هنر ابزار معرفت و رساندن ندای قرآن به گوش جهانیان است + عکس
کد خبر: 4133297
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
خوشنویس افغانستانی در گفت‌وگو با ایکنا:

هنر ابزار معرفت و رساندن ندای قرآن به گوش جهانیان است + عکس

خوشنویس مشهور افغانستانی که آثار خود را در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران به نمایش گذاشته است، هنر را ابزار رسیدن به انسانیت و معرفت و رساندن ندای قرآن به گوش جهانیان توصیف کرد.

محمد مهدی میرزاییمحمد مهدی میرزایی، هنرمند خوشنویس از کشور افغانستان که آثار خود را در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران به نمایش گذاشته است، در گفت‌وگو با ایکنا از تجربه‌های خود گفت.

وی با بیان اینکه با هنر خوشنویسی و هنرمندان این حوزه به ویژه ایرانی‌ها آشنایی دارد، اظهار کرد: هنر خوشنویسی با قرآن کریم منطبق است و به عقیده من خوشنویسی بدون خوشنویسی برای قرآن کریم بی‌معناست.

میرزایی با اشاره به اینکه خوشنویسی برای ادبیات زیبای فارسی نیز به این هنر معنای عمیق‌تری می‌بخشد، افزود: در نمایشگاه قرآن امسال توانسته است با چهره‌های خوب علمی، فرهنگی و هنری ارتباط بگیرد.

این هنرمند افغانستانی که 16 اثر خود را در نمایشگاه امسال عرضه کرده است، در این باره گفت: در این آثار به نسبت 95 درصد از آیات قرآن کریم استفاده کرده و استقبال خوبی از داخل ایران و کشورهای همسایه شامل افغانستان، عراق و حتی مالزی، اندونزی و تونس از این آثار شده است.

لزوم قرآن‌محوری در فعالیت‌های هنری

وی بر لزوم قرآن‌محوری در انجام فعالیت‌های هنری مسلمانان تأکید کرد: ما هنرمندان مسلمان می‌توانیم به اندازه توان و ظرفیت خود ندای قرآن را به گوش جهانیان برسانیم.

میرزایی گفت: ما هنرمندان پاسدار خوشنویسی و هنر ایران بزرگ هستیم و هر کدام ما به نوعی صدای اسلامی خود را هم در بین خود طنین‌انداز می‌کنیم و هم به جهانیان صادر می‌کنیم.

این هنرمند افغانستانی ضمن تقدیر از مسئولان ایرانی برای برپایی موفق نمایشگاه قرآن اظهار کرد: ناگفته نماند که مسائلی نظیر کرونا و غیره خود در استقبال از نمایشگاه مؤثر است.

هنر ابزار معرفت و رساندن ندای قرآن به گوش جهانیان است + عکس

وی با بیان اینکه آثار وی تاکنون به اروپا، آمریکا، استرالیا و نیوزلند صادر شده است، گفت: فرهنگ، ادبیات، اسلام و معرفت ما در جهان می‌تابد و جهان را فراگرفته و ان شاء الله روز به روز در جهان گسترده‌تر می‌شود.

با هنر حرف دلمان را به دنیا می‌زنیم

میرزایی با باشاره اینکه آثار خود را در هند، پاکستان، اروپا، مالزی، عراق، دبی، لبنان و ترکیه هم به نمایش گذاشته است، گفت:  ما با توکل به خدا و با هنر حرف دلمان را به دنیا می‌زنیم.

وی  که بیشتر روی خط نستعلیق کار می‌کند، ادامه داد که از طریق پدربزرگش میرزا ابراهیم در 16 سالگی خطاطی را آغاز کرده و برادرانش هم در این زمینه فعالیت دارند.

این هنرمند افغانستانی افزود: ما در مهاجرت به ایران دریافتیم که ایران و ایرانی‌ها دامان پر مهر خود را برای رشد و شکوفایی هنرمندان افغانستانی گشوده‌اند و از همین رو بستر مناسب برای پیشرفت ما در این هنر از طریق دانشگاه‌ها مهیا شد.

میرزایی با بیان اینکه افغانستانی‌ها از فرهنگ و هنر و دانشگاه‌های ایران تأثیر مثبت گرفته‌اند، گفت: ما از همه می‌خواهیم به سمت هنر گرایش پیدا کنند.

این هنرمند افغانستانی در پایان تأکید کرد: هنر ودیعه الهی در نهاد بشر است و تنها وسیله‌ای است که انسان را به انسانیت و معرفت نزدیک می‌کند و حال و هوای عرفانی دارد. هنر پولساز و معرفت‌ساز است و ما را با کلام الهی آشنا می‌کند.

 
گفت‌وگو از الهام مؤذنی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha