمریکا و انگلیس به یمن که تهدیدی علیه امنیت و ثبات در منطقه دریای سرخ و اطراف آن است، را محکوم می‌کنیم.

دستگاه دیپلماسی سوریه افزود: هدف آمریکا از این تجاوزات، تلاش مایوسانه برای منحرف کردن افکارعمومی از جنایات جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین است.

انتهای پیام
captcha