چرا در ماه رمضان باید کمتر شیرینی بخوریم + فیلم
کد خبر: 4204253
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۱
روزه‌داری در نوروز/ 3

چرا در ماه رمضان باید کمتر شیرینی بخوریم + فیلم

در تمام طول سال به ویژه ماه رمضان باید مصرف شیرینی را کاهش داد. خوردن شیرینی گرسنگی را تشدید و روزه‌داری را دشوار می‌کند.

احمد اسماعیلزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانیامسال مبارکی و سرور ماه پرفضیلت رمضان با صله ارحام و شادی نوروز تلفیق شده است و همین مسئله لزوم ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی در افطار، سحر و پذیرایی نوروز را ضروری کرده است. تغییراتی که کمک می‌کند روزه‌داران بتوانند از فواید جسمانی روزه و خیر و برکت روانی و معنوی عید نوروز در کنار هم بهره‌مند شوند.

بر همین اساس احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مجموعه‌ توصیه‌هایی در زمینه روزه‌داری در عید نوروز مطرح کرده‌اند.

در بخش سوم این کلیپ‌های آموزشی احمد اسماعیل‌زاده به تشریح این مسئله پرداخت که چرا باید مصرف شیرینی در ماه رمضان را به حداقل رساند، که با هم این مطلب را می‌خوانیم و می‌بینیم.

یکی از عادت‌های غلطی که در ماه مبارک رمضان داریم، استفاده زیاد از انواع شیرینی‌جات یا در برنامه غذایی به عنوان افطار و وعده سحری و یا به عنوان میان وعده بین افطار و سحر است. بسیاری از اقوام کشورمان عادت کرده‌اند در وعده افطار حتماً  از زولبیا، بامیه، انواع مربا، شیره‌ها و ... استفاده کنند، چون فکر می‌کنند که این مواد شیرینی مورد نیاز بدن آنها را تأمین می‌کند و با توجه به اینکه روزه‌دار 12 تا 14 ساعت روزه بوده است، حتما افت قند دارد و خوردن این مقدار شیرینی به تأمین قند بدن آنها کمک خواهد کرد.  

مواد غذایی که شیرینی زیادی دارند مثل انواع مرباها، انواع عسل، انواع شیره‌ها، شیرینی و شکلات و ... قند ساده بسیار زیادی دارند و خوردن این مواد بعد از مدتی گرسنگی باعث می‌شود که ترشح انسولین در بدن اتفاق بیفتد و افت قند به مراتب شدید‌تری را ایجاد کند؛ افت قند شدیدتر نیز میل به خوردن شیرینی را مدام افزایش می‌دهد.

با خوردن شیرینی یک سیکل معیوب ایجاد می‌کنیم و اگر وعده افطارمان را مثلاً چایی با بامیه و زولبیا بخوریم، چون در طول روز ما را گرسنه‌تر کرده، روزه‌داری را دشوار می‌کند. از طرف دیگر خود شیرینی برای سلامت ما مضر است و باعث می‌شود به خاطر گرسنه شدن میل ما به چیزهای شیرین بیشتر شود و با مصرف شیرینی چاق‌تر شویم و در طولانی مدت برای بدن مناسب نیست.

بنابراین توصیه ما این است که مصرف مواد غذایی شیرین را به حداقل ممکن برسانیم. در علم تغذیه هیچگاه مردم را از خودن هیچ ماده غذایی منع نمی‌کنیم و نمی‌گوییم اصلاً نخورید، بلکه مثلاً اگر بامیه را ماهی یک تا دو عدد میل کنید مشکلی ایجاد نمی‌کند اما وقتی مصرف این مواد شیرین عادت روزمره ما شود، مشکل ایجاد می‌کند. اگر هر شب مربا، شیرینی و ... در کنار غذا بخوریم طبیعتاً در طولانی مدت به سلامتی ما لطمه می‌زند پس سعی کنیم مصرف مواد غذایی شیرین، را در تمام ایام سال به ویژه در این ماه رمضان به حداقل برسانیم.

انتهای پیام
captcha