کرسی آزاد اندیشی «فساد ستیزی فردی یا ساختاری، راه حل‌ها و موانع» برگزار شد
کد خبر: 3998281
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

کرسی آزاد اندیشی «فساد ستیزی فردی یا ساختاری، راه حل‌ها و موانع» برگزار شد

کرسی مجازی آزاداندیشی «فساد ستیزی فردی یا ساختاری، راه حل‌ها و موانع» امروز ۲۷ شهریور ماه با حضور حجت‌الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی، امام جمعه گناوه و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از بوشهر، کرسی آزاد اندیشی مجازی «فساد ستیزی فردی یا ساختاری، راه حل‌ها و موانع» امروز 27 شهریور ماه با حضور حجت‌الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی، امام جمعه گناوه، احمد طاهری، عضو هیئت علمی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور گناوه و احمدرضا ونکی، وکیل پایه یک دادگستری و جمعی از دانشجویان و طلاب گناوه برگزار شد.

رکنی حسینی در این نشست با استناد به فرمایشات حضرت علی(ع) و مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد، گفت: وقتی در بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد دقت می‌کنیم مبارزه با فساد به‌ویژه مبارزه با فساد اقتصادی اهمیت بالایی دارد.

وی بیانیه گام دوم انقلاب را دایرةالمعارف انقلاب برشمرد و تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دایرةالمعارف انقلاب است که رهبری در آن مفهوم مبارزه با فساد و عدالت را بهم پیوسته‌اند یعنی این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

امام جمعه گناوه بیان کرد: مقام معظم رهبری فساد اقتصادی، سیاسی، اخلاقی را یک توده چرکین و عارض بر کشورها و نظام‌ها می‌داند که اگر در بدنه کشور عارض شود یک زلزله و ضربه زننده بر مشروعیت آنها خواهد بود و اگر در یک جامعه فساد ظهور و بروز کند مایه ورشکستگی مادی و معنوی آن جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیدگاه رهبری انتصاب ناصحیح و غیردقیق و جناحی مدیران، زمینه فساد را مهیا می‌کند و ایشان آقازادگی، خویشاوندی، سهل انگاری و نبود نظارت، رشوه‌خواری و ویژه خواری را مصادیق فساد می‌دانند.

رکنی‌حسینی رشوه‌خواری و رانت اطلاعاتی که منجر به سود کلان می‌شود را زمینه ساز فساد بیان کرد و افزود: اگر این موارد در جامعه رواج پیدا کند قطعاً بذر فساد را می‌پاشد و محصول آن جز تباهی فرهنگی، ضربه اقتصادی و ضعف عملکردی در مدیریت چیز دیگری نیست بنابراین پیشگیری و صیانت از بروز فساد مقدم بر درمان است.

طاهری نیز به بررسی ابعاد مختلف فساد پرداخت و گفت: فساد ابعاد مختلفی دارد که در اکثر کشورها و فرهنگ‌ها تقریباً برداشت مشترکی از آن وجود دارد و هنگامی که از مبارزه با فساد در علم مدیریت صحبت می‌کنیم، می‌توان گفت یکی از ابزارهای مدیریت بوروکراسی است وقتی به یک نفر اختیار داده می‌شود مسئول اجرای کارهایش است و وقتی این ابزار نیمه اجرا شود آسیب‌زا است بنابراین وقتی از مبارزه با فساد صحبت می‌کنیم باید آن را ریشه‌ای ببینیم و به آن بپردازیم.

عضو هیئت علمی رشته حقوق دانشگاه پیام نور گناوه به زمینه‌های جرم از مبانی جرم شناختی اشاره کرد و گفت: امروز بیش ۶۰ درصد جرایم مورد رسیدگی در دادسرا و دادگاه کیفری مالی یا مرتبط مالی هستند.

احمدرضا ونکی افزود: وقتی تقسیم کار و ثروت در جامعه عادلانه نباشد فقر میان مردم روز به روز بیشتر می‌شود و عدالت اجتماعی نباشد فساد در وضعیت خودش عارض می‌شود و در سطح کلان افراد بخاطر رشد نیافتگی، عدم آموزش قوی، برنامه رشد مدار کوتاه مدت، بلند مدت و بین نسلی دچار فساد می‌شوند.

کرسی آزاد اندیشی «فساد ستیزی فردی یا ساختاری، راه حل‌ها و موانع» به همت انجمن علمی حقوق و دفتر فرهنگی دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد و در پایان نشست کارشناسان به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha