به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شامگاه پنجشنبه نهم فروردین در سومین نشست علمی بخش حوزوی نمایشگاه بینالمللی قرآن با عنوان «نقش روزه در رشد اخلاقی و معنوی» برگزار شد در سخنانی به تبیین فواید روزه داری و نقش آن در سلامت انسان در عرصههای مختلف پرداخت و اظهار کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۳ فرمودند که؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ»، اگر بخواهیم یک مفهوم جامع را برای روزه بگوییم باید گفت که روزه باعث کسب بسته جامع سلامت در چهار عرصه سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.
عضو انجمن فلسفه دین مجمع عالی حکمت افزود: غرب از طریق آزمون و خطا به این چهار سلامت دست پیدا کرده است و تازه به این حقیقت پی برده اند که حل بسیاری از مشکلاتی که انسان دارد تنها با سلامت جسم درمان نمیشود بلکه انسان به فکر سلامت و تعامل خوب با دیگران نیز باید باشدو سلامت اجتماعی و روانی و مهمتر از همه سلامت معنوی نیز داشته باشد.
وی ادامه داد: به تازگی غرب به این نتیجه رسیده که سلامت معنوی از سایر عرصههای سلامت برای بشر امروز نیاز است، چیزی که امروزه غرب در قرن ۲۱ به آن رسیده و برای انسان ضروری میداند را اسلام ۱۴۰۰ سال قبل گفته است.
عضو کمیته معرفت شناسی در طرح دانش افزایی اساتید دانشگاههای کشور بیان کرد:غرب به این نتیجه رسیده که هوش معنوی مشخصه اصلی انسان است؛ اسلام آمده تا انسانها قبل از آنکه با آزمون و خطا، کاری کنند از ابتدای خلقت خود به این نتایج و دستاوردها برسند و روزه برای تحقق این امر است. لذا، روزه برای تقویت هوش معنوی است، اما در کنار این هدف سلامت جسمی معنوی و اجتماعی فرد را نیز تامین میکند.
حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه امروزه در همه جای دنیا عهده دار سلامت معنوی کشورها علوم پزشکیها هستند، چون آنان فهمیده اند که حتی اگر آرامش و دنیای خوبی هم میخواهید باید هوش معنوی بالایی داشته باشید؛ انسان دارای ابعاد پیچیدهای است که غرب بتازگی برخی ابعاد آن را کشف کرده است، وحی نیز آمده تا مکمل بسته انسان در سلامت باشد.
وی گفت: پیامبر اکرم(ص)، ماه رمضان را یک گنج تلقی کردهاند و اگر کسی به روزه داری مقید شد در حقیقت به یک بسته جامع سلامت دست یافته است. برخی از غربیها با اینکه مسلمان نیستند نیز روزه میگیرند، چون معتقدند که باعث همدلی، نظم و تمرکز میشود؛ ما هدفمان از روزه داری کسب سعادت اخروی است و این سعادت اخروی با سعادت دنیا نیز پیوند خورده است.
عضو هیئت تحریریه دوفصلنامه تخصصی «پژوهش علم دینی» افزود: اگر کسی دنبال سعادت اخروی رفت سعادت دنیوی نیز به دنبالش هم خواهد آمد، اسلام میگوید ما در این دنیا نباید سلامت معنوی خود را قربانی چیزی کنیم بلکه باید سلامت معنوی را مقدم بر هرچیزی کنیم.
حجت الاسلام ساجدی تاکید کرد: ماه رمضان ماه قرنطینه معنوی است، همانگونه که در دوران کرونا فرد مبتلا باید چند هفته در قرنطینه میماند و ماسک میزد تا بر ویروس غلبه کند، این قرنطینه ماه مبارک رمضان نیز برای غلبه بر کرونای نفس اماره است، حقیقتا اگر این یک ماه را رعایت کردیم دارای سلامت معنوی میشویم چرا که ماه، ماه تعالی بخش انسان و سکوی جهش معنوی است.
انتهای پیام