تشکیل انجمن خوشنویسی ایران و پاکستان یادگیری خوشنویسی اسلامی را تقویت می‌کند + عکس و فیلم
کد خبر: 4133783
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
هنرمند پاکستانی در گفت‌گو با ایکنا:

تشکیل انجمن خوشنویسی ایران و پاکستان یادگیری خوشنویسی اسلامی را تقویت می‌کند + عکس و فیلم

محمد اشرف هیرا گفت: در ایران انجمنی به نام انجمن خوشنویسان فعالیت دارد که با تقویت روابط فرهنگی بین ایران و پاکستان می‌توان انجمن مشترکی را در پاکستان راه‌اندازی کرد و ارتباط خوبی بین این دو انجمن به وجود آورد، این امر یادگیری خوشنویسی به ویژه هنر خوشنویسی اسلامی را تقویت خواهد کرد.

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای تهران با حضور هنرمندان کشورهای مختلف برگزار و این موضوع باعث شده است که بخش بین‌الملل این نمایشگاه از جذابیت خاصی برای بازدیدکنندگان برخوردار باشد.

محمد اشرف هیرا (Muhammad Ashraf Heera) هنرمند و خوشنویس اهل پاکستان، از هنرمندان شرکت‌کننده در این بخش است که در گفت‌وگو با ایکنا درباره سوابق کاری خود و حضور در نمایشگاه امسال گفت: من از طریق جعفر روناس، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر لاهور  با این نمایشگاه آشنا و به آن دعوت شدم. کارهای من تاکنون در کشورهای مختلفی از جمله ژاپن، چین، کره جنوبی، عربستان سعودی، آلمان و لیبی به نمایش درآمده و تحسین شده است.

هیرا در مورد نمایشگاه امسال و ارزیابی خود از این رویداد قرآنی با اشاره به سابقه تاریخی ایران در حوزه هنر و خوشنویسی اسلامی گفت: خوشنویسی اسلامی در ایران از قدمت بالایی برخوردار است و این کشور از نخستین کشورهایی است که در هنر خطاطی اسلامی مطرح شد. با اینکه من به موزه‌های کشورهای مختلفی رفته‌ام اما در ایران و از دیدن نمونه‌های هنر خطاطی اسلامی واقعا لذت بردم.

امیدوارم انجمن خوشنویسی مشترک ایران و پاکستان تشکیل شود

این هنرمند اهل پاکستان تصریح کرد: من پی بردم که در ایران انجمنی به نام انجمن خوشنویسان ایران وجود دارد. من بسیار خوشحال می‌شوم با بهتر شدن روابط فرهنگی بین ایران و پاکستان انجمن مشترک و مشابهی در پاکستان راه‌اندازی و ارتباط خوبی بین این دو انجمن به وجود بیاید، زیرا در پاکستان انجمنی با محوریت خطاطان وجود ندارد و هنرمندان به طور شخصی خطاطی را فرا می‌گیرند.

وی ادامه داد: من از اینکه در سایر کشورهای اسلامی انجمنی در رابطه با خوشنویسی وجود داشته باشد اطلاعی ندارم، اما در ایران این انجمن وجود دارد. به شخصه بسیار خوشحال خواهم شد که انجمن مشترکی توسط خوشنویسان ایرانی و پاکستانی تشکیل شود و فعالیت آن فقط به ایران و پاکستان محدود نشود و انجمن‌های مشابهی در سایر کشورهای اسلامی که هنر خوشنویسی اسلامی در آن رواج دارد هم تأسیس شود. این امر یادگیری خوشنویسی به ویژه خوشنویسی اسلامی را تقویت خواهد کرد.

تشکیل انجمن خوشنویسی ایران و پاکستان یادگیری خوشنویسی اسلامی را تقویت می‌کند + عکس و فیلم

هیرا در پاسخ به این سؤال که هنر چگونه می‌تواند مفاهیم اسلامی را رواج دهد، گفت: به معنای واقعی کلمه هنر در ایران باعث شده که اسلام به نوعی زنده نگه داشته شده و مفاهیم آن به همگان منتقل شود. از برگزاری این نمایشگاه و حضور در آن بسیار خوشحال شدم و دیدم که دینی که به آن اعتقاد دارم، با چهره‌ای هنرمندانه به نمایش گذاشته شده تا همه دنیا آن را ببینند.

وی افزود: از دولت، مردم ایران و برگزار کنندگان این نمایشگاه تشکر می‌کنم. در این نمایشگاه شاهد حضور هنرمندان و شرکت‌کنندگانی از سایر کشورهای اسلامی بودیم و توانستیم تعاملاتی با یکدیگر در زمینه‌های مختلف خطاطی و هنر داشته باشیم. نتیجه این تعاملات گروهی شد که بعد از برگزاری این نمایشگاه هم ارتباط خود را حفظ کنیم.

تشکیل انجمن خوشنویسی ایران و پاکستان یادگیری خوشنویسی اسلامی را تقویت می‌کند + عکس و فیلم

هیرا در پایان تصریح کرد: تذهیب کاری، مینیاتور و خطاطی در ایران بسیار پیشرفته است و هنرمندانی مانند من به واسطه ایران می‌توانند آثار خود را به نمایش بگذارند.

فیلمی از آثار به نمایش درآمده این هنرمند پاکستانی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای تهران در ادامه می‌آید:

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha