بررسی علمی فواید روزه‌داری + فیلم
کد خبر: 4204290
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۴
روزه‌داری در نوروز/ 1

بررسی علمی فواید روزه‌داری + فیلم

کنترل فشار خون، پایین آمدن قند خون، کنترل چربی‌های خون و التیام کبد چرب از فواید روزه‌داری است.

احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانیامسال مبارکی و سرور ماه پرفضیلت رمضان با صله ارحام و شادی نوروز تلفیق شده است و همین مسئله لزوم ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی در افطار، سحر و پذیرایی نوروز را ضروری کرده است. تغییراتی که کمک می‌کند مردم روزه‌دار کشورمان بتوانند از فواید جسمانی روزه و خیر و برکت روانی و معنوی عید نوروز در کنار هم بهره‌مند شوند.

بر همین اساس احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مجموعه‌ توصیه‌هایی در زمینه روزه‌داری در نوروز مطرح کرده‌اند.

در بخش نخست از این کلیپ‌های آموزشی احمد اسماعیل‌زاده در خصوص فواید روزه‌داری برای تداوم و ارتقای سلامتی صحبت کرده است که با هم این مطلب را می‌خوانیم و می‌بینیم.

یکی از سؤال‌هایی که همیشه بین مردم مطرح بوده این است که آیا روزه‌داری به سلامت ما لطمه می‌زند یا واقعاً برای سلامت ما مفید است. براساس شواهد علمی اثرات مفید روزه‌داری بر سلامت در مطالعات متعددی کاملاً به اثبات رسیده است. گفته می‌شود که افراد اگر مشکلات سلامتی مثل بیماری‌های گوارشی، سنگ کلیه، دیابتی که نیاز به مصرف انسولین است و ... داشته باشند، تحت نظر پزشک مجاز هستند که روزه نگیرند.

اما افرادی که سالم هستند و مشکلی ندارند نه تنها روزه‌داری برای آنها بد نیست بلکه بسیار هم به سلامت آنها کمک می‌کند. روزه‌داری باعث می‌شود که روزه‌داران بتوانند دریافت کالری خود را محدود کنند. دریافت کالری محدود موجب می‌شود مقداری از چربی بدن کم شود. وقتی که چربی بدن کمتر شد باعث کنترل فشار خون، پایین آمدن قند خون و کنترل چربی‌های خون می‌شود؛ مشکلاتی که امروزه به صورت مرتب در جامعه با آن مواجه هستیم و شیوع بسیار بالایی از این بیماری‌‌ها را داریم.

با کاهش وزن در پی روزه‌داری، افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، کبدشان التیام پیدا می‌کند. روزه‌داری باعث استراحت لوله گوارش و بهبود عملکرد گوارشی ما شده، در طول زمان می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش منجر شود.

مطالعات نشان داده‌‌اند که روزه‌داری آرامش روان بیشتری به ارمغان آورده با کاهش التهاب در بدن همراه است. همه این موارد را وقتی کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که واقعاً روزه‌داری می‌تواند برای سلامت ما بسیار مفید باشد و به حفظ و ارتقای سلامت افراد در طولانی مدت کمک کند.

البته برخی افراد مشکل رفلاکس دارند که به این افراد توصیه می‌شود روزه نگیرند. برخی از افراد به سنگ کلیه مبتلا هستند که برای این افراد روزه‌داری خوب نیست. برخی از افراد مبتلا به دیابت هستند و انسولین تزریق می‌کنند یا افرادی که داروهای مکرر می‌خورند، نباید روزه بگیرند و دین اسلام هم روزه‌داری برای افراد با شرایط خاص را محدود کرده و گفته است که بهتر است روزه نگیرند.

همه دقت داشته باشیم که در دین اسلام همیشه تأکید بر سلامت است. یعنی اولویت اول به سلامت داده و گفته شده است که اگر پزشک شما و شرایط سلامتیتان اجازه می‌دهد، روزه بگیرید. روزه‌داری می‌تواند به تداوم و ارتقای سلامت افراد سالم جامعه کمک و طول عمر آنها را بیشتر کند.

انتهای پیام
captcha