توجه به نقش انقلابی دانشگاه مشهد در دانشنامه دفاع مقدس
کد خبر: 4205437
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

توجه به نقش انقلابی دانشگاه مشهد در دانشنامه دفاع مقدس

یک پژوهشگر تاریخ و تمدن ملل اسلامی گفت: پروژه دانشنامه دفاع مقدس دانشگاه مشهد شامل دو بخش متفاوت است که بخش اول شامل نقش مبارزی، انقلابی و دفاع مقدس دانشگاه مشهد از ابتدای تأسیس تا انقلاب اسلامی است و بخش دوم شامل دانشنامه شهدای دانشگاه مشهد می‌شود.

سید کمال کشیک‌نویس رضوی، دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامیسید کمال کشیک‌نویس رضوی، دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: دانشنامه دفاع مقدس دانشگاه مشهد پروژه‌ای است که توسط دانشگاه فردوسی از تیرماه 1402 رقم خورده است. از ابتدا تا سال 1365 دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی باهمدیگر یکی بوده و از سال 1365 از هم جدا شده‌اند و به همین دلیل اسم این پروژه دانشنامه دفاع مقدس دانشگاه مشهد نام‌گذاری شده است که شامل شهیدان دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌شود.

وی تصریح کرد: این پروژه شامل دو بخش متفاوت است که بخش اول شامل نقش مبارزی، انقلابی و دفاع مقدس دانشگاه مشهد از ابتدای تأسیس تا انقلاب اسلامی است و بخش دوم شامل دانشنامه شهدای دانشگاه مشهد می‌شود. بخش اول این دانشنامه به‌صورت تحلیلی است که توسط دکتر وکیلی و برخی از دانشجویان وی انجام می‌شود و بخش دوم به صورت تعریفی است، زیرا از سال 1342 تا سال 1367 دانشگاه مشهد 227 شهید تقدیم ایران کرده و لازم به ذکر است که مدیریت این کار توسط حسین افخمی روحانی، رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در این دانشنامه قرار است برای هرکدام از شهدا یک پرونده علمی تشکیل شود و بعد از تکمیل آن، مدخلی در خصوص شهید نوشته می‌شود. آثار بسیاری در خصوص شهیدان به چاپ رسیده است و وجود دارد، اما آثاری که مرجع باشد و توانایی استناد را داشته باشند، بسیار محدود و کم هستند، بنابراین در این دانشنامه به بخش علمی دانشجویان شهید توجه شده است و عمده تمرکز این دانشنامه بر این است که مطالب و نکات معتبر را ارائه دهد تا مردم بتوانند از آن به عنوان کتابی مرجع استفاده کنند.

کشیک‌نویس رضوی بیان کرد: تاکنون از 227 شهید شناسایی شده، 25 شهید انتخاب شده و پرونده علمی و مجاهدات آنها درحال نگارش است، بنابراین امروزه این کار با 20 نفر آغاز شده و در حال آماده‌سازی و هدف از این کار آن بوده است که فرآیند آشناسازی فرهنگی دانشجویان با شهیدان صورت گیرد و دانشجویان شهیدان دانشگاه خود را بشناسند و در خصوص آنها مطالعه کنند، بنابراین از دانشجویان داوطلب دعوت می‌شود که در نگارش این کتاب ما را یاری کنند. لازم به ذکر است که برای دانشجویان علاقه‌مند، دوره آموزشی گذاشته می‌شود و بعد آنها وارد این کار فرهنگی می‌شوند.

وی گفت: هدف اصلی از این کار آن است که دانشجویان در بعد فرهنگی دانشگاه خود با شهیدان آشنا شوند و مستندسازی برای این شهیدان صورت گیرد. طی پیش‌بینی‌های انجام شده این کتاب دوجلدی تا شهریورماه 1403 به اتمام می‌رسد، همچنین مستندات تاریخ شفاهی دفاع مقدس با عنوان نانوشته‌ها توسط همکاران روابط عمومی درحال آماده‌سازی است که به زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha