افزایش همکاری میان مسلمانان فرانسه ضرورت است
کد خبر: 4132240
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
در نشست نمایشگاه قرآن مطرح شد؛

افزایش همکاری میان مسلمانان فرانسه ضرورت است

میثم دموزو، طلبه فرانسوی حوزه علمیه قم طی سخنانی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بررسی وضعیت مسلمانان فرانسه گفت: اگر مسلمانان فرانسه باهم کار کنند ارتباط با دولت بهتر خواهد بود. شیعیان و اهل تسنن در فرانسه ارتباط خوبی با یکدیگر دارند اما این کافی نیست و افزایش همکاری میان آنان ضرورت دارد.

به گزارش ایکنا، نشست «بررسی وضعیت اسلام و قرآن در فرانسه»، شامگاه 18 فروردین‌ماه در غرفه مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه واقع در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد.

میثم دموزو، شهروند فرانسوی و از طلبه‌های حوزه علمیه قم سخنرانان این نشست بود که به بیان وضعیت مسلمانان فرانسه پرداخت.

وی با اشاره به این موضوع که ارتباط بین فرانسوی‌ها و مسلمانان به سالیان دور باز می‌گردد، گفت: فرانسه 2600 مسجد و عبادتگاه دارد. شاید در روستاهای کوچک فرانسه هم نمازخانه پیدا کنید اما اکثر این عبادتگاه‌ها متعلق به برادران اهل سنت است.

دموزو افزود: در فرانسه 30 مسجد، حسینیه و مؤسسه شیعی وجود دارد که متعلق به ملیت‌های مختلفی همچون ایرانی، لبنانی و دیگر کشورهاست که به فرانسه مهاجرت کرده‌اند.

دموزو با بیان اینکه جمعیت مسلمانان در فرانسه بین 5 تا 8 میلیون است، تصریح کرد: مسلمانان جمعیت قابل توجهی از مردم فرانسه را تشکیل می‌دهند و فرانسه از این حیث رتبه اول را در میان کشورهای اروپایی دارد.

باوجود این که 30 مسجد و مرکز شیعی در فرانسه وجود دارد اما یک مؤسسه قرآن نداریم که شیعیان در آنجا قرآن را بیاموزند. از این رو فکر می‌کنم شیعیان فرانسه به کمک یکدیگر می‌توانند این مشکل را حل کنند

دموزو گفت: در سال‌های اخیر جوانان مسلمان فرانسوی بیشتر مایل هستند که به عنوان شهروندان این کشور شناخته شوند نه به عنوان کسانی که اجداد آن‌ها به فرانسه مهاجرت کرده‌اند. آنان می‌خواهند که با مردم فرانسه ارتباط بیشتری داشته باشند و دوست دارند که فرانسوی‌ها آنان را به عنوان شهروندان مسلمان به رسمیت بشناسند.

بازتاب منفی حملات داعش در فرانسه

این طلبه فرانسوی با اشاره به نقش مخرب داعش در خدشه‌دار کردن چهره اسلام گفت: حملات تروریستی داعش در فرانسه موجب شد که ذهنیتی منفی علیه مسلمانان در این کشور شکل بگیرد که آثار و تبعات آن هنوز باقی است.

میثم دموزو ادامه داد: فرانسوی‌هایی که با مسلمانان ارتباط مستقیم دارند این حقیقت را می‌دانند که داعش نماینده اسلام نیست. اما برخی در سیاست از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و به ترویج اسلام‌هراسی می‌پردازند. برای مثال در چند سال اخیر حجاب را در مدارس ممنوع کردند که مشکلات زیادی را برای مسلمانان ایجاد کرده است.

این طلبه فرانسوی افزود: من مطمئن هستم که با همه این مشکلات اگر مسلمانان فرانسه باهم کار کنند ارتباط با دولت فرانسه بهتر خواهد بود. شیعیان و اهل تسنن در فرانسه ارتباط خوبی با یکدیگر دارند اما این کافی نیست و افزایش همکاری میان آنان یک ضرورت است.

دموزو در پایان گفت: باوجود این که 30 مسجد و مرکز شیعی در فرانسه وجود دارد اما یک مؤسسه قرآن نداریم که شیعیان در آنجا قرآن را بیاموزند. از این رو فکر می‌کنم شیعیان فرانسه به کمک یکدیگر می‌توانند این مشکل را حل کنند.

انتهای پیام
captcha